Reservewiel

Rosinfield

† In Memoriam
Ik moet zeggen dat ik na het lezen van de laatste berichten ook dacht: "here we go again". De discussie dreigt m.a.w. nogal "vicieus circulair" te worden, heb ik de indruk.
 

FredV

Banned
Iedereen moet zelf weten wat hij doet, alleen, als je mij aanrijdt met verkeerde banden, tsja...ik sta niet voor mezelf in als er gewonden vallen en mjn gezin erbij betrokken is.
Kijk, een diagonaal en een radiaal band op 1 as mag niet, maar wel een pirelli en een michelin. Maar weer geen 16" aan de ene kant en een 15" aan de andere. Ik denk dat het duidelijk genoeg is.
Tuurlijk, de pakkans is gering en daar gaat het ook niet om. Wel om het gevaar waarin je jezelf brengt door met verkeerde banden te rijden. En nogmaals, wat jij doet moet je zelf weten, zo lang je een ander maar geen schade berokkent en dat kun je helaas niet uitsluiten.
En simpel, dit zegt de wet:

Uw banden dienen aan een aantal wettelijke eisen te voldoen:
  1. Alle op een as gemonteerde banden moeten van hetzelfde merk en type zijn. Onder type vallen de bandenmaat, de belastingindex, de snelheidscategorie, de gebruikscategorie van de band (zomer, winter, terrein) en dwarsdoorsnede van de band.
 

corsaar

Senior Member
Dit is wel een heel stevig draadje 19 pagina,s lang toch
worden er diverse invalhoeken bekeken.
Reservewiel of reparatieset.
Bandensoort en wielmaat.
circulair is het zeker maar dat vind je terug in vele draadjes.
Zoveel mensen zoveel meningen, pik er uit wat je kan gebruiken,
en laat de rest voor wat het is. Ik koos gewoon voor een resevewiel !!
 

OuweHippie

Senior Member
En simpel, dit zegt de wet:



Uw banden dienen aan een aantal wettelijke eisen te voldoen:
  1. Alle op een as gemonteerde banden moeten van hetzelfde merk en type zijn. Onder type vallen de bandenmaat, de belastingindex, de snelheidscategorie, de gebruikscategorie van de band (zomer, winter, terrein) en dwarsdoorsnede van de band.
Maar dit geldt NIET voor het reservebanden voor tijdelijk gebruik.

Met alles respect, maar zo zet je mensen op het verkeerde been.
 

FredV

Banned
Klopt, het beroemde thuiskomertje valt hierbuiten, maar deze discussie ging over een normaal reservewiel met winterband en dat is absoluut geen tijdelijk gebruik, en dat is wel heel iets anders.
Dus mijn stelling blijft overeind met de toevoeging : geldt niet voor het "thuiskomertje".
 

Erkens

Lid
Het ging er om dat je de winterband in de zomer kan gebruiken als "thuiskomertje". Wat dus wel tijdelijk gebruik is.
 

cvegreen

Forumguru
Stop eens met dat welles nietes spelletje als jullie willen ?
Dat heeft geen enkele bijdrage voor de medeforummers .
 

OuweHippie

Senior Member
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
Ja, dat mag wel en zelfs een afwijkende maat is toegestaan. Sterker nog, aan een rerserveband wordt alleen de eis gesteld dat er voldoende profieldiepte is en de band technisch in orde is.
 

FredV

Banned
Dat neemt niet weg dat er op het moment van de APK-keuring wel vier luchtgevulde banden onder de auto moeten liggen die voldoen aan de eisen zoals die door de RDW zijn opgesteld. Dus een minimale profieldiepte van 1,6 mm in de hoofdgroeven en geen beschadigingen waarbij het karkas zichtbaar is. Bovendien moeten de banden die op één as gemonteerd zijn dezelfde karkasstructuur hebben. In tegenstelling tot een verkeersagent zal een keurmeester geen genoegen nemen met uw uitleg dat u net een lekke band heeft gehad en nu met aangepaste snelheid naar het dichtstbijzijnde garagebedrijf rijdt. Samenvattend: Van de wielen die onder de auto liggen tijdens de keuring worden de banden conform de APK-eisen gekeurd, het ouderwetse reservewiel, noodwiel of thuiskomertje in de kofferbak wordt daarbij buiten beschouwing gelaten.
 

Constant

Erelid
Als je met een thuiskomertje wordt gesnapt door de politie terwijl je niet op weg naar huis of garage bent, dan heb je ook een probleem :1884: . Ik denk dat alle bovenstaande reageerders die de term "thuiskomertje" gebruiken niet uitgelegd hoeven te worden dat ander gebruik dan het "eenmalig" thuiskomen niet toegestaan is.

Mensen die het verschil niet snappen tussen een reservewiel en een thuiskomertje zullen de term thuiskomertje niet gebruiken :icon_smile_dead: .

En simpel, dit zegt de wet:
Nee, dat is een knip-en-plak citaat van een bandensite. Het kan best in de wet ergens staan, maar dit is dus niet dicht genoeg bij de bron.
 
Ik was met dit draadje gestart. Wil even melden dat ik nu een reservewiel 195/60/16. Jammer van de vrije ruimte, maar voelt nu een stuk beter.

gr. john
 

Rosinfield

† In Memoriam
M.a.w. een "thuiskomer", gezien die 195? En scheelt dat echt veel die verloren ruimte. Bij ons zitten daar alleen de honden, die komen dan niet tegen het dak te zitten?
 

corsaar

Senior Member
Mijn banden maat 225 wielen 17 inch
Thuiskomer 195/60 bij aanschaf 70 euro
Hoogte vanaf de laadvloer tot dak laagste punt 82 cm tot 85 cm.
Zijn het grote honden ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Corsaar: nee, middelgroot. Zou dus, zoals ik al vermoedde makkelijk moeten gaan. Voor ons maakt het dus weinig uit, want de bagage gaat in het middendeel (rijden meestal met zijn 2-en). Maar toch zullen we de handige ruimte van de Yaris Verso missen. Blijf dat toch intrigerend vinden, de Yeti heeft veel meer inhoud in liters, maar je kunt er veel minder mee. Maar goed voor een mooie auto en comfort moet je wat overhebben en we zullen het er wel in krijgen.
 

YeMii

Senior Member
Gisteren mijn reserveband (195/60/16) met velg op gehaald bij een bandencentrum alhier. Past perfect in de uitsparing van de kofferbak. Moet alleen nog de opvulling rond de band verzorgen, maar dat wordt een DHZ klus. Bij vergelijk met mijn originele band (215/60/16) bleek er een hoogteverschil te zijn van zo'n 2,4 cm. Dus toch nog even terug naar het bandencentrum. Keurige uitleg gehad met een berekeningetje. Hoogteverschil 2,4 cm en omtrekverschil 7,54 een verschil van 3,75%. Het verschil mag niet groter zijn dan 1,5% en niet kleiner dan 2%. In dit geval als reservewiel is het in noodsituaties wel toegestaan (te gebruiken) om naar de dichts bij zijnde reperateur te gaan. Het is dus niet de bedoeling ombijv. vanuit Oostenrijk naar Nederland terug te rijden. Daarom wordt deze volwaardige band toch als een "thuiskomer - max. 80 km" gezien. Lange afstanden rijden met dit verschil (hoogte/omtrek) is ook niet bevorderlijk voor de aandrijving van de Yeti.
Maar alles is beter dan zo'n noodpakketje, waar je al niets aan hebt als er een gat/scheur in de band zit en bij een schroef/spijker o.i.d. wordt zelfs aangeraden om deze in de band te laten zitten als je dat "spul" gebruikt. Mijn conclusie: een kleinere kofferruimte weegt niet op tegen het zekere gevoel van een reserveband.
 

Erkens

Lid
Mijn conclusie: een kleinere kofferruimte weegt niet op tegen het zekere gevoel van een reserveband.
Aan de ene kant kan ik me dat wel voorstellen, maar aan de andere kant is het niet alleen een kleinere kofferruimte, maar ook extra gewicht wat je altijd bij je hebt terwijl je het normaal gesproken nooit nodig hebt.

Mocht ik toch een keer lekke band hebben dan weet ik het nummer van de ANWB, mocht het met die troep niet lukken :)
Maar uiteindelijk moet je vooral doen waar je jezelf het prettigst bij voelt, want in deze wagen moet je je vooral geen zorgen willen maken, maar lekker rijden!
 

Wimus

Actief lid
@mctreb, die opvuldelen zijn los te krijgen via de dealer en kosten maar een paar Euro, als je wil zelfs een aangepaste afdekmat is los verkrijgbaar, net als de krik enzo.
 
Bovenaan Onderaan