Reservewiel

TamRex

Actief lid
Goed, afhankelijk van het lek (klein gaatje dus) lijkt mij de beste oplossing die bij mctreb is toegepast. Lijkt mij ook niet onveilig.
Gaat dat in de loop van de tijd toch mis, dan is de band gewoon weer lek en kan altijd nog een nieuwe gekocht worden.

Constant

Erelid
Ja, maar die methode doe je niet zo makkelijk langs de kant van de weg, volgens mij moet je daarvoor eerst bij de garage aankomen. En dat gaat niet zonder hulp van een "thuiskomertje".

TamRex

Actief lid
Ja dat thuiskomertje heb je dus altijd minimaal nodig!
Wil je wat sneller thuiskomen en/of ver moeten rijden en/of niet meteen werk van je band willen maken, kan je heel goed b.v. een winterband als reservewiel meenemen. Ok, neemt wat meer plaats in, maar wie heeft z'n kofferruimte nou altijd vol zitten, ik niet! En ik weet ook dat een reserveband heeeel belangrijk is.
Thuisgekomen kan je je lekke band dan laten repareren (of weggooien)

LenK

Forumguru
Vroeger waren fabrikanten nog wat creatiever in het wegwerken van reserve wielen.
Er waren diverse merken die het wiel onder de motorklep hadden (oa Fiat Panda) of het wiel onder de achterkant van de auto (oa Citroen Xantia).
Voordeel van deze methoden was in ieder geval dat het wiel ook bereikbaar was met een volle kofferbak. In het geval van het wiel onder de motorkap gaat het ook nog eens niet ten koste van de bagageruimte.
Zelfde geldt voor een wiel op de achterklep, maar dat is weer zo ontsierend (sommigen zullen het wel weer stoer vinden :D) en dat wiel achterop kan weer aardig in de weg zitten.

hemi24

Forumguru
Wiel onder de motorkap: droogt snel uit i.v.m. warmte;
Wiel op de achterklep heeft 9 van de 10 keer een slecht sluitende klep tot gevolg (Pajero's, Terrano II's, etc.);

en tot slot de meest geniale plaats: onder de auto!!!
Van deze laatste optie heb ik een keer een lekker vuil exemplaar met goede kleren onder een 206SW mogen wegtoveren.
Ik kan je verzekeren dat dat behoorlijk slecht gaat als één van de achterbanden lek is; dan is er ineens een stuk minder ruimte om een band onder een achterbumper door te trekken!!! Wat een bagger!

Dus wat mij betreft is de plek onderin de kofferbak nog altijd de beste plaats, ookal heb je kans de koffer eerst leeg te moeten halen...

TamRex

Actief lid
@hemi24: "Ik kan je verzekeren dat dat behoorlijk slecht gaat als één van de achterbanden lek is; dan is er ineens een stuk minder ruimte om een band onder een achterbumper door te trekken!!! Wat een bagger!"

Eerst optillen (krik) dan onderuit halen haha, heb ik ook wel eens gehad, geen bagger !!

Achterop zou bij de Yeti goed kunnen (lekker stoer haha!). Zou iemand wat voor kunnen ontwikkelen als skoda dat zelf niet wil. Bij mij blijft ie lekker binnen en kan de band dan ook lekker mee profiteren van airco !

Als je veel bagage mee wil nemen, b.v. op vakantie, lijkt mij een oplossing zo als bak-rak laat zien wel een uitkomst. Ik heb alleen nog niet een speciale drager voor een reserveband op de trekhaak gezien op hun site.

corsaar

Senior Member
Ik heb bij mijn keuze alle(3) modellen met een wiel achterop laten afvallen
Ze doen me denken aan een citoen Traxion uit 1955.

TamRex

Actief lid
Op zich is het plaatsen van een reservewiel op de achterklep niet verkeerd, helaas is dit uiterlijk vertoon ook een beetje een statussymbool geworden.
Fietsen worden op een trekhaak geplaatst en ski's op het dak, eventueel in een skibox.
Allemaal omdat de bagageruimtekan vol zit.
Zo kan je het reservewiel ook rustig (ik zou dat dan tijdelijk doen) op de achterklep monteren.

OuweHippie

Senior Member
Ik heb bij mijn keuze alle(3) modellen met een wiel achterop laten afvallen
Ze doen me denken aan een citoen Traxion uit 1955.
Traxion Avant heet het ding. Die jij bedoelt was de sport. Er was nog een andere duurder versue met een groter kofferdeksel zonder dat wiel. Hoeweudat.... mijn vader heeft er een gehad.

TamRex

Actief lid
Kan goed dat hang en sluitwerk daar niet op berekend zijn.
Ik laat het maar zo zoals ik um besteld heb.
Reservewiel neem ik in de bagageruimte mee, wij zijn ook met z'n 2en dus en hebben (bijna) altijd plaats. Mochten we toch plaatsgebrek hebben dan moet m'n vrouw maar wat kleren thuislaten!!

Rosinfield

† In Memoriam
Ik begrijp toch goed dat de bagageruimte slechts zo'n 20 cm hoger komt te liggen? Dat kan toch niet zo'n probleem zijn? Ik heb wel makkelijk praten, want bij ons komen dan de honden alleen wat hoger te zitten, de bagage zit tussen hen en ons in.

TamRex

Actief lid
Ja maar je kan het reservewiel ook rechtopstaand vervoeren, er zijn mooie hoezen verkrijgbaar voor zo'n wiel en in de bagageruimte zitten voldoende bevestigingspunten en zelfs standaard wat netjes om de band aan de zijkant te bevestigen. Het gaat hier dus om een normale band. De thuiskomband is zo dun dat ie gewoon in de dubbele bodem/vloer past/hoort.

Bovenaan Onderaan