Rugpijn in 2005 Octavia Combi

___JC___

Forumguru
Hee, die herken ik. Heb ik ook regelmatig last van, voornamelijk links. Wat de breedte van de zitting betreft ben ik het helemaal met je eens. Ik blijf 'verzitten' op de wat langere trajecten.

Echt raar want die bijrijder was echt niet groot ofzo maar toch had hij er ook last van. Net ff niet breed genoeg die stoelen ofzo.
 

Timothee

Actief lid
Nope, één keer moeten tanken.

Maar Frankie heeft gelijk. Ik wilde hier ook niet mee stoefen of zo... Het is eigenlijk onverantwoord om zo lang aan een stuk door te rijden, maar laten we zeggen dat de omstandigheden dermate waren dat ik het maar heb gedaan.

Veel water drinken houdt je trouwens wakker...
Veel water drinken is ook niet optimaal....je krijgt weliswaar vocht binnen, maar onttrekt ook veel stoffen. Ik word zelf juist suf als ik lange tijd alleen water drink. Iets cafeïnehoudends is ook wel goed op zo'n lange rit om je alertheid op peil te houden.
 
Ik heb in het begin ook last gehad van mijn rug in de O2 Elegance (eerste 3000 km), ik heb de stoel nu zeer recht staan en daarna heb ik er geen last meer van gehad, mischien moet je er gewoon even aan wennen en een goede zit vinden, ik heb de stoel ook heel hoog gezet. Veel succes, en ik hoop dat dat de rugpijn over gaat.
 

Arne

Lid
Ik heb in het begin ook last gehad van mijn rug in de O2 Elegance (eerste 3000 km), ik heb de stoel nu zeer recht staan en daarna heb ik er geen last meer van gehad, mischien moet je er gewoon even aan wennen en een goede zit vinden, ik heb de stoel ook heel hoog gezet. Veel succes, en ik hoop dat dat de rugpijn over gaat.


Ik ben inmiddels 35.000 kilometer verder, en heb mijn zit nog steeds niet gevonden. De stoel staat ook uiterst rechtop.

Inmiddels ook al langs de kraker geweest, die heeft wat recht gezet in mijn rug, maar ook dit mag niet baten. Ik blijf pijn houden.

Nu maar eens met mijn werkgever gaan overleggen.

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden.
Natuurlijk zijn er een hele hoop mensen die geen enkele last hebben van hun rug, maar wat ik wel zie is dat er ook een gedeelte zeker last heeft!

Het gros van de meldingen heeft het over klachten in de bekken en onderrug, en veel van jullie zeggen ook dat ze de stoel al rechtop hebben gezet om dit te verhelpen.
Dit zegt toch wel wat over de stoel!
 

Timothee

Actief lid
Wat je ook kunt doen is eens een paar dagen/weken in een auto met automaat rijden. Ik heb ook vrij regelmatig last van mijn rug en schouders maar dat ligt volgens mij niet persé aan de stoel van mijn O2 omdat ik het in elke auto heb gehad. Laatst twee dagen in een Focus C Max automaat gereden toen mijn O2 bij de spuiter stond en ik had nergens last van!

In mijn O2 staat mijn stoel ook vrij hoog en recht. Dat zit redelijk goed, maar het nadeel is dat je weer dicht met je kop tegen het dak zit (en vlak bij die vage bobbel in het midden van het plafond...vraag me af waarom die daar zit want ik stoot mijn hoofd er vaker tegen) én dat de binnenspiegel frontaal voor je neus zit. Nogal hinderlijk dus.
In mijn geval merk ik dat veel rug-, nek- en schouderklachten komen door het koppelen en schakelen en het corrigeren met het stuur. Een automaat zorgt in elk geval al voor een meer constante houding (al is té lang op dezelfde manier blijven zitten natuurlijk ook niet goed).

Ik weet in elk geval dat mijn volgende auto een automaat (wellicht DSG) heeft.
Laatst zag ik bij Waternet in Amsterdam een champagnekleurige O2 staan met lichte bekleding en een maatstoel. Vond het minder uitzien dan standaard meubilair doordat de stoel breder was dan de andere maar qua kleur kwam het volgens mij aardig overeen.
 

higgy

Forumguru
Verd*md als het niet waar is: vanaf vandaag rugpijn in m'n O2. M'n vrouw meldde al dat ze m'n O2 de laatste tijd niet lekker meer vond zitten (zou m'n gewicht ermee te maken hebben... ;) ) en inderdaad: de stoel zit wat meer als een kuil. Aangemeld bij Verdaat voor de binnenkort te houden 120.000 km-beurt. Volgens hen konden er nieuwe schuimrubber binnendelen besteld worden. Ben benieuwd...
 

Arne

Lid
We zijn 2 maanden verder.
In die tussentijd heb ik in een Peugeot met lederen sportstoelen gereden.
Zaten heerlijk! Vooral de steun zijdelings, en bij mijn schouderbladen was opvallend.

Het eerste dat me opviel toen ik weer in de Skoda stapte was de lange zit, en vooral dat ik achter (Bips) dieper zat.

__--______

Zo voelt de zit positie aan, en dan ook iets gekanteld naar achter.
De peugeot heeft een kortere en vlakkere zit, en meer steun in de heupen.

De rugspecialist verklaarde rugklachten als volgt: ( een paar maanden geleden)
Doordat de zitting te lang is, knelt hij een zenuw af in het been, dat weer gevolgen heeft voor pijn in de rug.
Mijn idee is, doordat ik wat onderuit zit, omdat er te weinig support is onder de bips, dat geeft dan steun/drukpunt in mijn bovenbeen. De druk in mijn bovenbeen knelt de zenuw af naar de rug.
De zitting moet dus vlakker gezet worden, of steviger achterin.

Volgens mij is de zitting niet helemaal goed, ook omdat Higgy al aangeeft dat die versleten is.
Die van mij is 30k geleden vervangen, maar ik verwacht niet dat hij nu weer ingedeukt is.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb vrijdag nog 9 uur in de auto gezeten en 1000km maar het viel mee. Ik had nu weer geen last van mn heup zoals eerder beschreven. Ik heb wel de lendesteun verzet van volledig uitgedraaid naar volledig ingedraaid..
 
De rugspecialist heeft helemaal gelijk, je moet de stoel niet in de laagste stand zetten want dan zit overdreven gezegd de achterkant van het zitvlak veel lager dan de voorkant waardoor de zenuw gaat klemmen met bijbehorende rug en heuppijn. De truuk is dus de stoel iets hoger te zetten zodat het zitvlak meer horizontaal komt te liggen--> geen pijn meer !
 

highandstoned

Nieuw lid
De truuk is elektrisch verstelbare stoel(-en) te nemen. Dit lijkt een luxe maar de stoel is vele malen beter instelbaar. Hierbij kun je de hoogte en de hoek van de zitting apart instellen (in tegenstelling tot de handmatige variant), de lendesteun is beter instelbaar en tijdens het rijden is het ook nog eens makkelijker om je zit positie te veranderen.
 

___JC___

Forumguru
De rugspecialist heeft helemaal gelijk, je moet de stoel niet in de laagste stand zetten want dan zit overdreven gezegd de achterkant van het zitvlak veel lager dan de voorkant waardoor de zenuw gaat klemmen met bijbehorende rug en heuppijn. De truuk is dus de stoel iets hoger te zetten zodat het zitvlak meer horizontaal komt te liggen--> geen pijn meer !


Uhhhm als ik de stoel niet in de laagste stand zet zit ik met mn hoofd tegen het dak...
:)
 

Arne

Lid
De rugspecialist heeft helemaal gelijk, je moet de stoel niet in de laagste stand zetten want dan zit overdreven gezegd de achterkant van het zitvlak veel lager dan de voorkant waardoor de zenuw gaat klemmen met bijbehorende rug en heuppijn. De truuk is dus de stoel iets hoger te zetten zodat het zitvlak meer horizontaal komt te liggen--> geen pijn meer !

Ik merk niet dat het zitvlak vlakker wordt op het moment dat ik de stoel naar boven doe.

De gehele stoel beweegt zich dan hoger.

Probleem waar ik dan tegen aan zit, is dat door de lange zitting, het gaat knellen tot aan mijn knie.
Dan moet ik echt naar beneden trappen, om rem,gas en koppeling te bedienen.
 
Ik heb dezelfde klachten gehad. verstellen hielp niet. ik heb zelfs nog zo´n speciaal bolletjes kussentje geprobeerd maar helaas.
Nu heb ik een aangepaste stoel van ASS en dat zit perfect, heb nergens geen last meer van.
 
De zij-airbag zit volgens mij in de stoel, als je een Scheel-stoel laat plaatsen ben je je airbag dus kwijt, lijkt me niet aan te raden.
 

Olaf

Lid
De zij-airbag zit volgens mij in de stoel, als je een Scheel-stoel laat plaatsen ben je je airbag dus kwijt, lijkt me niet aan te raden.
Volgens mij leveren de diverse stoelenfabrikanten (Scheel, ASS, Recaro etc.) tegenwoordig ook stoelen met een zij-airbag.
Kost weer wat extra maar dat is je eigen afweging (of die van je werkgever :( natuurlijk)

Edit:
ASS en Scheel blijkbaar niet maar de Ergomed van Recaro is iig met airbag verkrijgbaar.
Overigens is dit (in mijn ervaring) een zeer goede stoel die door de berijder kan worden aangepast.
- de zijwangen kunnen naar binnen of naar buiten gedraaid worden voor een smallere of juist bredere stoel
- de zitting kan uitgeschoven worden (het voorste stuk) voor meer steun bij lange benen
- de lendensteun kan electrisch dan wel pneumatisch ingesteld worden
 
Probeer het maar eens: Helemaal in de laagste stand en dan 1,5x de hendel omhoog trekken; Je voelt dan dat het zitvlak aan de achterkant meer horizontaal komt. Met mijn 1,90m is dit voortaan de stand en ik heb geen afgeklemde zenuw meer met bijbehorende rugpijn/slapend been.
 
Probeer het maar eens: Helemaal in de laagste stand en dan 1,5x de hendel omhoog trekken; Je voelt dan dat het zitvlak aan de achterkant meer horizontaal komt. Met mijn 1,90m is dit voortaan de stand en ik heb geen afgeklemde zenuw meer met bijbehorende rugpijn/slapend been.

Ik ben inmiddels redelijk aan de stoelen gewend geraakt.

Groet,

Aaron
 
Bovenaan Onderaan