Regenwater over de linker zijruit

Ben door de LM gebeld. Zij hebben contact met de dealer en PON gehad en er zou een oplossing zijn. De dealer zou hiervoor contact opnemen, maar dat is nog niet gebeurd. Waarschijnlijk een nieuwe spiegelkap met een gootje. Zodra ik iets hoor laat ik jet weten....

D

Deleted member 12693

Ik heb dit probleem ook met mijn huidige Opel Astra uit 2009.

turboturbo

Forumguru
Even terzijde; ik heb er bij mijn Fabia I ook last van, bij relatief hevige regen. Ik heb er ook wel eens foto's van gemaakt, zal eens kijken of ik die kan vinden.

Ik heb destijds ook zo'n flesje b-merk variant van Rain-x gekocht, waarmee het probleem over is.

Op de voorruit echter heb ik het er meteen weer afgeboend (wat niet mee viel) omdat het een hele rare waas achterliet telkens na een wis-slag (noem je dat zo?) waardoor het zicht telkens een fractie van een moment ernstig belemmerd werd.

Het gekke is ook dat 's winters de behandelde ruiten vochtiger zijn dan de rest 's ochtends vroeg.

Maar die nadelen zijn misschien minder bij het echte merk, alleen is mijn flesje nog lang niet op en omdat het schadelijk is voor het aquatisch milieu mieter ik het niet ongebruikt weg.

dirkkroneman

Forumguru
@turboturbo dan moet je je wissers nadien even goed schoonmaken met een droge/schone doek ;) Ik heb hetzelfde met de Smartglass variant, werkt fijntjes. Na behandelen even de rubbers goed afnemen, anders krijg je idd een vervelende waas. Staat dat niet ook in de gebruiksaanwijzing?

Rallye

Forumguru
Overigens lijken niet alle Octavia's hier last van te hebben, zoals de TS aangeeft. Waarin verschilt de auto van TS van die van zijn collega's? Is wellicht de voorruit slordig gemonteerd?

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het gekke is ook dat 's winters de behandelde ruiten vochtiger zijn dan de rest 's ochtends vroeg.

Dat lijkt gek, maar is het niet. Dat is vergelijkbaar met een auto waarvan de lak goed in de wax staat: regen/dauw enz. vormt druppels/plasjes op liggende delen zoals het dak, en dat blijft er dan ook langer op liggen. Bij een auto die behoorlijk vuil is en/of slecht in de wax staat, vormt het water een dunne film, en is bijvoorbeeld het dak eerder droog.

De waas heeft ook veel te maken met hoe schoon de ruit was bij aanbrengen, en hoe netjes de laag is aangebracht. Ik zie inderdaad wel iets van een waas bij een wisserslag, maar om te beginnen heb ik al veel minder wisslagen nodig door gebruik van Rain-X, daarnaast is de waas 1 á 2 cm achter de wisser (tijdens een wisslag) al weer verdwenen, dus echt ultra korte tijd.

@turboturbo er is ook nog een andere oplossing: gebruik het goedkope middel op de zijruiten (geen wissers) en rain-x op voor- en achterruit. (misschien anders eens proberen bij iemand met rain-x of je er dan geen last van hebt). Een andere mogelijkheid is dat de combinatie van jouw ruitenwisserrubber met het middel minder goed werkt, en dat een ander merk (ander soort rubber) ruitenwisser het probleem niet heeft. Overigens opvallend, je bent volgens mij de enige Fabia I rijder die last heeft van het probleem met het zicht op de buitenspiegel(s).

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hm oke ik snap het. Ik dacht zo: dat spul is hydrofobisch waarschijnlijk, dus dat zou het water af moeten stoten. In zekere zin doet dat het dus ook, doordat het voorkomt te kleven en een dunne laag te vormen. Maar het blijft dan inderdaad in fijne druppeltjes 'op' de ruit liggen, wachtend totdat ze weggeblazen worden. :)

Ik zal toch eens kijken of ik een fotootje kan opsnorren van mezelf.

MaRco2

Forumguru
De Octavia III heeft wel een randje naast de voorruit, maar blijkbaar niet genoeg.

Máánden geleden heb ik de dealer er op gewezen, die wisten het niet eens. De showroommodellen hadden het spoilertje aan allebei de kanten.

Overigens heb ik me er nog steeds niet aan gestoord (is me niet opgevallen, zal er eens op letten), heb wel altijd RainX op de voorruit en portierruiten + voorlampen en zit het lakwerk zeer goed in o.a. de wax/sealant.

Cordoba

Forumguru
@MaRco2 Het feit dat je niets gemerkt hebt, en altijd zo'n product op de ruiten hebt zitten, zegt denk ik genoeg over de werking.

MaRco2

Forumguru
Ik denk het. Heb ook wel een paar maanden zonder gereden, maar toen was het zomer.:)

Net weer een nieuw flesje besteld met nog wat andere spulletjes bij Carclean, oude was opgegaan. Heeft járen geduurd (met meerdere auto's).

EJDW

Lid
Goedemiddag,

Veel antwoorden, dank daarvoor.

Het is inderdaad water wat van de voorruit afkomt en over de A-stijl stroomt. Ook van de spiegel zelf spat wel wat af maar dat is de moeite niet waard. Ik heb de spiegels net nog een keer goed bekeken, ik zie geen verschil tussen de spiegel van mijn auto en de spiegel van een gloednieuwe Greenline hier op de parkeerplaats. Wat me wel opviel toen ik langs de auto's liep was dat er bij de Passat's die hier staan, een strip is aangebracht naast het raam die het water afvoert naar boven. De Octavia's hebben dat niet. Ik denk dat dat de grootste reden is van het probleem. De reden dat de strip er niet zit zal wel iets met luchtweerstand en CO2-uitstoot, belasting en bijtelling te maken hebben.....

Ik heb vanmorgen bij de automaterialenhandel een flesje RainX gekocht en dat er op gesmeerd. Helaas schijnt nu de zon ;)

Wordt vervolgd.

Bijlagen

• Octavia.jpg
    Octavia.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 126
  • Passat.jpg
    Passat.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 119

RefleCs

Forumguru
Zo'n gootje zit er bij de Seat Leon ook op. Snap niet zo goed waarom ze die er bij Skoda eraf hebben gelaten. Zou het echt zo veel uitmaken voor wat betreft de uitstoot? En ik vraag mij dan af wat belangrijker is... uitstoot of veiligheid...

Uiteraard wint dan de optie die commercieel het meeste oplevert...

• Leuk
Waarderingen: CDK

MaRco2

Forumguru
LOL:-) Waar maken we ons eigenlijk druk om. Het water blijft toch buiten?

Als ik met een niet nader genoemde andere auto rij en er valt een buitje, loopt het water aan de zijkant van de voorruit (geen enkel gootje ofzo, alleen een afwerkrandje van rubber) omhoog en begint al druppelend een stroompje te worden, wat over je heen gesproeid wordt.:D:deuk::deuk::yeehaa:

Oh ja, op een gegeven moment ontstaan er ook druppels op het glas.... aan de binnenkant van de achterruit en krijg je wat natte plekken op je kleding.:banghead::banghead:

Ergens heb ik daar nog foto's van. :D:D

Rick

Senior Member
Zou zo'n strip niet after market beschikbaar zijn? Lijkt mij een nogal lowtech stripje.

insomnia

Actief lid
Misschien iemand die een 3D printer heeft die ze kan maken ?
Daar zat ik ook al aan te denken, er is maar iets van wind nodig om het raam watervrij te houden.

RainX werkt prima als lapmiddel, probleem blijft m.i. het niet oplossen door Skoda zelf. Maar zolang het individuen zijn die klagen kunnen zowel dealers als importeur als fabrikant zich beroepen op"goh, nog nooit gehoord u bent de eerste, we zullen er naar kijken"... (of wel leuk voor je klant maar je zoekt het maar uit)

Ook dit weekend weer in zware regenval gereden zonder zijdelings zicht :banghead:

Bovenaan Onderaan