Rollenbank / dyno-run verslagen

Noord26

Forumguru
Klopt Ed, maar @Rosinfield had aangegeven eventueel zijn Henk in te willen ruilen voor een nieuwe en tuning mee te willen nemen. Dacht dat dit mijn indicatie qua km-stand en de te verwachten defecten wel zouden kloppen om rekening me te houden. Of is dat inruilen van de baan? Mijn idee was ook om juist met tuning door te blijven rijden. De grootste afschrijving is nu juist geweest.

Wellicht opteren voor een OBD tuning? Dat is nu toch mogelijk voor deze motor inmiddels, waardoor hij wat beter uit de verf komt als met een kastje?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, inruilen is niet aan de orde voorlopig. Blijf nog lekker een tijdje doorrijden. En omruilen tegen OBD is al 2 x geprobeerd bij JD, maar Henk kan niet uitgelezen worden helaas. Verder heb ik idd wel geopperd dat het voordeel van zo'n kastje wel is dat je het kunt meenemen naar een andere auto met dezelfde motor. Overigens ben ik nog altijd zeer te spreken over de het toverdoosje
 
Na wat langer wachten was het vandaag eindelijk zover. Mijn Skoda is op de vermogensbank geweest. Met als resultaat: 199,1 Pk aan de wielen en een koppel van 318 NM. Helemaal niet slecht dus. Afhankelijk van het percentage van het verlies van de aandrijflijn(heb gerekend met 15%) kom je uit aan 228 Pk aan de krukas. Zal de uitdraai van de week wel even inscannen en posten van de run. Ben in ieder geval erg tevreden met deze cijfers. Dat voor een standaard 150 Pk variant van de 1.8 20V Turbo zijn dit zeker geen slechte cijfers:D
 

andrehj

Forumguru
Dat dat uit een 1.8 20V turbo komt geloof ik wel, maar dat ie helemaal standaard is niet.. :D. Ik denk dat er het een en ander is aangepast... Ben je de eerste eigenaar?
 
Ik ben niet de eerste eigenaar. Ben nu de 3e eigenaar van deze wagen. Hij is gechipt, voor de rest is alles standaard gebleven zover ik weet. Standaard is die op de weg gezet met de 150 Pk variant onder de kap.
 

Noord26

Forumguru
Wat het wel een geijkte bank? Een beetje rollenbank kan per auto/model/motor en omstandigheden (temperatuur en vochtigheid) het daadwerkelijke krukas-vermogen en -koppel meteen laten zien?
 
Ja het was een geijkte bank, deze gaf alleen het wiel vermogen aan. Krukas vermogen kon hij wel aangeven, maar dat was volgens de eigenaar een berekende waarde gebaseerd op de gemeten waarde aan de wielen. Deze werd daarom ook niet weer gegeven op de uitdraai.
 

Noord26

Forumguru
Er zit nog wel verbetering in zo te zien. Koppel komt er wat laat in. Begint bij 2000tpm pas op te bouwen. Vermogen is maar een echte piek en wordt niet netjes vast gehouden na 5000tpm. Als ik dat tenminste langs andere uitdraaien zie van een 1.8 20V.

Maar wel lekker hoor!
 

CDK

Forumguru
als ik het zo bekijk moet dat nog wel te optimaliseren zijn, koppel wat eerder er in en wat afvlakken, piekvermogen zal wat omlaag gaan, maar daar heb je toch niets aan
 
Mocht er nog een meeting komen zoals 23e in varsseveld, wil ik wel eens zien wat die daar op de bank presteerd. Ook om dan te kijken wat het kost als de chiptuning van dit moment te optimaliseren. Maar tot die tijd, zal ik er gewoon zo mee blijven rijden. Na het zien van run en de grafiek, weet ik dus waarom de wagen bij een sprint bij het verkeerslicht last heeft van wielspin. Ben iig zeer te spreken over de huidige prestaties.
 

VWim

Forumguru
Het meest bijzondere is wel dat je onderin toeren fors beneden de standaard spec's zit. Voor zover ik kan nagaan moet je 210 nm bij 1750 toeren hebben. Jij heb dan net 160nm.
 

Race Eend

Forumguru
Het meest bijzondere is wel dat je onderin toeren fors beneden de standaard spec's zit. Voor zover ik kan nagaan moet je 210 nm bij 1750 toeren hebben. Jij heb dan net 160nm.

Er is een groot verschil tussen een statische meting en een dynamische meting.

Een rollenbank is een dynamische meting, de auto loopt gewoon door de versnelling heen. Hoe lager de versnelling van de meting, hoe minder tijd de turbo heeft om op te spoelen en hoe later het maximale koppel bereikt wordt. Ook het gewicht/grootte/weerstand van de rollen van de rollenbank heeft hier weer mee te maken, hoe zwaarder het is voor de auto om de rollen vooruit te krijgen, hoe meer tijd de turbo krijgt om volledig op druk te komen in het lage toeren gebied.

De fabrieksopgave is een statische meting. Waarbij het blok simpelweg een minuut lang op 1750rpm gehouden wordt. Dan krijgt de turbo volledig te tijd om op te spoelen en al bij een heel laag toerental zijn maximale vermogen te behalen. Beetje nepperij dus (net als veel verbruikscijfers), op de openbare weg kun je dit alleen na-bootsen door de auto in de 6e versnelling te zetten, handrem er 2 klikjes op en dan plank gas geven vanaf 1400rpm oid.
 

LT83

Forumguru
wel zorgen dat je wat marge hebt in de nm's die je koppeling kan hebben als iemand dit echt wil gaan na-bootsen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan