Regelmatig foutmeldingen

Patron

Senior Member
Ik heb na de laatste keer ook geen problemen meer eigenlijk. IN het begin wel wat dingen ermee gehad, maar nu loopt ie eigenlijk als een zonnetje. Mijne is van maar 21 en ook een PHEV.
 

Skoct4

Lid
Dat is een recall voor het batterijmanagement.
Oke dankje dat is dus tegen het ongewenst leegtrekken van de accu volgens mij. Zoals die problemen dat die ventilator zomaar gaat loeien en je ineens met een lege startaccu staat.... Weet jij of dit ook helpt voor het onthouden van die instellingen met het Navigatie systeem/software update?
 

coppe218

Senior Member
Nee, daarvoor dien je de software naar 1896 te upgraden. Dat heeft bij mij de problemen van het navi systeem opgelost.
 

Ramonq

Senior Member
Ja dat klopt. Loeiende ventilator en lege startaccu heb ik helaas al ondervonden. Mijn Octavia gaat eruit, er komt eind volgende maand een andere.

Ik denk dat het los van elkaar staat. De recall en jouw probleem Hier zie ik een thread met mensen met dezelfde problemen. Uiteindelijk loste een software update het op. https://www.briskoda.net/forums/topic/491713-infotainment-not-saving-settings/page/2/

Ervaring is dat je bij de dealer expliciet om de softwareupdate moet vragen. Ze zijn waarschijnlijk ook nog Volkswagens ID's aan het updaten en bezetten de computer liever niet als het niet hoeft, het kost al snel 5 uur doorlooptijd.
 

xplain

Forumguru
Net met dealer gebeld om met grote armen de 1896 update te ontvangen (zit nog op 1803) en die vertelt mij doodleuk dat er op mijn chassisnummer geen update klaarstaat, dus ook die 1896 niet. Wie kan dit verklaren?
 

PizzaPieter

Forumguru
Heb wel eens begrepen dat PON of fabriek beslist welke auto's wel of geen update krijgen.
En dat dealer alleen kan updaten als de fabriek dat zo ingesteld heeft.
 

Fabia 123

Forumguru
Zeker, wat betreft uiterlijk is dat een kwestie van smaak. Maar meestal worden dan de problemen met het pre facelift model ook aangepakt. Toegegeven andersom kan ook zoals bij de Fabia 2. Ik denk dat er genoeg problemen met de Octavia 4 zijn die met een facelift opgelost kunnen worden.
 

RoelF

Forumguru
Wat ik mij afvraag, er zijn dus blijkbaar een hoop storingen bekend en gaande in de Octavia(4). De mensen die hun auto, laten we zeggen, sinds een maand of 6 rijden, ervaren die evenredig veel storingen? Of krijgen ze de storingen onder controle bij Skoda en zijn de modellen die nu geleverd worden beter dan de eerste?
De mijne is van nov-21 en doet het prima. Is al mijn derde blauwe octavia station op rij (via werkgever). 3 -> 3FL -> 4.
Ik ga telkens weer shoppen, maar nog steeds voor ons de ideale gezinsauto (vrouw, kind en twee honden).
Sterkte aan iedereen met storingen!
 

Ramonq

Senior Member
Heb wel eens begrepen dat PON of fabriek beslist welke auto's wel of geen update krijgen.
En dat dealer alleen kan updaten als de fabriek dat zo ingesteld heeft.

Oftewel de dealer moet een ticket uitzetten naar Pon vanwaar ze een update kunnen toewijzen aan jouw voertuig. Wellicht moet iedere dealer voortaan maar een IT-er aannemen… ;)
 

MY00

Senior Member
Dat denk ik niet. Het drukken op knoppen en vervangen van een onderdeel maakt je nog geen IT'er.
De personen, en dat doen ze momenteel blijkbaar erg slecht, welke er voor zorgen dat alles blijft werken zijn de IT'ers.
 

Ron7001

Nieuw lid
Hallo, ik ben nieuw op het forum maar nadat ik vandaag voor het eerst kijk en schrik omdat ik veel berichten lees over de Octavia 4 wil ik mijn ervaring graag delen.

Mijn Octavia MHEV 1.0 Business plus sedan is van 01-2021 en de eerste 8 maanden redelijk tevreden mee gereden afgezien van de inmiddels bekende klachten zoals de:
Lane assist die ook ik direct uitzet.
Plots afremmen zonder reden bij gebruik van de cruise control.
Uitvallen infotainment zonder reden.
Rammelend kofferbakdeksel.

Bovenstaande klachten kreeg de dealer nog niet geheel verholpen maar vallen in het niet bij wat me vanaf maand 9 te wachten stond.

Ik zie ‘s avonds de achterlichten aan gaan en ‘s ochtends is de 12V accu volledig leeg.
En het is dus geen plug-in
Nadat ik door de hulpdienst op weg ben geholpen dmv een booster direct naar de dealer gereden maar konden niets vinden.

Ik wil proberen het kort te houden maar het is veel:
Dit is tussen september en april 13x gebeurd. Bij mij is de betreffende regelaar tussen de 24V en 12V accu waarover ik diverse keren lees al in december vervangen maar zonder enig resultaat. Ook de boordcomputer is in februari al vervangen en nog wat zaken maar weet niet alles te benoemen, sorry daarvoor.
In die periode de auto ruim 2 maanden kwijt geweest omdat de dealer het ook niet wist, wat ik ze ook niet kwalijk nam.

Nu staat hij al sinds april bij de dealer op het terrein te wachten op een oplossing want ik heb m’n sleutels ingeleverd en rijd ik in een vervangende auto die door PON ter beschikking is gesteld na oplopen van de discussie maar makkelijk ging dit niet.

Schijnbaar komt er een update aan maar eerlijk gezegd geloof ik er niet meer in.
De leasemaatschappij (gelukkig is het lease) ook niet maar PON geeft aan te willen blijven repareren..
Wordt vervolgd.
 

Ron7001

Nieuw lid
Klopt helemaal maar er werd me al ingefluisterd door een monteur dat ook deze update al is uitgesteld dus dat ik erop moet rekenen dat het wel oktober kan gaan worden, of nog later?
Het gekke is dat je op een bepaald moment zoiets hebt van ‘het zal allemaal wel’ en ik zie het wel hoe het verder gaat.
 

Spoetnik

Forumguru
@Ron7001 sterkte ermee. MIjn wagen is paar maanden weggeweest. Net voor de vakantie kreeg ik hem terug maar daar 2x afgesleept. Zelfde euvel als bij jouw wagen, accu is in 1 nacht leeg. In Denemarken hebben ze er andere software ingezet en ze hebben dat Kessy gedeelte eruit gesloopt. Ik moet zeggen sindsdien rijdt de wagen best oké. Heb nog wel een a4 tje meegekregen met meldingen waar de dealer mee aan de gang moet maar ik heb nu even zoiets van, de wagen doet het zonder foutmeldingen, nu even rijden.
 
Bovenaan Onderaan