Rollenbank / dyno-run verslagen

Pendragon

Donateur
@Vdub bedankt voor je toevoegingen en opmerkingen. 1 ding is me die dag wel opgevallen namelijk dat eerst maar 10 mensen een tuning zouden krijgen, maar volgens mij hebben ze iedereen gedaan die dag, dus haastig werk zou misschien wel kunnen. Als ik het mis heb (Corné weet jij het precies?) dan hoor ik het wel.
 

dirkkroneman

Forumguru
e9e7e8a8.jpg

:|...
 

dirkkroneman

Forumguru
Overigens nog contact opgenomen met ABT en ik kreeg verrassend genoeg dit antwoord:

Dear Sirs!



The BWA engines are all well known for having good power and torque. The software can not be the problem. So if this car really has not the anounced power. Please check the following steps.



1. Read out the article number of the ECU. There must be shown: 1Z0ABT115A_A010. If the ECU shows 1Z0907115A_0010 then there is not tuning on the ECU and it has to be programmed again.

2. Please note that at least 98 octane fuel has to be on board. To make sure that the right fuel is on board please have a test ride in 4th (at least 3rd) gear, accelerate under full throttle from 1500rpm up to 6000 rpm, read the measuring block for ignition knocking correction (020). If the ignition retardation is more than -4.5 degrees the fuel is insufficient or there is a leak in the air intake or the crankcase system.

3. If the malfunction indicator lamp is burning have a look into the fault memory and check the parts listet in there.

4. A well known weak point at this type of engine is the dump valve. Please remove it from the car, open it carfully and check the diaphragm (see the attached picture).



Best regards!



S. Teuber



Service Technik

Is er iemand in de buurt die de ECU uit kan lezen? Kan dit met VAG-com, of VCDS? Heb er zelf totaal geen verstand van..
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

CDK

Forumguru
@Vdub bedankt voor je toevoegingen en opmerkingen. 1 ding is me die dag wel opgevallen namelijk dat eerst maar 10 mensen een tuning zouden krijgen, maar volgens mij hebben ze iedereen gedaan die dag, dus haastig werk zou misschien wel kunnen. Als ik het mis heb (Corné weet jij het precies?) dan hoor ik het wel.
ze hadden vooraf aangegeven tussen 11.00h en 17.00h als het heel erg zou meezitten max 10 motoren te kunnen chippen, het was nu (op mijn verzoek) van 10.00h tot 18.30h en er zijn precies 10 motoren gedaan, ook 2 DSG's maar dat is snel gefixt. de rest van de lijst was niet mogelijk of was niet (meer) aanwezig. Het was wel aanpoten voor de jongens want ze hebben niet gegeten tussendoor en het was de hele dag spitsuur, maar dat jouw 1.4 daardoor iets minder presteert wil ik daar niet op schuiven hoor.
 

LT83

Forumguru
@dirkkroneman , had je uitdraai nog niet gezien, maar de opbouw lijkt wel aardig op een standaard auto volgens mij. Misschien is er wel ergens een update op gezet van het motormanagement waardoor er geen ABT meer op staat! Of toch een lekke divertervalve (vroeg nog aan je of je daar el een nieuwe versie op had zitten), maar weet niet of hij dan nog 225pk haalt?
 

Race Eend

Forumguru
Overigens nog contact opgenomen met ABT en ik kreeg verrassend genoeg dit antwoord:

Dear Sirs!



The BWA engines are all well known for having good power and torque. The software can not be the problem. So if this car really has not the anounced power. Please check the following steps.



1. Read out the article number of the ECU. There must be shown: 1Z0ABT115A_A010. If the ECU shows 1Z0907115A_0010 then there is not tuning on the ECU and it has to be programmed again.

Keurige reactie van ABT.

Als het goed is, is er bij je run ook een log gemaakt!? Dan weten ze bij TVS wel of er ABT in je productregel stond.

Je grafiek ziet er eigenlijk uit als een originele TFSI.

Zo zien de abt uitdraaien er voor deze modellen normaliter uit:
abt2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

dirkkroneman

Forumguru
Ja daar ben ik dus wel benieuwd naar, gezien ik zelf niet technisch genoeg ben om de valve op te speuren dan wel los te halen. Dealer gaat hier natuurlijk geld voor vragen, eveneens als het uitlezen van de ECU. Dus zou mooi zijn als iemand van hier dit kan. Zou dat kunnen met een update Luuk? Dat je dan je ABT tuning kwijt bent? Dat zou wel vreemd zijn natuurlijk.. Heb je een duur ABT logootje op je motor, wordt ie gewoon overschreven door de dealert..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
Dat kan zeker Dirk, maar als jij de auto hebt gekocht met de uitleg dat er ABT tuning op zit kun je toch gewoon terug naar de verkopende partij. Lijkt mij dat er dan een onjuist product geleverd is en zij zullen dan alsnog de ABT software er op moeten zetten. Of helemaal mooi, je vraagt een schadevergoeding en gaat naar een betere tuner ;)
 

Race Eend

Forumguru
Als je maar 1 iemand hebt met een vag-com tooltje, hoef je alleen maar even op motor te klikken en je ziet binnen 1 sec of er abt op zit, staat gewoon in de product regel.

Een dealer kan dit ook in 5 minuutjes uitlezen, daar kan daar toch geen hele hoge rekening aan hangen.
 

Antera

Donateur
Het is inderdaad een keurige nette uitleg, hebben ze netjes de tijd voor genomen complimenten!!

Alleen hetgeen van die intercooler snap ik niet zo goed, of interpreteer ik verkeerd. Het is toch logisch dat iemand met bijvoorbeeld een upgrade intercooler meer vermogen haalt, deze moeten toch gewoon gemeten worden? De DIN zou toch juist een stelregel moeten zijn die de omstandigheden corrigeert en daardoor gedurende de dag vrijwel hetzelfde moet zijn? Bij 120km/h rijwind en een bepaalde temperatuur komt er op de weg op de neus van een stock 1.4tsi toch net zoveel koeling als een 2.0tfsi met forge twincooler bijvoorbeeld. Ik ben geen expert op technisch gebied, maar probeer de uitleg even te begrijpen.

Omtrent de gefrustreerde aanwezigen met een mindere uitdraai dan bij hun "eigen" tuner heb ik nog wel een gewetensvraag voor Ronald. Was dat de reden dat je bij de finetuning van de zilvere octavia RS met de mobiele koeler ging schuiven?


even mijn 52 cents omtrend de IC:


Upgrade intercooler zorgt idd voor meer vermogen maar heeft voornamelijk het meeste nut bij langdurige belasting waarbij heatsoak gaat optreden. Als de intercooler groot genoeg is ( en op de juiste plek gemonteerd zit) zal deze op een gechipte motor zorgen voor de juiste koeling waardoor zo min mogelijk heatsoak optreed. Er moet nu eenmaal meer lucht door de intercooler om de motor te voorzien van zuurstof en bij een kleine IC heb je meer remmingen en treed bij een gechipte motor sneller heatsoak op.

Ik heb helaas hier niet de logs van maar toen wij met 2 1.8T's de auto's op maat hebben laten chippen was bij de auto zonder FMIC heel snel te zien na een paar runs dat deze niet meer de lucht voldoende gekoeld kreeg waardoor minder vermogen en meten weinig zin meer had. Daarintegen degene met en FMIC kan door gaan zonder problemen.
Overigens nog contact opgenomen met ABT en ik kreeg verrassend genoeg dit antwoord:

Dear Sirs!



The BWA engines are all well known for having good power and torque. The software can not be the problem. So if this car really has not the anounced power. Please check the following steps.



1. Read out the article number of the ECU. There must be shown: 1Z0ABT115A_A010. If the ECU shows 1Z0907115A_0010 then there is not tuning on the ECU and it has to be programmed again.

2. Please note that at least 98 octane fuel has to be on board. To make sure that the right fuel is on board please have a test ride in 4th (at least 3rd) gear, accelerate under full throttle from 1500rpm up to 6000 rpm, read the measuring block for ignition knocking correction (020). If the ignition retardation is more than -4.5 degrees the fuel is insufficient or there is a leak in the air intake or the crankcase system.

3. If the malfunction indicator lamp is burning have a look into the fault memory and check the parts listet in there.

4. A well known weak point at this type of engine is the dump valve. Please remove it from the car, open it carfully and check the diaphragm (see the attached picture).



Best regards!



S. Teuber



Service Technik

Is er iemand in de buurt die de ECU uit kan lezen? Kan dit met VAG-com, of VCDS? Heb er zelf totaal geen verstand van..

weet niet waar je vandaan komt maar als breda te doen is wil ik dit wel even met je bekijken
 

LT83

Forumguru
@dirkkroneman ......ik meen mij nog te herinneren dat jij tegen mij zei Ronald toch tegen jou had verteld dat ABT enkel was vergeten de turbodruk te verhogen en de andere kernvelden wel waren aangepast of heb ik dat mis? Dat zou dan betekenen dat er dus wel ABT software op zou zitten niet??
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dirkkroneman

Forumguru
Weet ik niet zeker, weet niet of hij zozeer naar de andere waardes (ook) heeft gekeken. Hij heeft iig naar de turbowaarde gekeken..
 
Bovenaan Onderaan