Rugpijn in 2005 Octavia Combi

john 1046

Nieuw lid
Vorig jaar heen en terug naar Spanje (gelukkig) geen rugklachten.

Vind de stoelen van de O2 wel veel te smal.
O2 stoelen zijn beter dan van mijn vorige auto (O1) en die daarvoor (Seat Toledo) qua zit en ook qua verwachtte levensduur, maar echt duurzaam lijken deze me nog steeds niet. Dus op een gegeven moment zullen ze wel door gaan zakken.
inderdaad ik vind de stoelen in de octavia veel te smal,ik krijg echt last van mijn been en daardoor ook in mijn rug

john 1046

Nieuw lid
Mijn probleem:

Als sinds het begin van de tijd dat ik in mijn '05 Skoda Octavia combi eleganse rij, heb ik rugpijn.

De auto heeft gewone stoelen, en er is 1 bestuurder voor mij geweest.

Continue zit ik de draaien op mijn stoel, rij daardoor veel op de cruisecontrol.

Eerste keer naar de dealer, kreeg ik het advies om veel meer rechtop en tegen het stuur aan te gaan zitten. Dit bood helaas geen soelaas.

Terug bij de dealer hebben ze de zitting vervangen. Met de mededeling dat " deze niet meer van de juiste kwaliteit was".

Nu ben ik een tijdje verder, zonder echt groot verschil.

Dit weekend met zijn 3en een autorit gemaakt van 1300KM.
Na ongeveer 2 uur krijg behoorlijke pijn in mijn onderrug, dit straalt flink uit naar mijn rechter zij-been thv mijn bekken, priecies aan de zijkant.
Verwisselen van rijder met ander postuur; exact het zelfde probleem ! Beschrijft het als een "hernia" gevoel.
3rde bestuurder, klein en gedrongen, na een tijdje rijden wederom hetzelfde. .

Herkent iemand deze problemen?

Mijn lendesteun staat op de nominatie om vervangen te worden, dealer verzekerde me dat dit geen reden kon zijn van de rugpijn, aangezien hij er goed in zit, maar soms doldraaid.

Dealer is overigens zeer coulant en deskundig, de S in hun naam staat oprecht voor SERVICE. Alleen dit is al een reden om skoda te kopen.

Maar als er geen oplossing voor wordt gevonden, ben ik zeer bang dat ik op korte termijn afscheid ga nemen van deze verder uitstekende bolide.
Dit met pijn in mijn hart, aangezien hij verder uitstekend bevalt, en ik zeer hoge kosten op mij moet nemen voor een nieuwe auto/ afkoop contract.
ik herken dit probleem precies!
stoelen zijn te smal en zeker aan de voorkant,je zit toch iets wijdbeens in een auto en dan gaan je benen vreselijk pijn doen doordat ze op de randen liggen

reeseend

Forumguru
Het blijven standaard stoelen dus gemaakt voor de gemiddelde lengte. Ik heb zelf jarenlang met een ASS stoel rondgereden en dan heb je nergens last van. Tegenwoordig rijdt ik alleen prive en dan zitten voor mij de Octavia stoelen prima. (Ass stoel is nog steeds te koop )

Michel

Forumguru
inderdaad ik vind de stoelen in de octavia veel te smal,ik krijg echt last van mijn been en daardoor ook in mijn rug

Ga maar eens in de sportstoelen van een Fabia I zitten en je zult merken dat die nog smaller zijn, met name door de zijstukken van de zitting. Ik heb ze in mijn huidige Fabia en heb bij tijd en wijle weleens spijt dat ik ze destijds als optie heb genomen. Zeker met een dikke jas aan zit ik (met een gemiddeld postuur) voor mijn gevoel behoorlijk krap.
In de showroom heb ik weleens in de standaardstoelen van een Octavia II gezeten en ze zitten voor mijn gevoel ruimer dan de stoelen in mijn huidige auto.

Fabia

† In Memoriam
Ga maar eens in de sportstoelen van een Fabia I zitten en je zult merken dat die nog smaller zijn, met name door de zijstukken van de zitting. Ik heb ze in mijn huidige Fabia en heb bij tijd en wijle weleens spijt dat ik ze destijds als optie heb genomen. Zeker met een dikke jas aan zit ik (met een gemiddeld postuur) voor mijn gevoel behoorlijk krap.

Terwijl ik juist heel erg tevreden ben over mijn sportstoelen. Ik vind ze juist heerlijk zitten en zou nooit meer terug willen naar die gladde, vlakke stoelen uit de Fabia. Het blijft dus erg persoonlijk en een kwestie van goed uit proberen.

Arne, ik heb nu in nog geen jaar 90.000 km gereden met een O2 Elegance, en moet bekennen dat ik in het begin ook last van mij rug heb gehad. Ik heb de stoel daarna op zijn hoogste stand gezet (omhoog gepompt) en de rugleuning vrij recht gezet en heb na de eerste 3 maanden nooit meer rug(pijn is een groot woord) gehad. Na deze kilometers te hebben gereden in mijn O2 en test gereden te hebben in de nieuwe Mondeo 08 ben ik weer terug op aarde en heb nu weer een nieuwe O2 besteld ook omdat de O2 actractive buisness zo compleet is voor 30.000 euro. Ik denk dat je even de goede zit moet vinden in deze stoelen.

Dat is mijn ervaring ook. Als de stoel redelijk hoog staat zit heb ik geen last, staat de stoel heel laag dan knelt er wat af en krijg ik snel last van mijn rug. Laatst in een ruk van Noord Nederland naar Parijs gereden met alleen een tankstop onderweg en dit zonder enig probleem

Gieliovd

Forumguru
Ik heb in de Fabia ook behoorlijk snel last met mijn onderrug. Op de langere ritten wil het nog wel eens gaan jeuken.

Ik zou graag een lendensteun hebben en die lekker oppompen. Maar ja die heb ik niet.

Misschien een losse kopen een keer, die je aan de stoel monteert.

Het is best vervelend als je last krijgt met je rug.

Ik kan me nog herinneren dat ik uit Polen terugreed naar Nederland met de Nissan Micra, met een graad of 25 buiten. Naar verloop van tijd ergens op de autobaan begon mijn rug pijn te doen, en niet zo beetje ook.

Heb toen 2 handdoeken achter mijn rug moeten persen en toen ging het weer aardig. Dat was echt pijn, geen last.

Een tijdje later ook mijn voet, die deed nog factor 20 keer meer pijn. Dat wil je niet meemaken..

Herinneringen.... :)

PS. DUIZENDSTE POST! 1000!

john 1046

Nieuw lid
vandaag stoelen van een avensis opgemeten,6cm breder dan in de octavia en ze lopen naar voren toe breder uit.in de octavia zijn ze overal even smal en lopen ze naar het stuur toe juist tapsnaar binnen!
je benen staan tijdens het rijden altijd iets uit elkaar anders zit je met je knieen tegen de stuurkolom,en die liggen dus half op de stoelrand!nee het zal nooit wat worden met deze stoelen.
ben 185cm lang,normaal postuur,95kg dus echt niet overdreven groot of zwaar.

vandaag stoelen van een avensis opgemeten,6cm breder dan in de octavia en ze lopen naar voren toe breder uit.in de octavia zijn ze overal even smal en lopen ze naar het stuur toe juist tapsnaar binnen!
je benen staan tijdens het rijden altijd iets uit elkaar anders zit je met je knieen tegen de stuurkolom,en die liggen dus half op de stoelrand!nee het zal nooit wat worden met deze stoelen.
ben 185cm lang,normaal postuur,95kg dus echt niet overdreven groot of zwaar.

Jawel!..Je bent 10 kilo te zwaar!:)

Gr,

Aaron

john 1046

Nieuw lid
ja dat zal wel dan maar daar worden die stoelen niet breder van.
het is een goede auto maar de stoelen deugen niet en dat mag je best toegeven hoor.

TL@

Forumguru
Jawel!..Je bent 10 kilo te zwaar!:)

Gr,

Aaron

15kg ;)

Ik ben trouwens 1m87 en ook 95kg hoor, waarom zijn alle lekkere dingen slecht voor je lijn :407:

Ik had na mijn testrit toch nergens last van, hoop dat ik op lange termijn ook nergens last van ga hebben.
Ik heb hiervoor met een Astra gereden, dat zijn pas slechte stoelen. Als je daar niet met hebt gereden, weet je niet wat bagger stoelen zijn.

In onze Golf IV hebben we ook sportstoelen, absoluut geweldig, je zit zo vast in die stoelen dat je overkop kan gaan zonder er uit te vallen, echt geweldig.
Jammer dat sportstoelen niet mochten op mijn leasebak (company policy)

Gieliovd

Forumguru
Gek eigenlijk he... beleid dat je geen veilige sportstoelen mag hebben.

Gaan we over gewicht discussieren? Tja, het genormeerd gewicht voor een volwassen man van 1,87 is volgens de boeken 85 kilo. Dat heb ik kunnen vinden.

Weeg zelf net 80 kilo @ 187 cm sinds ik op kantoor zit, daarvoor 78 haha. Slecht voor je, autorijden en kantoor zitten!

Ik heb noch problemen met de sportstoelen in m'n Golf V, noch problemen met de gewone stoelen van de Octavia (voorloopauto). Ik heb een zeer zwakke rug, heb vroeger hernia gehad en vorig jaar is een zenuwtak verkeerd gesprongen in m'n rug. Juist door deze stoelen heb ik gekozen voor een nieuwe Octavia. De stoelen zet ik in de laagste stand en pomp de lendesteun op voor m'n onderrug.

TL@

Forumguru
Gek eigenlijk he... beleid dat je geen veilige sportstoelen mag hebben.

Gaan we over gewicht discussieren? Tja, het genormeerd gewicht voor een volwassen man van 1,87 is volgens de boeken 85 kilo. Dat heb ik kunnen vinden.

Weeg zelf net 80 kilo @ 187 cm sinds ik op kantoor zit, daarvoor 78 haha. Slecht voor je, autorijden en kantoor zitten!

Tja, je mag niets nemen dat sportief is.
Ik ben al blij dat ik 16' velgen heb mogen nemen, want normaal mag je geen grotere velgen nemen. De 17' waren trouwens goedkoper (20€, actie) maar mochten niet.

john 1046

Nieuw lid
Ik heb noch problemen met de sportstoelen in m'n Golf V, noch problemen met de gewone stoelen van de Octavia (voorloopauto). Ik heb een zeer zwakke rug, heb vroeger hernia gehad en vorig jaar is een zenuwtak verkeerd gesprongen in m'n rug. Juist door deze stoelen heb ik gekozen voor een nieuwe Octavia. De stoelen zet ik in de laagste stand en pomp de lendesteun op voor m'n onderrug.
met mijn rug geen problemen in de stoelen maar ik schreef ook al wel mijn linkerbeen.
gewoonweg omdat ze te smal zijn en de randen te hard.
ga maar eens meten voor de gein in andere autos,octavia 46cm breed,andere autos bijna allemaal breder dan 50cm.
zelfs een seat ibiza uit 1990.

heb gelezen dat pon hier mee leest nou ik hoop dat ze me dan benaderen.

hiervoor een leon,niets aan de hand.

Ik heb geen problemen met de breedte van de stoelen.
Het enige wat ik niet prettig vind is dat de zitting te lang is voor mn relatief korte benen.Het gevolg is dat ik altijd iets onderuit moet zakken om goed bij het koppelingpedaal te komen

Vr,gr,

Aaron.

p.s. Het was beter dat ik ook 10 kilo kwijt zou zijn!

Rallye

Forumguru
Mij bevallen de stoelen redelijk goed. Ze zouden wel iets verder naar beneden moeten kunnen zonder te kantelen (want dat knijpt mijn knie af). Bovendien lijk ik af en toe wat onder uit te zakken en moet mijzelf dan weer "ophijsen".

Eén van de redenen dat ik geen Golf GTI gekocht heb, was juist dat de stoeler daarvan te smal waren. De stoelen van de Octavia zijn in elk geval breder dan die van de Golf GTI.

john 1046

Nieuw lid
Ik heb geen problemen met de breedte van de stoelen.
Het enige wat ik niet prettig vind is dat de zitting te lang is voor mn relatief korte benen.Het gevolg is dat ik altijd iets onderuit moet zakken om goed bij het koppelingpedaal te komen

Vr,gr,

Aaron.

p.s. Het was beter dat ik ook 10 kilo kwijt zou zijn!
ja die zitting vind ik ook vrij lang maar mijn benen zijn wel zo lang dat dat wel gaat,iets korter is wel lekkerder want dan zou ik mijn onderbeen wat rechterop kunnen zetten.

voor de rest een moord auto,vooral de dsg die ik heb,rijdt geweldig

gr johan

Okki

Donateur
Ik zelf heb juist de sportstoelen gekozen omdat de "wangen" breder uitlopen dan bij de normale stoelen. In mijn O1 nooit last gehad, na een proefrit met de O2 met normale stoelen last van mijn benen op de zijkant van de stoelen (2.01mtr met lange benen, dus altijd knieen naast het stuur). Met de sportstoelen heb ik nergens last van.
Het klink natuurlijk wel tegenstrijdig. Ik weet ook uit ervaring uit het verleden met Golf en Kadett dat de sportstoelen daarin juist erg smal waren en dat ik met een (toen nog) normaal postuur bijna al klem zat in die stoelen.

Bovenaan Onderaan