Rollenbank / dyno-run verslagen

Joske

Forumguru
@Corné ik geloof dat de laatste uitdraai het meeste mijn motor overeenkomt, de mijne heeft CCZA als motorcode.
De Audi Q3 2.0 TFSI Quattro heeft als motorcode CCZC3.
Zie ik dat goed, of zien jullie dat anders.
dan mag je er vrij zeker van zijn dat dit zo goed als dezelfde motor is, de laatste letter houdt meestal slechts een kleine wijziging of ander merk in.
Dus CCZ dient als basis voor de A, B en C versie.
 

micky

Forumguru
Skoda Octavia RS 2012 FL
Km stand 38000 chiptuning RS Tuning
Bekijk bijlage 30489
Zoals te zien een flinke dip in het koppel bij 2300 rpm, tijdens de run ook duidelijk te voelen als een schok, inhouden en weer doorgaan. Ik twijfel nog om met Lucas een afspraak te maken voor een voledige hertuning.
Ze gaan niet sleutelen aan de tuning van een ander bedrijf, dus wordt eerst de originele software teruggeplaatst en daarna een nieuwe tuning op maat.
Moet zeggen ik had het niet meteen gemerkt en schreef het toe aan een twijfelende DSG bij fors accelereren.
Bij dagelijks woon-werk schakelt de DSG meestal tussen 2000-2200 rpm, een bij pittig rijden zet ik hem meestal in S, waardoor het toerental boven de 2500 rpm blijft. Ik schakel dan met de flippers door tussen 4000 en 5500 rpm.
Dus het is maar heel af en toe dat ik die dip bemerk.
Als ik dit vergelijk met dezelfde motor bij JD dan mis ik nogal wat.
Alleen bij opnieuw tunen weet ik ook niet wat ik zal krijgen, VAGtechniek geeft 255 pk en 360 NM als minimale te verwachten waarden.
Wel zou ik dan meteen gaan voor de DSG aanpassing, waarbij ik het max toerental in D en S zou laten aanpassen op het toerental waarbij ik Max vermogen heb. Dus niet zoals nu in S tot bijna 7000 rpm (heeft totaal geen nut)
Dus wat is wijsheid, Wel / Niet
Hier nog even ter vergelijking een uitdraai van dezelfde motor bij JD
Bekijk bijlage 30490

Even voor mijn beeldvorming, je bedoelt hier toch niet JOUW motor bij JD, maar gewoon een vergelijkbare motor op de bank bij JD?
 

Race Eend

Forumguru
Skoda Octavia RS 2012 FL

Wel zou ik dan meteen gaan voor de DSG aanpassing, waarbij ik het max toerental in D en S zou laten aanpassen op het toerental waarbij ik Max vermogen heb. Dus niet zoals nu in S tot bijna 7000 rpm (heeft totaal geen nut)

Je moet natuurlijk niet per definitie alleen maar doortrekken tot je maximale vermogen, je mag er gerust over heen. Je acceleratie in de volgende versnelling is beter als je terug komt bij 5000rpm dan bv bij 4000rpm, immers blijf je dan beter in je maximale powerband.

Overigens staan deze bakken op 6800rpm in de bak software, je zou dit uiteraard naar 6600 oid terug kunnen zetten.

Bij een goede tuning loopt het vermogen niet veel terug hoog op toeren en heb je dus van het 'dode' stuk geen last, voor je gevoel loopt hij dan in 1 streep door tot aan de begrenzer. Vag-techniek breekt de metingen af hoog op toeren, zodat ze niet van die rare terug lopende lijnen hebben aan het einde vd meting (http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/imageuploadedbytapatalk1411475779-252483-jpg.30500/), dat heeft als nadeel dat je vaak niet helemaal tot aan je begrenzer door trekt en dus niet zo goed ziet wat je auto echt doet vlak voor het overschakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

louigi58

Senior Member
Afgelopen zaterdag wilde mijn zoon eens zien hoe Launchcontrol werkt. ESP uitgeschakeld, Sportstand (DSG) ingeschakeld, voet op de rem en voet op het gas, 3000 rpm en rem los. En dan roken de bandjes. Wat mij toen opviel, ik meende dat de RS versies ESP hadden, maar op het display stond "Antislip regeling uitgescakeld" dit is toch ASR en niet ESP of hoe heb ik het nou?
 

louigi58

Senior Member
Electronic Stability Program, had ik op mijn 2.0 TDI uit 2005, dan had je er ook meteen brake assist bij.
 

Joske

Forumguru
ASR is een secundair systeem van ABS, het vermijdt dat de aangedreven wielen doorslippen. Het vergelijkt de gaspedaalstand met het toerental van de motor en grijpt daar op in als de ondergrond te "glad" is door bijvoorbeeld de turbo te knijpen of door te remmen op 1 of meerdere wielen.


ESP werkt met de ABS sensoren en kan op elk van de 4 wielen ingrijpen door te remmen en terug te lossen, op die manier kan een voertuig uit een slip geraken bijvoorbeeld. Dus ESP reageert wanneer het "denkt" dat de bestuurder de controle over het voertuig kwijt is.

Alé, als ik het mij allemaal nog goed herinner :D
 

Joske

Forumguru
@internetboarder

nét andersom :D

ESP kan je nooit uitschakelen (althans toch al zeker niet op een "normale" auto) , ASR wel, anders zou je niet kunnen vertrekken op een ijsplek omdat hij steeds de gas knijpt ;)
 

louigi58

Senior Member
Een microprocessor controleert de signalen van de ESP-sensoren en vergelijkt 25 keer per seconde of de wensen van de bestuurder en de richting waarin het voertuig zich beweegt overeenkomen. Als het voertuig zich in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aangeeft, reageert ESP onmiddellijk. ESP gaat dan doelgericht de afzonderlijke wielen afremmen waardoor het voertuig gestabiliseerd wordt en in de juiste richting gestuurd wordt. Een wagen met ESP beschikt automatisch ook over twee andere actieve veiligheidssystemen: een antiblokkeersysteem (ABS) en tractiecontrole (ASR). ABS voorkomt dat de wielen blokkeren bij het remmen waardoor het voertuig onbestuurbaar zou worden. ASR (ook wel TCS of Traction Control System genoemd) voorkomt dat de wielen doordraaien (wielspin) tijdens het accelereren waardoor het contact met de weg verloren zou gaan en geen optimale versnelling wordt verkregen. Terwijl ABS en ASR de lengtedynamica van het voertuig beïnvloeden, verbetert ESP daarnaast de dwarsdynamica. ESP verzekert daardoor een stabiel rijgedrag in alle richtingen.

ASR is volgens mij standaard op alle Okkies, ESP was er alleen als optie. Nu heb ik al op verschillende plaatsen gelezen dat de RS standaard over ESP beschikt, vandaar mijn verwondering dat het display ASR weergeeft.
 
Ale laat je me nou weer naar buiten lopen ..:deuk: . Ik kan de ESP wel aan of uitzetten de tractiecontrole toch.
Zoals je zegt zit de ASR aan je ABS dus zal je die niet aan of uit kunnen zetten .
Denk ik :).
 

Joske

Forumguru
@louigi

lees mijn vorige post eens ;)

ESP kan je NIET uitschakelen, ASR wél

en ESP is verplicht op alle (Europese) wagens sinds eind 2011 geloof ik.
 
Bovenaan Onderaan