Shell V-Power of toch maar niet ! ?

frits183

Forumguru
Common rail pomp en zwavelvrije diesel een fatale combinatie?
door BERT PENNOCK op 18 MAART 2014 0 COMMENTS
De eigenaar van een Skoda Fabia met een driecilinder TDI-motor (Motorcode CFW) meldt zich bij de dealer met de klacht dat de motor zeer slecht aanslaat en dat de motor tikt. De auto is relatief jong (bouwjaar 2011) en heeft 135.000 kilometers op de teller.
De auto is nog maar twee maanden in het bezit van de huidige eigenaar, en die staat nu met een beteuterd gezicht bij de Skoda-dealer. Een monteur leest het motormanagement uit en vindt twee foutcodes, namelijk P0087 en P0088. Deze codes lijken niet veelzeggend, maar als we ons verdiepen in de achtergronden van deze foutcodes komen we veel aan de weet over de aard van de storing.

Dure foutcodes
De genoemde foutcodes zeggen namelijk iets over afwijkingen in de druk van het common rail-systeem. Een common rail is een leiding waarin de dieselbrandstof onder (zeer) hoge druk staat. Alle injectoren van een dieselmotor staan in verbinding met deze leiding. De injectoren regelen de inspuiting op commando van het motormanagement, dat de inspuitduur en het inspuittijdstip bepaalt. De term ‘common’ laat zich vertalen als ‘gemeenschappelijk’ omdat alle injectoren gebruik maken van deze gemeenschappelijke hogedrukleiding. De druk bedraagt 1.850 bar, iets dat alleen te behalen is dankzij onvoorstelbare kleine spelingen in de brandstofpomp.

Foutcodes P0087 en P0088 duiden op een afwijkende druk in de common rail.

Terug naar de foutcodes; P0087 en P0088 duiden dus op een afwijkende druk. Die kan te hoog, maar zeker ook te laag zijn. Het protocol van de fabrikant schrijft in dit geval voor om het brandstofsysteem en aanverwante onderdelen te controleren op ijzervijlsel. Mocht dit aangetroffen worden, dan dienen alle (peperdure) onderdelen vervangen te worden. In dat geval krijg en de foutcodes een heel andere dimensie, namelijk een kostenplaatje van 4.400 euro.

Pomp stuk ondanks premium brandstof
Zoals gezegd valt het behalen van de hoge drukken in een common rail systeem bij de gratie van de precisie waarmee de hogedrukpomp geproduceerd is. De marges in de afmetingen van de bewegende delen wordt uitgedrukt in duizendsten van millimeters. Deze pompen zijn dan ook heel gevoelig voor slijtage, het is een bekend probleem bij common rail dieselmotoren. Deze slijtage kan ontstaan door vervuilde brandstof, het tanken van de verkeerde brandstof (benzine), maar ook door lucht in het systeem, bijvoorbeeld na het vervangen van een brandstoffilter. Bij deze Fabia hebben we de brandstof getest en die bleek in orde te zijn. Naar het kundige oordeel van mijn eigen neus kwamen we tot de conclusie dat het hier om pure diesel ging. De berijder verklaarde dat hij nog nooit verkeerd getankt had in de korte periode dat de auto in zijn bezit was. Sterker nog, hij had bewust gekozen voor een A-merk brandstof, namelijk Shell V-Power. Je zou verwachten dat het daar niet aan kon liggen, maar de praktijk is weerbarstiger.

Opengezaagd-Brandstoffilter.jpg
Ieder premium brandstofmerk heeft zijn eigen paradepaardje, en voor Shell is dat V-Power. Het gezamenlijk kenmerk van dit soort brandstoffen is dat ze zwavelvrij zijn en aan de EN 590 standaard voldoen. Als je een kijkje op de websites van de brandstoffabrikanten neemt, dan wordt de meerprijs met goede argumenten verdedigd. Maar de objectieve en deskundige beschouwer herkent in de lovende woorden over het eigen product ook het motto: “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”. Een van de nadelen van moderne brandstoffen wordt veroorzaakt door de EN 590 norm, hetgeen ik eerder al eens belichtte in dit artikel.

Het gemis van het smerend effect
De EN 590 norm heeft ervoor gezorgd dat het zwavelcomponent uit diesel is verdwenen. Begrijpelijk, want het is slecht voor het milieu. Maar elk voordeel heeft een nadeel, en over het nadeel van de verdwenen zwavel horen we nog vrij weinig. Zwavel heeft namelijk een smerende werking die goed van pas komt in brandstofsystemen, en zeker bij common rail pompen. Dit potentiële gemis van de smerende werking werd door de opstellers van de EN 590 norm erkend, en daarom worden er additieven aan de brandstof toegevoegd.

De additieven zorgen ervoor dat de dieselbrandstof een soort van smerende werking behoudt.

Deze additieven zorgen ervoor dat de dieselbrandstof een soort van smerende werking behoudt. Maar of dat voldoende is, is zeer de vraag. Met name common rail- en pompverstuivermotoren lijken schade op te lopen door de nieuwe, zwavelvrije dieselbrandstof. Om feitelijk vast te stellen of dit het geval is, moeten we een rondje langs diverse brandstoflaboratoria maken om de exacte verschillen per merk vast te stellen.

Skoda-Fabia-Greenline-TDI-11.jpg
Overheidsbeleid versus de technische praktijk

In elk geval lijkt het er sterk op dat het gevecht tegen de milieuvervuiling vanaf twee fronten tegelijk gestreden wordt: de wetgever die dicteert hoe brandstoffen samengesteld moeten worden, en anderzijds de autofabrikanten die uit alle macht aan uitstootnormen proberen te voldoen. Om tot een effectieve oplossing te komen moeten beide fronten naar elkaar luisteren: een lagere uitstoot van vervuilende stoffen is te bereiken door de mechanische componenten van motoren verder te verfijnen, maar die lopen nu stuk op brandstoffen die de levensduur bedreigen.

Ook het ‘Nieuwe Rijden’ dat door de overheid gestimuleerd wordt, valt niet te rijmen met het toepassen van EGR-kleppen om de uitstoot te beperken. Het is lastig te stellen dat de Fabia in deze Techspertise ten onder is gegaan aan zwavelarme diesel, maar ikzelf blijf vooralsnog non-premium diesel in mijn pompverstuiverdiesel tanken. Dat gaat tenminste al 412.000 kilometer goed!
 

Altos

Banned
Onze O3 TSI heeft nu 96.000 km gelopen en vertoonde kuren als tikken in de motor, slecht starten i.c.m. Slecht stationair lopen en motorstoringslampje en schuddend inhouden beneden de 2.000 toeren.

De dealer heeft de auto uitgelezen en heeft het hele inlaattraject en kleppen mechanisch gereinigd.

De auto is nu weer stil, soepel, loopt zuiver en start onmiddelijk zonder storingen.
Wel kregen we het advies om ALLEEN Shell V-power te tanken!
Ook het nieuwe rijden en de schakelindicator opvolgen wordt ten strengste afgeraden door de dealer.

Ik weet niet precies wat de overeenkomsten zijn tussen een TDI en TSI maar dit bericht klinkt me tegenstrijdig in de oren.
Weet iemand hier meer over (inhoudelijk en onderbouwd) en is er rede voor zorgen?
 

ElScorpione

Forumguru
Ik tank sowieso nooit van die premium diesel. Het is fors duurder dan gewone diesel en wie garandeert mij dat er in die tanks niet gewoon dezelfde goedkope diesel zit? Het is volgens mij alleen maar marketing praat. Ik tank vrijwel altijd Texaco diesel omdat die in mijn woonplaats zit. Er zit ook een merkloze onbemande pomp, maar daar rijdt mijn O2 toch minder ver mee op een liter.
 

Spoetnik

Forumguru
Sinds 2010 mag er al vrijwel geen zwavel meer in de dieselolie zitten. Dit geldt voor de "normale" dieselolie als voor de "premium" dieselolie. Als het goed is heeft deze auto al zijn tankbeurten zwavelarm product getankt. Daar doen die 2 maanden Shell v-power niets aan af.
 

Mogas

Forumguru
Ik tank sowieso nooit van die premium diesel. Het is fors duurder dan gewone diesel en wie garandeert mij dat er in die tanks niet gewoon dezelfde goedkope diesel zit? Het is volgens mij alleen maar marketing praat. Ik tank vrijwel altijd Texaco diesel omdat die in mijn woonplaats zit. Er zit ook een merkloze onbemande pomp, maar daar rijdt mijn O2 toch minder ver mee op een liter.


Na 40 jaar Bij Shell gewerkt te hebben kan ik je dat garanderen :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zit ook een merkloze onbemande pomp, maar daar rijdt mijn O2 toch minder ver mee op een liter.
Dáár ga je het prijsverschil niet mee terugverdienen, hoor. Het vermindert hoogstens de extra kosten een piepklein beetje...

Ik heb met de Fabia de eerste 3 maanden voornamelijk Shell-diesel getankt, hetzij uit de bedrijfspomp dan wel met de Euroshellkaart van mijn werkgever, toen ik daar na mijn officiële afscheid nog even op tijdelijke basis een inval-klusje heb gedaan.
Over de in die tijd gereden 7484 km (waarvan relatief veel ritten van 250+ km met vaak de CC erop) was het cumulatief gemiddelde 1:19,33.

Bij mij in de buurt zijn twee Firezone-pompen en eentje van Amigo, naar gelang de route tank ik daar nu toch wel minstens 95% van m'n diesel.
Tot aan het begin van de caravan-vakantie stond het overall gemiddelde over bijna 103k km vanaf km-stand 14 op 1:19,51. Inmiddels ben ik door de 110k heen en zitten we dank zij het zware werk in de vakantie op 1:19,26 overall, met een licht verbeterende tendens.
Ik denk niet dat Shell blijven tanken mij onderaan de streep geld zou hebben bespaard.
 

Wouter1

Forumguru
Er wordt in het artikel gesuggereerd dat het aan de kwaliteit van de brandstof zou liggen. Dit valt niet uit te sluiten.
Maarrr, er kunnen ook andere oorzaken zijn die niet te bewijzen zijn dan wel uit te sluiten zijn op basis van de verstrekte informatie.
Ik heb in het verleden ook eens 6 verstuivers + een hogedruk brandstofpomp van een 1.5 dci clio moeten laten vervangen, dit bij een km stand van ca 180.000. De echte oorzaak: vuil in het brandstof systeem. Helaas kwamen ze daar na de eerste 2 verstuivers wisselen pas achter... De oorzaak van het vuil? Vermoedelijk een brandstof filter te laat vervangen... Icm de tank door omstandigheden erg ver leeg gereden.

Wel zou het kunnen dat door het tanken van een premium brandstof dit er voor zorgt dat reeds afgezette vervuiling in het brandstof systeem (na het filter) los 'geweekt' wordt... Met alle vervelende gevolgen vandien...
 

Spoetnik

Forumguru
Wel zou het kunnen dat door het tanken van een premium brandstof dit er voor zorgt dat reeds afgezette vervuiling in het brandstof systeem (na het filter) los 'geweekt' wordt... Met alle vervelende gevolgen vandien...

Klinkt wel plausibel. Zeker omdat de auto nog maar zo kort in bezit was van het "slachtoffer" die dan met die V-power in de slag is gegaan.
 

Mogas

Forumguru
Neem aan dat je dit ermee bedoeld @Mogas ???

enne 40 jaar shell aandelen ?? lekker aan t rentenieren nu zeker ??


Idd aan het prepensioen begonnen De aflever tanks zijn wel degelijk van dezelfde specificatie maar er worden bij de belading in de tankers andere additives ingedaan zodat er wel degelijk verschil in specificatie inzit

Tip van Jip :we leveren ook aan TinQ en daar zitten de zelfde additives in als V-power ,Maar wel veel goeikoper !!!
 

turboturbo

Forumguru
^ Toch lees ik dikwijls dat bij (vage) motor problemen door de mechaniker afgeraden wordt om nog langer de 'witte pomp' te gebruiken, wanneer de klant dat doet.... En vaak helpt dat dan ook. Of vermoed de eigenaar slechts een oorzakelijk verband (relatie problemen en kwaliteit brandstof en zit dit tussen de oren (placebo effect)?
 

Spoetnik

Forumguru
Zit niet zo veel verschil tussen de diesel en de benzines van de merkpompen en "vrije" pompen. Zijn geen handvol raffinaderijen in Nederland over waar geladen kan worden. Gaat in dit geval om verschil tussen "normale " euro 95 benzine en b.v. V-power, Excellium, ultimate, Etc. Laatste soorten zijn volgens de partijen die het voeren beter, zuiniger, schoner. Maar ook duurder. Iemand die er in geloofd zal er iets zuiniger op rijden.

Overigens de tijden dat er uit de TinQ pompen alleen Shell product komt zijn voorbij. Het komt nu uit de hoek van Gulf. Die zie ik overal en nergens laden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan mij nog gioed herinneren dat de chauffeurs van een gespecialiseerde 'neutrale' brandstoffenvervoerder op een en dezelfde rit bij pompen van verschillende merken konden afleveren. Ze moesten alleen wel vóór ze in de buurt van hun volgende losadres kwamen even de juiste merkbordjes in de daarvoor beschermde houders schuiven.
Nou ben ik er alweer een paar jaar uit, maar het zou mij niet verbazen als dit nog steeds voorkomt... :arghh:
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Ikzelf tankte telkens Excellium met m'n diesel. Mijn vrouw werkte bij Total tijdens de Excellium-lancering en verscheidene onafhankelijke tests/onderzoeken toonden verschillen aan qua brandstofverbruik en roetafzetting en zoverder. Dit op de weg als tijdens de 24h van Spa-Francorchamps.
Momenteel tank ik bij Esso Express. Het nieuwe rijden pas ik maar gedeeltelijk toe gezien ik schrik heb voor de eventuele latere problemen. Mijn TSI zit nu aan een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5 (7,4l/100km) gedurende 10.000 km's. Ik kan hem gemakkelijk aan 1 op 15,5 houden behalve dan op reis (4 personen in de wagen, koffer barstensvol, teller op 137km/h, bergen en een dakkoffer op). Als ik de reis buiten beschouwing laat zit mijn verbruik aan 1 op 14,5 (6,9l/100km). Weinig gezien mijn vrouw deze wagen meestal gebruikt voor korte afstanden van en naar het station...

Samengevat: ik heb schrik voor het nieuwe rijden, meerbepaald voor eventuele problemen ivm roetafzetting...
 
Bovenaan Onderaan