Hierbij ook mijn uitdraaien.
Mijn auto was al getuned door een ander bedrijf toen ik hem kocht, maar wilde (naast extra vermogen) ook aandacht voor duurzaamheid en zuinigheid hebben bij de tuning. Bij de vorige tuner was ik daar niet zeker van. Vandaar dat ik hem opnieuw heb laten tunen.
Standaard hoort de auto 105pk en 250NM te hebben (een 1.9 TDI pompverstuiver met roetfilter en motorcode BLS).
Voor TVS tuning:
Na TVS tuning:
Volgens mij een mooi resultaat voor een TDI met standaard 105 pk. De koppel- en vermogenskromme lopen erg mooi.
Maar nu de blijdschapsroes een beetje is afgezwakt
, wil ik TVS nog wel de vraag stellen hoe duurzaam en veilig deze waarden nu precies zijn voor deze motor en koppeling gezien de forse stijgingen. Dat was namelijk wel het uitgangspunt. Ik had een dergelijke grote stijging eigenlijk echt niet verwacht.
Ik kan inmiddels zeggen dat hij wel ietsje zuiniger lijkt te lopen. Ik rij iedere dag heen en weer tussen Rotterdam en Utrecht en heb een fors aantal keren het verbruik bij gehouden (voor tuning en na tuning):
100 km/u op cruisecontrol: van 4,4 l/100km naar 4.3 l/100km
120 km/u op cruisecontrol: van 4,9 l/100km naar 4,7 l/100km
130 km/u op cruisecontrol: van 5,3 l/100km naar 4,9 l/100km
Hij lijkt dus vooral bij hogere snelheden wat zuiniger te zijn geworden. Dit zijn trouwens waarden op de boordcomputer (in het echt komt daar ongeveer 0,5 l/100km bij.