Reservewiel

CaseyBasey

Actief lid
Misschien bedoelde jij (en de dealer) met een "echt" reservewiel een wiel dat qua afmetingen identiek is aan de 4 wielen die in gebruik zijn. Want dat willen ze inderdaad niet leveren, alleen een thuiskomer.
En een thuiskomer niet willen leveren lijkt me stug.

wimv

Actief lid
@nicploeg: volgens de Skoda Yeti prijslijst is een panoramadak op de 1.2 TSI (DSG) niet te bestellen in combinatie met een reservewiel. Wat die 2 met elkaar te maken hebben moet je me niet vragen. Ik lees alleen voor uit andermans werk.:confused:

Rosinfield

† In Memoriam
ja, alles goed en wel, maar dat neemt dan toch niet weg dat zoiets de vraag oproept van de achterliggende reden? Ik vind het net zoiets als: "lichtmetalen velgen kunnen niet worden besteld in combinatie met een trekhaak".

EdK

Forumguru
Of licht metalen wielen zijn niet te leveren in combinatie met banden !
Heb niet echt zin om uit te zoeken maar hoe is het met de buitenlandse dealers ?
Leveren die ook geen panorama dak met reservewiel ?

wimv

Actief lid
@CaseyBasey: de Yeti prijslijst spreekt over 2 verschillende (tijdelijke) reservewielen.
Een kost 110 Euro en is bestellen voor de Active, Actie Plus en de Expedition en dan alleen in combinatie met Spectrum LMV. De ander kost 70 Euro en is alleen voor de Ambition en de Elegance. Of er tussen deze wielen nog verschil zit (behalve de prijs ?) zou ik wel eens willen weten.

Rosinfield

† In Memoriam
Dat had ik in eerste instantie ook gelezen en de dealer kenbaar gemaakt dat er dan ook maar lm velgen onder moesten (terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wilde). Deze zei dat dit helemaal niet nodig was en idd bleek in de nieuwste versie van de prijslijst die koppeling tussen bestellen reservewiel en lm-velgen te zijn verdwenen. Heb toen dus gelukkig alleen het reservewiel kunnen bestellen.

CaseyBasey

Actief lid
@wimv: ja, vreemde zaak. Ik heb er niet naar gevraagd toen ik m'n reservewiel bestelde. Wel werd me verteld dat het reservewiel altijd 16" is....

wimv

Actief lid
@EdK: en dan rijst nog de vraag: waarom alleen bij de 1.2 TSI (DSG) en waarom kan het bij de andere motoren klaarblijkelijk dan wel
:shocked:

wimv

Actief lid
@Rosinfield: nou da's dan lekker. Het kostte mij dus 399 euro voor de Spectrum velgen (oude prijslijst op 17 april 2010 ?) Goed, achteraf heb ik er geen moeite mee, want ze zijn best wel mooi, maar op dat moment had ik wel graag de keus gehad tussen deze velgen of een andere accessoire voor deze prijs.

Ja inderdaad allemaal erg vreemd. Maar.... Is er inmiddels een Yeti berijder met 1.2 DSG met een panoramadak en een reservewiel Zo ja, wat voor wiel is dat dan?

Het kan natuurlijk ook te maken hebben met het kentekengewicht. Een panoramadak zal best wel wat extra wegen en dan in combinatie met een reservewiel, wie weet wat voor problemen dat dan weer geeft met de type-goedkeuring.

Rosinfield

† In Memoriam
WimV: Ja, kan me je reactie goed voorstellen. Ik dacht dus zelf ook eerst dat ik daaraan vast zat. Het stond immers in die oude prijslijst, bij tijdelijk reservewiel een verwijzing naar een voetnoot "alleen in combi met spectrum lm". Tot mijn verbazing zei de dealer toen (denk ong. 1 mnd geleden) dat dit niet hoefde en zag ik in de nieuwe prijslijst dat die voetnot was weggehaald. Erg merkwaardig allemaal. Hoop wel dat mijn reservewiel straks past!

wimv

Actief lid
@Rosinfield: de oorspronkelijke "Rif doppen" zien er prima uit. Daar had ik best mee rond kunnen rijden hoor. Helemaal niks mis mee.

Rosinfield

† In Memoriam
WimV: Ja, vind ik ook en hoef je ook minder schoon te houden, vooral in de winter. En ik ben toch al niet zo'n enorme wasser/poetser. Ben er laatst eens op gaan letten en vind het een nogal potsierlijk gezicht, al die fraaie lm velgen met daarachter een hoop roest!

wimv

Actief lid
@Rosinfield: die "hoop roest" achter de velgen zijn de remschijven. Die zijn gewoon niet schoon te maken (behalve door gebruik). 's-Winters gaan er bij bij standaard winterbanden onder en die hebben al een normale stalen velg. Had ik mooi de Rif doppen over kunnen zetten.

Rosinfield

† In Memoriam
WimV: Ja dat dacht ik al dat dat de remschijven waren (al ben ik ben volkomen a-technisch), vind ik toch niet zo fraai. Maar misschien ook voor een deel omdat ik er specifiek op liep te letten. En aan wintersport doe ik niet, dus winterbanden komen er ook niet op. Zelfs met de Yaris Verso op zomerbanden afgelopen winter geen problemen gehad, zelfs niet op kleine wegen die waren veranderd in "ijsvlaktes" ipv wegen. Je moet dan natuurlijk wel goed uitkijken waar je rijdt. Enfin, toch jammer voor je, achteraf gezien, maar daar doe je nu natuurlijk niets meer aan.

wimv

Actief lid
@Rosinfield: ik rij regelmatig in Duitsland (woon vlak bij de grens en heb familie in de buurt van Hamburg wonen) en daar ben je wel verplicht om je auto aan te passen aan winterse omstandigheden (ook als buitenlander). Daarbij komt dat ik het (ook in NL) een best prettig idee vind om iets meer grip te hebben op sneeuw en ijs. Maar, zoals ik zeg, dat is persoonlijk.

Bovenaan Onderaan