Ai...
Vanochtend vroeg besloot onze Roomster z'n saaie probleemloze karakter ff thuis te laten.
Ik was, in het donker, op weg naar een fotolocatie om wat zonsopgang foto's in de mist te gaan maken. Begint ineens het stuur nogal te trillen. Ik dacht in eerste instantie aan een lekke band o.i.d. En het verbruik (terwijl ik 80km/h op de cc reed) ging ook fors omhoog.
Eerst maar ff gestopt om te kijken of ik iets kon zien. Hmmm, geen lekke band in ieder geval.
Maar weer doorgereden.
Trilling was weer weg, verbruik weer normaal.
Nadat ik een paar afslagen/zijwegen genomen had en bijna op mijn bestemming was, begon het weer.
Weer gestopt. Hé, denk ik, wat ruik ik? Het ruikt 'heet', enigszins verbrand.
Met een zaklamp (het begon bijna licht te worden) rondom de wielen gecheckt. En rechtsvoor voelde ik de hitte uit de velgopeningen komen. Wow; die was heet. Alsof ik continu op de rem had gestaan.
Hmmm, mogelijk iets met de remblokjes/schijven?
Eerst maar eens de boel laten afkoelen (terwijl ik in de verte de zon de mistvelden op de heide zag verdrijven). Maar gelijk weer richting huis, voor het geval ik vandaag nog wat moet (laten) repareren. (want vanmiddag zou ik een familielid naar een begrafenis moeten brengen).
Halverwege de terugreis toch maar weer gestopt op een [P] en de ANWB gebeld. Je weet het maar nooit.
Afijn, die was er al na een kwartiertje.
De auto is opgekrikt (op zo'n fraai luchtkussen) en de beste man heeft blokken + remklauw losgehaald. Ophanging gecontroleerd. Stuurbeweging gecheckt. En in eerste instantie liep het wiel idd aan; de blokken zaten gewoon op de schijf gedrukt. Terwijl linksvoor gewoon vrijliep.
Remcilinder gecheckt; dat werkte allemaal prima. Nog wat visuele controles en hij gaf aan dat de blokken + schijf nog gewoon als nieuw waren (zitten er toch al 15kkm op).
Alles schoongeborsteld, de bewegende delen met kopervet ingevet, de blokken/schijf gereinigd, alles schoongeborsteld en -geblazen. Alles weer gemonteerd, keurig de wielbouten met momentsleutel nagedraaid.
Ik vroeg nog of hij een idee had wat het had kunnen zijn. Tja... hij maakte het wel eens mee, dat toch de boel een keertje iets aanloopt, door de wrijving heet wordt en zich vaster zet. Maar dat dat vrijwel altijd (mits er geen beschadigde/versleten onderdelen zijn) met een demontage/schoonmaak/montage weer verholpen is.
Afijn, de beste man vriendelijk bedankt en weer richting huis gegaan. Het verbruik was nu nog lager dan voorheen (dus waarschijnlijk liep de boel al eerder een klein beetje aan). En geen trillingen meer.
Na een kilometer of twintig zie ik ineens het ANWB busje weer in m'n achteruitkijkspiegel en hij gebaarde nog of alles nu oké was. Ik heb hem nog een duimpje omhoog gegeven en een bedankknikje gedaan.
Dan is het toch wel weer prettig om de rijdende garage te kunnen bellen. En dan zo vlot en netjes geholpen te worden.
Gelukkig was het pas de 1ste keer met deze auto dat ik de ANWB nodig had.