Problemen O3 Greenline

Kiekerjan

Forumguru
Oke, ik zit er blijkbaar naast.... :bloos:

Maar zijn deze ook geleverd op de Combi? De mijne in ieder geval niet..
 

Jstruijk

Senior Member
Ik heb ook niet gezegd dat ik gereden heb in een combi met sportonderstel ;)
Was inderdaad een HB waar ik in gereden heb, maar wel een greenline.
 

intruder1400

Actief lid
Maar nu... Doordat de dealer de radio uitgezet had, viel mij ineens een vreemd geluid op (ik realiseerde me dat ik dat ook al eerder gehoord had).

Als ik naar links stuur hoor ik een schrapend geluid. Klinkt als een wiellager, echter het geluid is weg als ik hem in zijn vrij zet en uit laat rollen (sturend naar links). Even naar de dealer gegaan, en een monteur is direct samen met in de auto gesprongen om te horen. Hij hoorde het ook.
Auto staat vandaag bij dealer, ben benieuwd....
 

intruder1400

Actief lid
.........
Als ik naar links stuur hoor ik een schrapend geluid. Klinkt als een wiellager, echter het geluid is weg als ik hem in zijn vrij zet en uit laat rollen (sturend naar links). Even naar de dealer gegaan, en een monteur is direct samen met in de auto gesprongen om te horen. Hij hoorde het ook.
........

Zo reed ik onlangs met O3-rider mee en merkte precies hetzelfde op! Het was hem ook opgevallen. Als je op de passagierstoel zit, lijkt het meer uit het aandrijfdeel (midden) te komen dan bij het wiel zelf.

Ik heb dit inderdaad ook. Maar heb het tot nu toeziet doorgegeven aan de dealer. Was me wel opgevallen, maar zie de ernst er zoniet van. Wellicht dat ik toch nog even ga doen. Thanks serum

Bij mij hetzelfde.... Nog niet doorgegeven

Vandaag heeft de dealer wat verder gezocht. Uitkomst: auto moet (van de importeur) op transport naar een locatie waar ze gespecialiseerd zijn in schakelbakken. Volgens de monteur kwam het geluid overduidelijk daar vandaan en zat er een koperkleurig 'gruis' door de olie... Even zoeken naar smileys die mijn gevoel nu goed kunnen verwoorden. Hmm, die staan er niet tussen....

Ik heb de monteur aangegeven dat ik in dat geval een nieuwe schakelbak er onder wil. Geen gerepareer en gepruts, zeker niet als de bak gesmeerd is met scrubolie.

Heb nu een leenauto. Tot nu toe ongeveer twee weken blij geweest met mijn Octavia, lol is er nu aardig af. Zonde hoor.
 

O3-Rider

Senior Member
Oei dat klinkt niet best. Inmiddels rij ik er 7500 km mee rond. Geluid blijft hetzelfde. Gelijk maar even doorgeven bij mijn afspraak voor volgende week.

Heb jij dan ook toevallig duidelijke tikken uit het blok als je schakelt van 1-2 en iets minder hard, tot moeilijk hoorbaar bij schakelen van 2-3?
 

VWim

Forumguru
Klinkt als synchromeshringen die naar de eeuwige jachtvelden zijn. Dat zou wel extreem snel zijn.
 

intruder1400

Actief lid
Klinkt als synchromeshringen die naar de eeuwige jachtvelden zijn. Dat zou wel extreem snel zijn.
Klinkt alsof jij er meer verstand van hebt dan ik. Stel dat dat zo zou zijn, heeft de schakelbak dan schade opgelopen? (m.a.w. schakelbak vervangen of repareren?)

edit: bij mij was het volgens mij ook vanaf dag 1
 

intruder1400

Actief lid
Heb jij dan ook toevallig duidelijke tikken uit het blok als je schakelt van 1-2 en iets minder hard, tot moeilijk hoorbaar bij schakelen van 2-3?

Is mij niet opgevallen. Dus ik denk het niet omdat ik toch heel aandachtig op allerlei manieren heb gereden om dat geluid te horen.
 

VWim

Forumguru
Het materiaal waarvan de synchrmeshringen is gemaakt zou zachter moeten zijn dan de tandwielen in je versnellingsbak. Het materiaal dat wel schadelijk is voor je bak, metaalsplinters, worden vastgehouden door de magneet die is aangebracht op de aftapplug van de bak.

Een reparatie of revisie is een prima oplossing voor een defecte bak.

Nu kom ik op het vlak van gokken, ik denk dat iedere nieuwe bak bij de dealer een gereviseerde bak is, volgens mij zijn dit namelijk allemaal statiegeld-/ruildelen.

Als het je interesseert hier een link met wat informatie over de synchromeshringen. Het is altijd prettig op te weten waar de monteur het over heeft als hij je tekst en uitleg probeert te geven. http://www.marcovw.nl/Woordenboek/s/synchromeshringen/synchromeshringen.htm
 

intruder1400

Actief lid
Thanks! Dat neemt een zorg bij me weg dat ik, nadat het euvel is opgelost, met een beschadigde bak rondrijd. Nu hopen dat ik snel weer rond kan rijden, want voor het eerst een nieuwe auto kopen levert een leuk gevoel op. Dat mag wel wat langer duren voor dat geld... :-)
 

raymondv

Actief lid
Oei dat klinkt niet best. Inmiddels rij ik er 7500 km mee rond. Geluid blijft hetzelfde. Gelijk maar even doorgeven bij mijn afspraak voor volgende week.

Heb jij dan ook toevallig duidelijke tikken uit het blok als je schakelt van 1-2 en iets minder hard, tot moeilijk hoorbaar bij schakelen van 2-3?


Hmmm... Ik heb dat geluid bij naar links rijden ook, niet dat tikken met schakelen. Geluid was al bij aanvang 0 km.... Ben. U 10k verder, zal morgen de dealer maar even bellen.
 

O3-Rider

Senior Member
Dan staat dat geluid vast los van elkaar. Maar er zijn blijkbaar meer gebruikers die het knarsen hebben met naar links rijden.
 
Vanochtend mijn auto weggebracht voor het bonken / druk op de oren. Even op de werkopdracht gekeken en naast het plaatsen van nieuwe schokbrekers stond ook het opnieuw afstellen van de achterklep op de opdracht voor de werkplaats. Dit is dus lijkt het definitief doorgedrongen bij PON. Heel benieuwd of het vanavond beter is....
Verder heb ik ook het probleem met de actieradius aangegeven. Vorige week ging bij 38,93l het reservelampje aan en mocht ik nog 95 km rijden volgens de BC. Reactie hierop was dat het bekend is dat er maar 40l in gaat. Ben benieuwd of daar iets aan gaat worden gedaan....Heb zo mijn vermoeden.
 

Remakil

Forumguru
Ok, vanmorgen even bij de dealer geweest voor de vering. Volgens hun wist Pon van niets, maar na wat dingen uit dit topic geprint te hebben, hadden ze ineens hun geheugen terug...

Lag aan de achterklep. Ik zeg, dus niet, die heb ik zelf al afgesteld. Maar daar kwamen ze zelf al snel genoeg achter...

Conclusie? Vering bonkt, maar men doet er niets aan nu, want Pon doet nog niets. Dealer noemt het voorlopig een "constructieve eigenschap", om aan de 14% bijtelling te komen. Heb alvast even duidelijk gemaakt dat ik geen 29.000 euro neer leg voor een auto die klappert als een Fiat Panda uit 1984...

Klacht gaat naar Pon en ik moet kennelijk maar afwachten...

Vraag me af hoeveel mensen er hier last van hebben? Dan bedoel ik het klapperen/bonken van de vering...

In het begin merkte ik niet zo veel, maar inmiddels 10.000 km verder en nu is het een stuk duidelijker te horen... :mad:
 
Bovenaan Onderaan