Project Led

Level42

Forumguru
Even tussendoor een oproepje: Als er meer mensen zijn die hun warm-witte LEDs van het kofferbak-zaklampje willen laten vervangen door koel-witte LEDs zodat de licht kleur matcht met de (door jullie vervangen) LEDs in de kofferbak hoor ik het graag. Ik heb al een paar verzoekjes ontvangen maar ik zou deze klus het liefst in 1 "grote" batch doen vanwege tijd etc.

Ik zeg meteen open en eerlijk dat ik 5 euro per lampje zal vragen, lijkt me gewoon redelijk vooral gezien tijd. Eventuele verzendkosten zijn natuurlijk ook voor jullie rekening. Afleveren/ophalen mag natuurlijk ook. (Regio Rotterdam).

Ik maak hierbij wel 1 opmerking waarmee je akkoord moet gaan: Het openen van de behuizing lukte bij mij niet zonder wat kleine sporen achter te laten. Ik kan dan ook niet garanderen dat dit bij jullie lampjes wel lukt. Je ziet er totaal niets van als hij in de kofferbakplek zit, maar als je hem er uit hebt kun je het wel zien.

Ik probeer natuurlijk zo voorzichtig mogelijk te zijn en meestal baart oefening kunst met dit soort dingen, maar als je dit niet wil, vergeet dan de mod.

Graag PM's of reactie hier. Ik verzamel de komende 2 weken alle reacties en dan gaan we wat regelen.

dirkr

Senior Member
Ben even diagonaal door het topic gegaan en niet onmiddelijk gezien.
Zelf ben ik zo lomp geweest om het led plus pak niet te nemen en vroeg me af of de leeslampjes, vloerlampjes ook simpel te vervangen zijn door led lampjes?

Zag er nergens zo onmiddelijk info over

Bart81

Forumguru
Ben even diagonaal door het topic gegaan en niet onmiddelijk gezien.
Zelf ben ik zo lomp geweest om het led plus pak niet te nemen en vroeg me af of de leeslampjes, vloerlampjes ook simpel te vervangen zijn door led lampjes?

Zag er nergens zo onmiddelijk info over
Is allemaal vrij eenvoudig te vervangen ja... Alle ingo vind je terug in deze topic

family man

Senior Member
Led update! dankzij het lijstje van @paultie
mistlampen/cornerlights H8 zonder foutmelding! (osram!), veel mooier als de gele halogeen!
achteruitrijverlichting en richtingaanwijzers achter!,achter dus geheel LED! ben er blij mee!

dirkr

Senior Member
Is allemaal vrij eenvoudig te vervangen ja... Alle ingo vind je terug in deze topic

Ik moet nu eerlijk zijn maar of wel kijk ik er steeds over maar ik vind in het topic niet bepaald info over de interieurlampjes te vervangen.. :s
De mistlichten, koplampen daar staat er genoeg info over.. soms een tip? :)

paultie

Forumguru
De meeste interieur lampjes zitten in een module en zijn 5W5 t10. Er zijn er twee bovenin de module naast de zonnebril waar festoon in moeten.
That's all.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

2593ba3945465db9cb90fe3f58571942.png

aba7c0f65eef488bde0f9107b3df2f6d.png

Voor de kenners: gaan deze modules in mn Superb 3 voordeuren passen?

Tx!

Ben er inmiddels achter dat de bovenstaande modules niet passen.

Wel past deze insert led oplossing.
8a91cfa8cf8203c4ddfe4c8484233973.png

Die heb ik besteld voor 23,-. Zal tzt eens posten hoe dit bevalt. Dat is de prijs voor 4 en heb er dan twee over. Dus: wie interesse heeft. Laat me weten.

s-line

Forumguru
Hoe zit t nu met de lichtopbrengst met die dingen tov standaard?
Ik heb op mijn Peugeot full led koplampen, maar in de winter als ik op wintersport ga, vind ik toch het zicht niet best met echt slechtweer omstandigheden. Vandaar dat mijn mistlampen lekker de "gele" lampen laat zitten. Want als ik die er dan bij aan doe is de weg veel beter verlicht(lees: veel minder weer kaatsing). Dus voor mijn veiligheid doe ik er geen LED in want verder heb ik ze toch nooit aan!

EdK

Forumguru
Vandaar dat ik een bril met gele glazen in de wagen heb liggen.
Ideaal in donker / met regen of mist , je ziet hierdoor veel meer opeens op de weg, kan geen koplamp tegenop

B.Stuurder

Forumguru
Zeker wel! Ze verbreden sowieso het hele licht beeld.

Ja breed, maar niet diep. Mist op zich is niet zo gevaarlijk, de andere weggebruikers die je tegenkomt zijn het probleem. Ineens remmen tot (bijna) stilstand e.d. Al paar keer bijna doodgebleven van schrik, als ze ineens opdoemen uit de mist.
Ik vind dat maar niks, de weg kan ik wel volgen verder.

B.Stuurder

Forumguru
Vandaar dat ik een bril met gele glazen in de wagen heb liggen.
Ideaal in donker / met regen of mist , je ziet hierdoor veel meer opeens op de weg, kan geen koplamp tegenop

Die had ik vroeger ook, zijn die nog steeds te koop? Werkt inderdaad wel, al is het idee een beetje raar in het begin.

turboturbo

Forumguru
Die had ik vroeger ook, zijn die nog steeds te koop? Werkt inderdaad wel, al is het idee een beetje raar in het begin.
Ik heb er lang voor moeten zoeken. Ik ging langs diverse winkels met de vraag of ze een bril hadden met gele glazen zodat ik wat minder last heb van de felle xenon verlichting van andere weggebruikers in het donker.

De term 'nachtbril' of 'mistbril' kent niet iedereen, of ik kreeg als reactie: 'o meneer, dat is iets van vroeger'. Hans Anders vraagt er de hoofdprijs voor. Je moet dan een montuur uitkiezen + in mijn geval dan, oversterkte glazen. En het gele glas was allemaal heel erg bijzonder exclusief, dus dat ging behoorlijk in de kosten lopen. Een andere opticien wilde me geen 'nachtbril' verkopen, maar deed een oogmeting en vertelde me dat ik een heel klein beetje afwijking heb aan één oog, waardoor ik vermoeid raak van 's nachts rijden. Mijn ogen moeten dan voortdurend focussen op de lichtvlekken, was de uitleg. De afwijking was te klein om er iets aan te doen nu. Weer liep ik zonder iets de winkel uit.

Dan maar eens bij de V&D kijken. En ja hoor, die hebben een nachtbril in hun assortiment. Kosten circa 40 euro :nailbiting: Mijn hemel wat een geld voor een plastic dingetje.

Uiteindelijk ben ik bij Bol geslaagd en hem ik 'm mee besteld toen ik ook wat anders nodig had van hen, om de verzendkosten te drukken. Ik heb nu deze:
https://www.bol.com/nl/p/gerant-o-matic-nachtbril-mistbril-autobril-zwart/9200000025105209/
9200000025105209.jpg

Voor 12 eurotjes klaar :thumbsup:

EdK

Forumguru
Ja zijn nog steeds te verkrijgen.
Gewoon de opticiën met een duur montuur of naar een goede ijzerzaak gaan en daar een veiligheidsbril nemen met gele glazen.
Dit laatste heb ik enkele jaren geleden gedaan en had ik een stoer model volgens dochtertje van vriendin (10 ) en werkt perfecto en voor ik meen een 25 eurie klaar

gdisselkoen

Forumguru
Ik heb sowieso nooit het idee gehad dat mistlampen het zicht echt verbeteren ?

Bij hevige sneeuwval merk ik het verschil goed, je hebt dan minder last van de weerkaatsing op de sneeuwvlokken. Bij mist alleen als het zeer dichte mist is en je op een N-weg (of polderweg) rijdt. Maar beide situaties komen in ons land weinig voor. Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst met mistverlichting gereden heb. Op Autowegen of snelwegen heeft het mijnsinziens weinig toegevoegde waarde.

dirkr

Senior Member
Ik ga het me misschien nu heel makkelijke proberen te maken maar kan iemand soms de links samenvatten naar aliexpress voor de interieurlampjes?
Zelf ben ik beginnen zoeken en snap er eerlijk gezegd al lang niets meer van welke nu de juiste zouden zijn.

Ik heb het dan over:

Leeslampjes voor & achter
Voetlampjes voor & achter
Zonneklep lampjes
Koffer (klep & koffer zelf)
Onderaan de deur

misschien kan hier zelfs een sticky/samenvatting in de eerste topic of in de kennisbank opgenomen worden?
Op die manier kan iedereen de juiste dingen bestellen..

Bovenaan Onderaan