Regenwater over de linker zijruit

insomnia

Actief lid
Overigens vind ik het niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk kortzichtig om alle schuld op dealer/autofabrikant te schuiven, zeker omdat er ook andere zaken zijn die invloed hebben, zoals ik al eerder genoemd heb in dit topic. Een mooi voorbeeld is een vuile zijruit, waardoor het water meer blijft 'plakken'. Als je auto vuil is, door regen, rijden of wat voor oorzaak dan ook, dan ga je ook niet naar Pon omdat ze je auto moeten wassen
Dat vind ik wel dikke bullshit cq drogredenatie.
A) de stelling is dat er te veel water over het raam stroomt wat (m.i.) door constructie wordt veroorzaakt. De dealer cq fabrikant is verantwoordelijk daarvoor. Het is een redelijk "uniek" waar dan ook iets aan gedaan zou moeten worden. (anders reden wel alle miljoenen auto's met RainX op de ruiten......)
B) de oorzaak ligt per defenitie niet aan vuile/niet schone ruiten. De oorzaak ligt per definitie aan het niet juist afvoeren van regenwater waardoor er sterk verminderd zicht op de zijruiten op treed. Dit probleem is deels en tijdelijk op te lossen door de ruiten te voorzien van een (prijzig & chemisch) middel. De stelling is dus ook niet dat Pon de auto moet wassen maar de oorzaak moet oplossen.
 

EJDW

Lid
Als ik met een niet nader genoemde andere auto rij en er valt een buitje, loopt het water aan de zijkant van de voorruit (geen enkel gootje ofzo, alleen een afwerkrandje van rubber) omhoog en begint al druppelend een stroompje te worden, wat over je heen gesproeid wordt.:D:deuk::deuk::yeehaa:

Oh ja, op een gegeven moment ontstaan er ook druppels op het glas.... aan de binnenkant van de achterruit en krijg je wat natte plekken op je kleding.:banghead::banghead:

Zo'n auto heb ik ook, daar rijd ik alleen voor de lol mee, als het mooi weer is. En als ik toch een bui tegenkom, stop ik en doe ik het dak dicht. Met die auto rijd ik, als ik er al mee op de snelweg kom, maximaal met zo'n 90 km/uur, op de rechter rijstrook.

Maar zoveel water op de zijruit tijdens regen dat de veiligheid in het gedrang komt is minder grappig.... En als ik op met de auto op de kop op de vangrail lig dan komt het water echt wel binnen.... Zoals ik al schreef, het hoeft echt niet hard te regenen of ik hard te rijden. Buien zoals vanmorgen zorgen ervoor dat het zicht in de spiegel en naar links gereduceerd worden tot minimaal. Vuile of schone ruiten maakt niets uit. Ik zou het fijn vinden als Skoda / Pon / dealer het probleem onderkent in plaats van schouderophalend reageren. Dat er daarna niet direct een fabrieksoplossing is, dat snap ik best, als ik zelf ergens een stripje moet plakken wil ik dat wel. Als de RainX truc werkt vind ik het goed. Ik ben voor de rest reuze blij met de auto.
 

leo442

Forumguru
Misschien iemand die een 3D printer heeft die ze kan maken ?

Kan via de dealer geleverd worden. Van het Duitse forum:

Abrisskante und Original Skoda
Hallo

Hartnäckig sein zahlt sich aus habe nun folgende Antwort von Skoda Österreich erhalten und hoffe das alle geplagten nun eine passende sowie günstige Lösung haben.

Sehr geehrter Herr

nach Prüfung der Außenspiegel in Bezug auf eine Abrisskante möchten wir Ihnen mitteilen, dass ab der Produktionswoche 45 eine Änderung des Blendringes in die Produktion eingeflossen ist..

Die neuen Blendringe können über den Ersatzteilweg bezogen werden. Folgend die Teilenummer und Preis des Rings.
  • Blendring links, Tlnr.: 5E0 857 531, € 13,62,-
  • Blendring rechts, Tlnr.: 5E0 857 532, € 13,62,-

Für die Montage und die Bestellung der Blendringe, möchten wir Sie bitten Ihren ŠKODA Betrieb aufzusuchen.
 

Rick

Senior Member
Ik bedoelde de strip die wel op de passat zit en niet op de Octavia --> dus de strip op de vooruit die ervoor zorgt dat water naar boven wordt geleid ipv naar de zijkant. Een soort gootje dus.

Ik heb namelijk zelf wel het stripje aan de onderkant van de spiegel, maar dat is niet het grootste probleem. Grootste probleem is het water dat over de raamstijl komt vanaf de voorruit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn F2 vertoont in principe hetzelfde verschijnsel doordat ook hiervan het gootje langs de A-stijl te krap bemeten is - met dien verstande dat de ondoorzichtig makende golfjes op de zijruit nèt ver genoeg omhoog worden geblazen om het zicht op de spiegel vrij te laten.
Per saldo dus geen echt probleem... :)

<edit>
Voor degenen waar het wél een probleem is - klik hier voor een inkijkje op de geheime ontwerpafdeling...
 
Laatst bewerkt:

Dnet

Senior Member
Heeft het ook niet te maken met de maximale stand van de ruitenwissers? Op de snelweg viel me net op dat de meeste bijna tot aan de rand gaan. Bij mijn Renault stoppen de wissers al eerder waardoor er meer ruimte over is voor het water.
u2yjy9av.jpg


Hoe zit dit bij de Octavia?
 

turboturbo

Forumguru
Hm interessante invalshoek! Bij gaan de wissers helemaal tot (bijna over) de zijkant (Fabia I) dus die flikkert al het water langs m'n zijrivier.

Verklaart ook waarom de bijrijders kant er minder last van heeft.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Probleem is complexer dan veel mensen hier schijnen te denken, en het probleem beperkt zich echt niet tot Skoda of de VAG-groep, kijk ook maar naar mensen met andere merken die er last van hebben (staan er ook hier in het topic).

@insomnia Je had het probleem met de Fabia 2 (Kermit) neem ik aan, of ben jij de 2e Fabia I rijder met dit probleem (turboturbo geeft aan dat ie het ook heeft).
 

Rodo

Lid
Ik merk het ook inderdaad. Toch maar de waterafstotende ruiten van de vorige Prius overzetten. Dat was wel een perfecte oplossing. En bij vorst nauwelijks krabben.
 

micky

Forumguru
Voor de mensen die rainX hier promoten (voor toepassing op de voorruit), dit product werkt doorgaans erg slecht met een regensensor, door het water afstoten, krijg je een witte waas over de ruit direct na het wissen, de sensor ziet dat weer als regen en gaat regelmatig als een malle tekeer, dit heb ik met 2 auto's ondervonden en bij de ene (passat) is het zelfs een bij PON bekendstaand probleem, hier had ik een vergelijkbaar product origineel van VW bij mijn auto gekregen, na toepassing dus slecht zicht door de waas en een flipperende regensensor. Pon heeft het destijds bevestigd dat het een geregistreerde klacht was, via officieel schrijven aan de dealer, wat ik gelezen heb, de opmerking was ruit is verloren, maar wordt niet onder garantie vervangen. Na een dreigbrief aan PON heb ik destijds een nieuwe voorruit gekregen op kosten van PON.
Elke auto en sensor zijn anders, dus ik beweer niet dat het bij iedereen fout gaat, maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen, ik zelf gebruik rainX alleen op de oldtimer en op de zijruiten.

wat betreft water over de zijruiten, dat heeft mijn V50 ook, de 500 van mijn vrouw ook, ik denk dat er meer auto's zijn die het wel hebben dan dat er zijn die er geen last van hebben, voor zover ik me kan herinneren had ik er alleen bij de A4 en de Passat geen last van.
 

Renzo4000

Forumguru
Klaarblijkelijk is dit wel afhankelijk van een aantal factoren mickey. Het belangrijkste is een goede voorbereiding van je autoruit alvorens je Rainx aanbrengt. Op het carclean forum is een uitgebreide tutorial aanwezig. Ik had in de beginne op mijn megane ook last van die waas (mijn regensensor had hier overigens geen last van). Nadat ik het juiste stappenplan had doorlopen is deze waas nagenoeg niet waarneembaar.

Overigens hoeven we niet persé rainx te promoten hoor. Ik heb recent TW Rain Kleer (ja, zo schrijf je het echt :D aangeschaft en dit werkt nagenoeg hetzelfde, ik heb zelfs het idee dat het iets beter werkt!
 

joop43

Nieuw lid
Ik heb hier ook veel last van. Gisteren reed ik door een redelijke regenbui. Het leek wel of al het water van de vooruit over de linkervooruit werd afgevoerd. In andere auto's krijg je soms wel eens een golfje of lijntje water. Maar nu is het zo erg dat het zicht in de buitenspiegel waardeloos is.

Naar mijn idee zal er een soort strip moeten komen zodat het water naar het dak wordt afgevoerd.
 
Rain X alleen gebruiken na het reinigen van de voorruit. Dan heb je geen last van een witte waas. De regensensor van mijn O3 werkt dan ook goed. Ruitenwissers gaan minder heen en weer omdat het water van de ruit waait. Goed uitwrijven is overigens noodzakelijk....
 

Renzo4000

Forumguru
Zorg inderdaad dat je de ramen goed reinigt, gewoon eerst wassen en met een goede ruitenreiniger schoonmaken (dus geen troep zoals allesreiniger of erger nog, glassex). Ik breng het vervolgens aan met van die makeup pads en dan een dun laagje aanbrengen (less = more!). Je wacht pakweg 5 minuten (het wordt vanzelf wit-achtig) en spray een klein beetje water op het raam en dan goed afnemen met een MF doek / drying towel. Zijn je ramen er echt slecht aan toe kan je ook nog eerst (na het wassen) kleien en met een polijstmiddel aan de gang. Tevens is de conditie van je raamwissers ook erg belangrijk.

Wat je vaak ziet is dat mensen met hun auto door de was(lees kras)straat gaan en er zo'n goor "wax" laagje aan toe laten voegen, dit is niet bepaald bevordelijk voor je lak en ramen.
 

micky

Forumguru
Het moge duidelijk zijn dat ik als poets/autofreak de ruit meer dan voldoende schoon heb gemaakt, ik wil hier ook geen welles nietes beginnen, ik geef puur mijn ervaring (en die van PON zelf) aan wat een ieder er mee doet moet men zelf weten uiteraard, PON gaf gewoon aan dat het idd een probleem was, daarom heb ik uiteraard ook een compleet nieuwe voorruit gekregen.

de voorruit af en toe behandelen met een Glaspolish bevalt mij zelf heel goed en bereikt voor mij het gewenste resultaat, uiteraard gaat dit over de voorruit, RainX gebruik ik wel op de overige ruiten :)
 

Renzo4000

Forumguru
Het was ook geen verwijt Micky, meer een algemene opmerking binnen dit topic. Sommige producten vereisen nou eenmaal een goede voorbereiding om er daarna het maximale uit te halen.

Zo zag ik laatst ook ergens een post (weet niet meer of dat hier was) dat de collinite 845 na 3 weken geen beading en sheeting meer had(terwijl gemiddeld een standtijd van 4-6 maanden normaal is). Het bleek dat degene zijn auto alleen had gewassen en daarna de wax had aangebracht terwijl de auto een paar jaar oud was en nog nog nooit klei- of een polijstbeurtje had gehad ... tja dan zal een wax niet zoveel uithalen ;). Dit is haast te vergelijken met het schilderen op onbewerkt hout zonder eerst een grondverf aan te brengen.

Maar als jij een poetser (liever detailer :-P) bent weet je dat dus zelf ook :jaja:
 

micky

Forumguru
een detailer wil ik mezelf nu ook weer niet noemen, daarvoor weet ik er toch te weinig van, maar kleien is bij mij ook heel gebruikelijk en dan bedoel ik niet alleen op het toilet:deuk:
 
Bovenaan Onderaan