Rollenbank / dyno-run verslagen

CoesDoes

Forumguru
Door al die mooie uitdraaien ben ik ook nieuwsgierig geworden, ga binnenkort maar eens naar TVS om te kijken of er bij mij ook 166 PK en 290 NM op de teller komt te staan!
 

VEEJAY

Forumguru
IK heb ook geboft met de standaard grote FMIC op de Octavia, scheelde weer wat euroos bij mijn tuning. De LMM was later ook maar weggeschreven omdat ie niet meer snapte waarom er zoveel lucht het blok in werd gezogen :bloos:. Weer een onderdeel weg wat toch potentieel stuk kan gaan (net als mijn EGR koeler trouwens) ;)

Waarom koste de DSG tuning weinig tijd? Wat was er gedaan als ik vragen mag?
 

CDK

Forumguru
Waarom koste de DSG tuning weinig tijd?
dat is even een back-up maken van jouw versie en hun versie om de jouwe te overschrijven, er gaat minder tijd in zitten als in het chippen van een motor
er worden aanpassingen gedaan zodat de bak een hoger koppel aan kan, schakeltijd wordt sneller, later opschakelen zodat er minder slip optreed en je koppeling langer mee gaat.
 

Vanenkelen

Forumguru
Hierbij ook mijn uitdraaien.

Mijn auto was al getuned door een ander bedrijf toen ik hem kocht, maar wilde (naast extra vermogen) ook aandacht voor duurzaamheid en zuinigheid hebben bij de tuning. Bij de vorige tuner was ik daar niet zeker van. Vandaar dat ik hem opnieuw heb laten tunen.

Standaard hoort de auto 105pk en 250NM te hebben (een 1.9 TDI pompverstuiver met roetfilter en motorcode BLS).

Voor TVS tuning:

Voor tuning.jpg

Na TVS tuning:

Na tuning.jpg

Volgens mij een mooi resultaat voor een TDI met standaard 105 pk. De koppel- en vermogenskromme lopen erg mooi.

Maar nu de blijdschapsroes een beetje is afgezwakt ;), wil ik TVS nog wel de vraag stellen hoe duurzaam en veilig deze waarden nu precies zijn voor deze motor en koppeling gezien de forse stijgingen. Dat was namelijk wel het uitgangspunt. Ik had een dergelijke grote stijging eigenlijk echt niet verwacht.

Ik kan inmiddels zeggen dat hij wel ietsje zuiniger lijkt te lopen. Ik rij iedere dag heen en weer tussen Rotterdam en Utrecht en heb een fors aantal keren het verbruik bij gehouden (voor tuning en na tuning):

100 km/u op cruisecontrol: van 4,4 l/100km naar 4.3 l/100km
120 km/u op cruisecontrol: van 4,9 l/100km naar 4,7 l/100km
130 km/u op cruisecontrol: van 5,3 l/100km naar 4,9 l/100km

Hij lijkt dus vooral bij hogere snelheden wat zuiniger te zijn geworden. Dit zijn trouwens waarden op de boordcomputer (in het echt komt daar ongeveer 0,5 l/100km bij.
 

CDK

Forumguru
@Vanenkelen, dat ziet er keurig uit zeg in vergelijking met je 1e run! Het lijkt er op dat ze goed naar je geluisterd hebben als hij daadwerkelijk zuiniger is gaan lopen. Als je nog aanvullende informatie wil hebben ff bellen en naar Ronald of Dirk vragen, Ronald schrijft de software en Dirk ook maar in opleiding begreep ik.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Om het effect op het verbruik vast te stellen, zul je het wat langer in de gaten moeten houden. Overigens klopt het wel dat je na tuning iets zuiniger rijdt, al moet je je daar ook wer niet al te veel van voorstellen. En uiteraard moet je wel in grote lijnen je gebruikelijke rijstijl handhaven. Bij mij was het effect ook iets in dezelfde orde van grootte. Ik kwam op een liter een paar honderd meter verder. Rijstijl onveranderd, alleen af en toe wat steviger invoegen/inhalen dan voorheen.
 

VEEJAY

Forumguru
Vanenkelen, ik denk dat je voor je hertuning veiligere en wellicht zuinigere (minder inspuiting, minder koppel) waardes had, hoewel er wel iets meer mocht zijn. Het zwakke punt is juist in de koppeling/vliegwiel van de 1.9TDI met 330nm wordt het aardig nauw, of zit er een DSG bak op bij jou? De standaard verstuivertjes kunnen wel tot 170pk aan. Wat de max van je turbo is weet ik niet, dat zal wel rond de 155pk zijn, want met meer pk heb ik ze niet gezien.

Het beste zou ik me voelen met ca 140-145pk en 300nm, dan voel je zeker verschil tov 105pk. 105pk is echt te weinig, ik weet nog hoe lang een ritje van 60km naar kantoor duurde was gewoon niet leuk meer. De pret kwam bij 140pk, toen kon ik een 1.6 atmosferische benzinemotor goed bijhouden!
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
En uiteraard moet je wel in grote lijnen je gebruikelijke rijstijl handhaven.

Ik heb geprobeerd het "onbewuste" aangepaste gedrag nav de tuning zoveel mogelijk te minimaliseren door deze route zoveel als mogelijk op de cruise control af te leggen. Dat heb ik dus zowel voorafgaand aan als na de tuning gedaan. Dus ik hoop daarmee zoveel mogelijk de overeenkomst in rijstijl geborgd te hebben.

Het zwakke punt is juist in de koppeling/vliegwiel van de 1.9TDI met 330nm wordt het aardig nauw, of zit er een DSG bak op bij jou? De standaard verstuivertjes kunnen wel tot 170pk aan. Wat de max van je turbo is weet ik niet, dat zal wel rond de 155pk zijn, want met meer pk heb ik ze niet gezien.

Ik was mij bewust van de relatief "kwetsbare" koppeling (heb een handbak). Volgens TVS laten ze het koppel voor deze aandrijflijn relatief laat inkomen waardoor dat niet tot extra problemen zou moeten leiden, maar zoals je in de koppelkromme ziet, staat er rond 1500-1750 toeren nu meer koppel ter beschikking dan hiervoor. Dus inderdaad meer belasting voor de koppeling.

Even een noob-vraagje... bepaalt de turbo(druk) het vermogen of ook het koppel? Oftewel draait de turbo al op volle toeren bij lage toeren/vermogens (1500-2500 toeren?). Zoals ik je (VEEJAY) nu begrijp zorgt de hoeveelheid brandstof inspuiting voor koppel en de turbo voor het vermogen?
 

VEEJAY

Forumguru
Beste vanenkelen:

Zie hier een programma die rekening houdt met de koppeling. Dit is het programma als het pedaal 100% gevloerd is. Wat je hier ziet is dat na de 2100 toeren de turbo echt aan de slag moet om de borrelpraat PK's waar te maken.

Kolom 2=Toerental
Kolom 3=Gevraagde turbodruk
Kolom 4= Geleverd door de turbo (let op dit is dus verschillend naar gelang de technische staat van de turbo)


RIPTJOENING.jpg
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Thanks VEEJAY... interessant, dat geeft wat inzicht in het samenspel van toeren en turbo. Dat geeft idd wel aan dat zeker vanaf 2500 toeren de turbo volle bak aan het werk is.
 

CoesDoes

Forumguru
Misschien de komende keer aan de pomp maar even 98 (of meer) tanken om de auto optimaal te prepareren voor de rollenbank.
 

Noord26

Forumguru
Skoda SuperB, Jan 2011
1.8 TFSI (opgave fabrikant: 160pk/250Nm)
Circa 110.000km
JD op-maat chip stage1
Let op: Blue-One 95 benzine

111.jpg
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Jewel, staat in zijn eigen topic, afijn hier voor en na:
222-jpg.21365
 

Noord26

Forumguru
@Race Eend, thnx voor de aanvulling. :troost:

Origineel deed de auto zoals verwacht boven de opgave van de fabrikant: circa 175pk/270Nm.

JD doet altijd een run vooraf bij tuning. Zijn er ook tuners die meteen software op een auto los laten dan zonder vooraf een run te doen? Je moet toch weten hoe de hardware er voor staat, voordat je iets kan/wil aan gaat passen?

Al met al 'niet slecht' voor die relatief goedkope benzine.. In ieder geval boven mijn verwachtingen.
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Ik geef eerlijk toe dat wij niet altijd vooraf runnen hoor (meestal wel, maar soms red je het qua tijdsplanning niet, dan besteden we liever dat extra half uur aan de finetuning), zeker niet als we eerst allerlei mechanische aanpassingen gedaan hebben, dan kan het zelfs gevaarlijk zijn om met originele software voluit te gaan trappen (en eerst de boel heel heet maken om daarna een uitlaat te vervangen, is ook geen pretje).

Wel rij ik vooraf altijd een ronde met vag-com om te kijken of alles in orde is. Ongetest zo even je software erin klappen is inderdaad niet verstandig.
 

Hetzer

Forumguru
Ik zet hem toch er maar even bij :D

Citigo 1.0 MPI, gewicht 840 kg, modificaties K&N inlegfilter, 16 inch 195 banden.

Standaard 95NM/75PK/55KW

Daadwerkelijk 110NM/81PK/60KW


Moet overigens zeggen, dat ik al eens in Duitsland op de rollenbank heb gestaan, waar minder koppel (105NM) en meer pk(84) uit kwam. auto reed toen wel op V-Power Racing.
 

Bijlagen

  • Skoda Citigo 34-XVX-4.pdf
    62,2 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan