Project Led

Level42

Forumguru
@family man, heb 'm open.....gaat wel tikkie lastig, het plastic is nogal zacht en er zijn wel wat lichte sporen van mijn schroevendraaier achtergebleven. Het binnenwerk open maken was een makkie met de 2 nokjes.

De LEDs zijn SMD types, is iets lastiger solderen maar moet lukken. Even op zoek naar de juiste led types en dan deze bestellen :)

Hoi,

Kan je een Ambition Business combi ( 2017 model) ook zelf aanpassen zodat ook de LED achterverlichting, die op de achterklep zit, gaat functioneren?
Is dit een kwestie van een paar LED-jes erin steken of ligt het net wat gecompliceerder?

Staat net wat mooier als die ook aan gaan vind ik.

paultie

Forumguru
@demegens dat kan helaas niet. Daarvoor zal je een ander module moeten bestellen en de kabels trekken. Niet geheel onmogelijk maar zal wel wat tijd en geld kosten.

@demegens dat kan helaas niet. Daarvoor zal je een ander module moeten bestellen en de kabels trekken. Niet geheel onmogelijk maar zal wel wat tijd en geld kosten.
Zou je niet wat ledjes erin kunnen prikken en parallel hangen aan de kentekenplaat verlichting?
Het is maar een idee. Od trekt dat te veel stroom dat de computer weer een defecte kenteken verlichting vermoed.

Skoda Superb 3 Combi - Candy White - Ambition Business 2.0 / 150 kp MG

Level42

Forumguru
Nee, en dat vind ik ZO ongelofelijk LELLUK bij sommige andere auto's, die "strips" met duidelijk zichtbare individuele LEDjes....zo'n egale redelijk gelijkmatige streep als op onze S3's is gewoon veel mooier....

Maar volgens mij gebruiken ze een redelijk simpel trucje hiervoor, het licht wordt in een soort buisje geschenen geloof ik....heb het nog niet helemaal goed bekeken ....

Heb even andere led lampen geprobeerd. Lampen zijn geplastificeerd zodat metalen delen lamp niet kunnen kortsluiten bij aanraken van frame. Vorige lampen waren gevoelig voor.
Feller en je ogen doen dan pijn.

These are super!! More white 250 lumen! Only 2,50 euro!

Hoe bevallen deze t10 lampjes? overweeg deze ook. (voor achterklep, footwells, plus wellicht leeslampjes)

3af385b0f6e983a90ce00d18a0a58f2f.jpg

Heb deze besteld voor de richting aanwijzers. Had nog setje p21w in 16watt liggen voor achteruit. Zag alleen na monteren dat 1 daarvan gedeeltelijk defect is (de zijstralers zeg maar). Hebben wel veel uren al gemaakt in mijn passat b7.

Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Nee, en dat vind ik ZO ongelofelijk LELLUK bij sommige andere auto's, die "strips" met duidelijk zichtbare individuele LEDjes....zo'n egale redelijk gelijkmatige streep als op onze S3's is gewoon veel mooier....

Maar volgens mij gebruiken ze een redelijk simpel trucje hiervoor, het licht wordt in een soort buisje geschenen geloof ik....heb het nog niet helemaal goed bekeken ....

Inderdaad een simpel trucje. Plexiglas staafje en op de kopse kant een lampje (led). Krijg je een egaal rode lichtstreep.

Level42

Forumguru
Simpel maar mooi ! :)

Intussen kan ik rapporteren dat mijn project-LED weer een stapje verder is.

De warm-witte LEDjes in het zaklampje, welke Skoda warm-wit heeft gemaakt zodat het een beetje bij de originele gloeilampjes achterin de bak past heb ik succesvol vervangen door koud-witte LEDjes.

Op bijgaande foto de via Aliexpress ontvangen LEDjes. Duidelijk is dat de 3020 LEDs te klein zijn (boven), en dat de 3528 dus toch de juiste zijn.

Vervolgens was het met het soldeerstation aan de gang, oude LEDjes eruit, nieuwe erin. Eerst even gekeken (met de multi-meter) wat de anode en kathode plaatsing was, simpel te zien in diode-test stand van de Multimeter want dan lichten de LEDs een beetje op. De LEDs hebben ook een klein hoekje om aan te geven wat wat is, maar mijn ogen zijn daar te slecht voor ;)

Bijlagen

• IMG_0266.jpg
    IMG_0266.jpg
    635 KB · Weergaven: 52

Level42

Forumguru
Hier een videotje van het verschil in licht kleur tussen de originelen en de nieuwe. Helaas was mijn telefoon leeg voordat ik het solderen kon filmen. Ik heb de soldeereilandje nog zo veel mogelijk leeg gemaakt met een tinzuiger en toen de nieuwe LEDs gesoldeerd vanaf de zijkanten. Werkt prima, wel een beetje priegelen dat kleine SMD spul.

family man

Senior Member
Echt mooie Mod Level42!
maakt de kofferruimte helemaal af als de verlichting in de klep ook aangepast is naar led!

Deze wil ik ook graag, en ben ook nog heel benieuwd of die reflectoren in de achterportieren
vervangen kunnen worden door de verlichte exemplaren van de voorportieren. (en dan overal led erin natuurlijk)

ik vind m Super!

paultie

Forumguru
Simpel maar mooi ! :)

Intussen kan ik rapporteren dat mijn project-LED weer een stapje verder is.

De warm-witte LEDjes in het zaklampje, welke Skoda warm-wit heeft gemaakt zodat het een beetje bij de originele gloeilampjes achterin de bak past heb ik succesvol vervangen door koud-witte LEDjes.

Op bijgaande foto de via Aliexpress ontvangen LEDjes. Duidelijk is dat de 3020 LEDs te klein zijn (boven), en dat de 3528 dus toch de juiste zijn.

Vervolgens was het met het soldeerstation aan de gang, oude LEDjes eruit, nieuwe erin. Eerst even gekeken (met de multi-meter) wat de anode en kathode plaatsing was, simpel te zien in diode-test stand van de Multimeter want dan lichten de LEDs een beetje op. De LEDs hebben ook een klein hoekje om aan te geven wat wat is, maar mijn ogen zijn daar te slecht voor ;)

Dan denk ik dat je nog smd leds over hebt :D

Ik heb hier nog festoon leds in de aanbieding.

Zie ik een ruil aankomen? :D

Level42

Forumguru
@turboturbo: zo eng is het niet hoor, ben ooit opgeleid als elektronicus en je zou eens moeten zien wat ik voor mijn hobby in mijn klassieke arcadekasten allemaal uitspook :D
Is dit echt peanuts :)

@paultie : ja hoor ik heb er nog wel een paar over ;) Festoon LEDs zijn altijd handig....... ;)

Level42

Forumguru
Hey, ik was nog vergeten de video van het resultaat te laten zien. Zoals altijd is het moeilijk te filmen....

De kleur van het licht is echt perfect gematched aan die van de LEDs in de achterste kofferbakverlichting. En het zaklamp licht is nu dus ook exact dezelfde kleur....alles cool white dus....

De felheid van hetlicht is ook wel een stuk meer dan de warm-witte LEDs die er origineel inzaten.

Nouja kijk maar:

Voor de volgende stap heb ik de spulletjes al liggen: voetenruimteverlicthing voor de achter passagiers....

Level42

Forumguru
Volgende (laatste ? ) stap in mijn LEDificering van de S3....

Voetruimteverlichting voor de achterpassagiers....

Na veel rondkijken had ik dit setje besteld bij Aliexpress:
http://nl.aliexpress.com/item/Free-...6-Jetta-MK5-MK6-Tiguan-Touran/1872622989.html

Ik was me er van bewust dat de stekkertjes van deze set niet compatible zijn met die in de S3 zitten maar dat was voor mij eigenlijk niet belangrijk.

Als je een echte plug&play set wil hebben kun je deze kopen, maar die was mij veel te duur:
http://www.carsystems.pl/skoda-supe...t-rear-plug-play-wiring-5g0947409,id2285.html

De set kwam met een kabelboom voor 4 lampjes maar omdat ik de 2 voorste natuurlijk al heb had ik die niet volledig nodig. De "aansluiting" van de kabelboom bestond uit een pennetje en een ring die waarschijnlijk ergens aan de massa moet worden gemonteerd. Ik heb beide afgeknipt en afgestript. De 2 extra aansluitingen naar de voor LEDs ook afgeknipt.

Dit hield ik over: om een beetje idee te krijgen even op het dak gelegd: de lange kabel voor sluit je "ergens" voor aan, dan loopt hij naar het eerste LEDje, en van daar door naar de 2e.

Ik had bedacht om hem ongeveer zo te plaatsen als hij nu ligt, parallel aansluiten op de bestaande LED aan de bestuurderszijde maar dat bleek achteraf niet handig. Het stukje kabel tot het stekkertje is daar zo minimaal dat je er nauwelijks bij kunt. Ik heb dus gekozen om de boel om te draaien, de "aftapping" heb ik bij de passagiers LED gedaan.

De bekabeling kun je makkelijk wegwerken, onder het dashboard zit wat zwarte foam die je makkelijk even opzij haalt om de bedrading er achterlangs te laten lopen. Vervolgens heb ik de bedrading volledig onder de "tunnel" van de versnellingsbak en middenarmsteun laten lopen, simpelweg eronder geschoven.

Waar de bekabeling van de tunnel naar onder de stoel gaat is wel een beetje opletten. De bedrading mag natuurlijk niet bekneld raken en moet ook met de stoel mee kunnen bewegen. Heb de bedrading op de stoel met een paar ty-raps hier en daar vastgezet.

Bedrading doorvoeren tot het gaatje voor het lampje, stekkertjes aansluiten en klaar is dat deel.

Nu moest ik natuurlijk de spanning nog "aftappen". Gezien de zeer dunne bedrading besloot ik e.e.a. te solderen. Heb de isolatie van de originele stekker op beide draden een stukje blank gemaakt, nieuwe draden eromheen, solderen en netjes isoleren met wat krimpkous.

Foto's zijn niet compleet qua installatie maar geven wel een idee. De LEDs van het Aliexpress setje zijn overigens een stuk minder fel dan wat ik nu voorin heb zitten. Natuurlijk kun je de felheid instellen op de Amundsen of Columbus maar de verhouding in felheid blijft dan het zelfde. Mogelijk dat ik nog andere LEDs in de houdertjes plaats, maar dat zien we nog wel even, moet nog wat experimenteren in het donker ;)

Op de foto's is de bedrading nog erg slordig. Ik heb alle bedrading getwist, is wat netter en voorkomt ook nog mogelijke storing (al zal dat wel loslopen) en met ty-raps gefatsoeneerd.

Nu ik toch bezig was meteen even eindelijk de USB lader aansluiting geregeld, zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/level-42s-s3.29742/page-7#post-633723

Bijlagen

• IMG_0300.jpg
    IMG_0300.jpg
    1 MB · Weergaven: 133
  • IMG_0303.jpg
    IMG_0303.jpg
    1 MB · Weergaven: 132
  • IMG_0304.jpg
    IMG_0304.jpg
    808,6 KB · Weergaven: 117
  • IMG_0306.jpg
    IMG_0306.jpg