Regenwater over de linker zijruit

turboturbo

Forumguru
Ik moet inderdaad zeggen dat ik er ook alleen last van had (want: heb al weer heel lang dat spulletje op de zijruiten, en dat blijft echt heel lang zitten) bij langdurige en natte (als in: veel mm water per minuut) regenbuien. Dan heb ik het dus echt maar over enkele keren per jaar, hoor (ik gebruik de auto dan ook niet dagelijks)

De zijruit wordt dan langzaamaan een aquarium waardoor je vooral in het donker niet meer op je buitenspiegel kon vertrouwen.

Joske

Forumguru
mijn ervaring is net dat de standtijd van Rain-x mager is... maar ik denk dat dit aan het feit ligt dat bij goed weer de auto wekelijks gewassen wordt en anders minstens 1 maal per 2 weken. Waar ik ook de shampoo gebruik om de ramen te wassen van de wagen.. dusja, dan is het niet zo verwonderlijk wsl ;)

rain-x is trouwens vooral gewoon isopropanol. Niet zo bijzonder eigenlijk :)

Rick

Senior Member
Bij mij komt het inderdaad ook met name voor bij hele harde buien en vooral nadelig in het donker. Dus al met al te overzien, echter kan dat ene moment natuurlijk wel vervelend aflopen. Dus even scherp zijn op de omstandigheden.

Renzo4000

Forumguru
Standtijd van Rain-x zou toch minimaal 2 maanden moeten zijn (uiteraard afhankelijk van de omstandigheden). Probeer inderdaad de "agressieve" shampoo's te vermijden van bijv. turtlewax of nog erger, die van de wasbox. Je zal hiermee de laag binnen de kortste keren strippen. Een fijne goede shampoo voor je lak en ruiten is bijvoorbeeld BTBM van DJ.

Joske

Forumguru
Neeen Corné!!

Spreek uit ondervinding.... :bloos:

De ruitenwissers hebben toen echt wel weken lang een waas getrokken.. ;)

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me ook niet goed voor de waslaag op je lak - dus beter aanbrengen met een doekje zodat er niet gekliederd wordt...?

micky

Forumguru
Vandaag uit Duitsland terug gekomen en nog eens extra opgelet aangezien ik veel hele harde buien had onderweg, bij de V50 stroomt er bij regen gewoon een waterslang hoeveelheid over de zijruit heen, een waterfilm van een cm of 8 breed, wel stroomt het net boven het zichtveld naar de spiegel zodat ik er met achteruit kijken weinig last van heb, maar als dit in je zichtveld van de spiegel zit wordt je gek..

TedVlemmings

Forumguru
De 'nieuwe' greenlines hebben onder de spiegel een richeltje of spoilertje zitten om dit probleem tegen te gaan. Ik heb niet de moeite gedaan om ook zo'n kap te gaan eisen op mijn Octavia die dat niet heeft. Zodra mijn RainX op is wellicht een keer zeuren, maar voor nu smeer ik de raam gewoon regelmatig in en dat lost het ook goed op.

Edwin1969

Actief lid
Zoals vele O3-rijders heb ik ook veel last van (te) weinig zicht via de buitenspiegels vanwege het water wat via de spiegelaansluiting op de A-stijl langs het zijraam loopt.

Ik verbaas mij eerlijk gezegd over alle adviezen om middeltjes zoals Rain-X te gebruiken, aangezien ik dit toch echt als een constructiefout zie en dus door de fabrikant/importeur/dealer opgelost dient te worden.

Daarom ga ik deze constructiefout ook maar eens aankaarten bij de LM (Alphabet) en de dealer (Martin Schilder). Ben benieuwd.

Cordoba

Forumguru
mijn ervaring is net dat de standtijd van Rain-x mager is... maar ik denk dat dit aan het feit ligt dat bij goed weer de auto wekelijks gewassen wordt en anders minstens 1 maal per 2 weken. Waar ik ook de shampoo gebruik om de ramen te wassen van de wagen.. dusja, dan is het niet zo verwonderlijk wsl ;)

rain-x is trouwens vooral gewoon isopropanol. Niet zo bijzonder eigenlijk :)

Dat lijkt me klinkklare onzin Joske: IPA verdampt zeer snel, en bovendien ruik je dat direct (en Rain-X heb ik nog nooit geroken), vroeger op het werk ging er een paar liter IPA en een paar liter ethanol per maand doorheen, en kon ik ook direct ruiken welk van de twee ik had. (ik moet er tegenwoordig even over nadenken, welke alcohol ik ruik, en maak daar ook wel eens een fout in).

@micky Bij de V50 zit het voor jou niet in de weg om je spiegel te zien, maar iemand met een andere lengte en zithouding kan er wel last van hebben.

Cordoba

Forumguru
Ik zal het weekend even kijken Joske, maar omdat ik het nooit heb geroken bij gebruik vind ik het nogal opmerkelijk. Ruitenreiniger van Auto Finesse (Crystal glass cleaner) viel bijvoorbeeld direct op door de sterke ethanol geur. Nu is ethanol wel een iets indringerder geur dan IPA, maar het verbaasd me zeer. Overigens is het niet zo dat de IPA gebruikt wordt als oplosmiddel dat verdampt bij het aanbrengen, waardoor het werkzame deel op het raam blijft zitten?

Edit: Overigens @Joske heb je het wel over de 'rain repellent' versie en niet de 2-in-1 versie die ook ruitenreiniger is?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan