Reservewiel

wimv

Actief lid
:ot:en met name die buitenlandse kilometers maken dat ik perse een auto MET reservewiel wil hebben. Zo, nu zijn we weer On Topic !!

Moet toch nog maar eens navragen bij de dealer.

Mijn Yeti heb ik zonder problemen besteld met panoramadak en reservewiel. Levering laat nog even op zich wachten( hopelijk nog maar 4 weekjes), maar ik laat het weten of het gelukt is (dak en reservewiel).

@wimv: ik wil ook voor de buitenlandse kilometers perse een reservewiel hebben!!

Het kan niet ( ook volgens de meest recente prijslijst niet) in combinatie met een 1.2 TSI-DSG en een panoramadak. Klopt het dat jij een handgeschakelde versie hebt besteld? Zo ja, dan krijg jij keurig een echt reservewiel geleverd.
Ik wacht wel af als de auto geleverd is. Desnoods koop ik een reservewiel bij de sloop. Een kruissleutel en handkrik heb ik nog wel ergens liggen.

LenK

Forumguru
Bij een handgeschakelde auto een reservewiel en bij een automaat geen reservewiel ???
Is dat om de prijzen dichter bij elkaar te houden of zo ???

@ Rosinfield: Inderdaad, ik heb een handgeschakelde Yeti besteld.

Nog niet gebeld maar volgens mij staat in de prijslijst van 5 mei de DSG tussen haakjes.

Dit kun je wellicht op meerder manieren opvatten maar volgens mij zou het ook bij een handgeschakelde niet samen gaan. Ben benieuwd.

OuweHippie

Senior Member
Ik heb nu een offerte van een bandenhandel voor een 16" velg met band voor € 119,= en ik denk dat ik morgen maar ga bestellen.

O dat is niet verkeerd. Is het een volwaardige velg met band en geen thuiskomertje?

Ik wacht even af tot mijn auto is geleverd, zodat ik met m'n eigen ogen kan zien hoeveel ruimte ik over heb en dan ga ik ook even shoppen voor een resevewiel met band.

Sant

Lid
En waarom niet volgende: Tegenwoordig worden vaak winterbanden op velg erbij besteld. Gebruik nu een winterwiel als reservewiel. Dit moet toch eenvoudig kunnen. Een kapot bandje komt toch niet zo vaak voor, dacht ik zo.

hemi24

Forumguru
Heb vandaag nog toevallig even een Yeti bekeken in de showroom in Hengelo en daarbij ook even in de kofferbak gekeken, maar moest tot mijn schrik ontdekken dat daar weinig ruimte is voor een reservewiel, tenzij je de nodige kofferruimte bereid bent om in te leveren.

FredV

Banned
Sant, probleem is dat ALS je eens je reservewiel moet gebruiken, je wettelijk de mist in gaat.
Op een as moeten twee gelijkwaardige banden zitten. Een zomer- en een winterband is dus niet gelijkwaardig.
Dat kan dus problemen geven!

Sant

Lid
Zou toch het risico waard kunnen zijn, toch!? Bij mijn laatste 3 auto's heb ik geen kapotte band meer gehad. Ik rijd ca 12000 km per jaar op allerlei wegen.

hemi24

Forumguru
wellicht dat een gele sticker met "50" en "80" uitkomst bied in geval van afwijkende maat? Zoals bij een thuiskomer ook gebruikelijk is.
Zou me eerder zorgen maken om de techniek dan om de wetgeving ;)

FredV

Banned
nou, qua techniek is het so-wie-so onverstandig, de rij-eigenschappen zijn behoorlijk afwijkend waardoor onder bepaalde omstandigheden de wegligging behoorlijk in het geding kan komen. Denk bijv aan een noodstop of gladheid/regen.
Een thuiskomertje heeft iig een beperkte max snelheid waarmee je mag rijden.
Tuurlijk, de pakkans door de politie is zeer lein, maar er zou maar iets gebeuren, je kind zal in de auto zitten, of je rijdt zelf iemand aan. Ik moet dan niet denken aan alle gevolgen, zowel juridisch als verzekeringstechnisch. En het hoeft geenseens jouw schuld te zijn, je kunt aangereden worden en je bent de klos.
Persoonlijk zal ik dat risico nooit nemen.

Sant

Lid
FredV, jij hebt absoluut een punt.
Dan dus toch maar bij een lekke band en geen reservewiel, Skoda mobiliteitservice bellen. Het 'dichtingsgoedje' m.b.v. de spuitbus in de band spuiten en na thuiskomst de band weggooien lijkt me vooralsnog geen goede optie.

hemi24

Forumguru
als je de mobiliteitsservice van Skoda belt is de kans groot dat de Wegenwacht voor komt rijden. Wellicht dat het reservewiel van de WW-transporter onder een Yeti past? Als er een WW met Touran komt past het vrijwel altijd... :)

OuweHippie

Senior Member
Draadje sluiten? Was is dit nu voor onzin.

Met een slot erop had ik niet kunnen melden dat je gewoon met twee verschillende merken of types op een wielas mag rijden. Oom agent gaat daar niets van zeggen.

Trouwens, denkt iemand werkelijk dat er een bekeuring gegeven wordt? Mij lijkt een lekke band in de kofferbak én verschillende velgen in het geval van LM-velgen voldoende "bewijs". Zo rij je geen dagen rond natuurlijk.

Bovenaan Onderaan