Shell V-Power of toch maar niet ! ?

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Gezien het feit dat de VAG motoren van huis uit al olie verbruiken lijkt me dat verwaarloosbaar aan de vervuiling de EGR klep bij te dragen.
En verbrande olie laat volgens de beschrijving geen as achter.
De olie van carterontluchting en lekkage langs zuigerveren is erger naar mijn idee.
 

Canon-Eye

Forumguru
het feit dat de VAG motoren van huis uit al olie verbruiken
:pieker:???
Daar heb ik anders de laatste 45 jaar - oftewel rond anderhalf miljoen kilometers - geen last van gehad.*)
Is dat geluk, of het gevolg van produktiefouten bij een stuk of 12 verschillende VAG-auto's (omdat ze eigenlijk wel olie hadden moeten verbruiken)?

*) Met een onderbreking van 1982-1985 - maar dát was dan ook een Opel Ascona... :pardon:
Die lustte wel een behoorlijke slok (1 liter op 1000 à 1500 km), totdat ik het bij de 60.000 beurt helemaal zat was en de werkplaats had laten weten dat ze de leenauto niet terugkregen voordat het opgelost was. Toen monteerden ze klepsteelrubbertjes of zoiets - en het probleem was over. Had ook wel eerder gekund natuurlijk, nu had het toch een liter of 50 olie gekost.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Bij het bedrijf waar ik werkte waren uitsluitend VAG auto's 90% diesel en ik hoorde regelmatig wel iemand zeggen dat er weer olie bijgevuld moest worden. De berijders waren zeer gevarieerd in rijstijl.
@Canon-Eye jij hebt het dan heel goed getroffen met de VAG producten.
Zelf denk ik met mijn benzine autootje de 30.000 km niet te halen zonder olie bijvullen.
 

oco1979

Forumguru
Bij het bedrijf waar ik werkte waren uitsluitend VAG auto's 90% diesel en ik hoorde regelmatig wel iemand zeggen dat er weer olie bijgevuld moest worden. De berijders waren zeer gevarieerd in rijstijl.
@Canon-Eye jij hebt het dan heel goed getroffen met de VAG producten.
Zelf denk ik met mijn benzine autootje de 30.000 km niet te halen zonder olie bijvullen.

Daar zeg je het al oliebijvullen bij welk onderhoudsinterval !!!

30.000KM neemt is de kans groot je moet bijvullen,al is het 1/2l.
Niet erg en aannemelijk.
Bij 15.000KM en daar moet bijvullen,richting 1l,kan ook nog zijn.
Bij 10.000KM 1L moet bijvullen of meer mag je al verder begingen kijken.

Als je olieverversing om de 15.000KM doe is de kans zeer klein je moet bijvullen.

Want bij elke olieverversing blijft er altijd wat olie achter.
Als je derna verse olie in doe,is deze al van zijn honderprocent werking al verminderd.
Eigenlijk kan je na verversing een stukje rijden en daarna terug aflaten en vullen.
Geen mens ga dat doen,kostelijke grap 2x olie indoen.
Maar om toch zeker te zijn dat alle vervuilde olie en metaaldelen enz.... er uit zijn.
Olie flush kan oplossing bieden.

Daarbij als je intervals kort zijn ga je betere spoeling verkrijgen,buiten dat je naar 30.000KM en meer ga.
Dat is iets dat je op lange termijn moet bekijken met hoge kmstand.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@oco1979 Vanaf 1980 is het een Pon vestiging (Nederlandse VAG import) en worden de auto's door de eigen leasemaatschappij beheerd en onderhouden volgens fabrieks voorschriften, dus met de bijbehorende km stand.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo, Ik heb ooit ergens gelezen dat als olie veroudert, die juist opgewaardeerd word. Het vergelijk kwam uit op dat de ene zegt indien de olie zwart wordt hij dan zo veroudert (slecht) zou zijn dat de smeereigenschappen verdwijnen. De ander, 'n kenner, weerlegde dat met de stelling:"Als olie verkleurt dan wordt ie juist opgewaardeerd". In Aken hebben ze ooit de bussenmotoren bij steeds langere verversingen op de HTS laten onderzoeken. Zelfs ging men zo ver dat er 'n verversingstermijn van 200.000 km was. Wel bij lage oliestand bijvullen. Na 200.000 km kon men nog steeds geen microscopisch grotere slijtage vaststellen dan bij gewone verversingen. Ze zijn toen met al hun bussen, ik meen 120, over gegaan op fijnfilter en verversingen om de 200.000 km. Elke bus- en vrachtwagen-man of vrouw op dit forum weet hoeveel olie er in zo'n carter gaat. Het bespaarde Aken tonnen per jaar op olierekeningen. Daarna werd het stil. Dus het zal wel geholpen hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

oco1979

Forumguru
@oco1979 Vanaf 1980 is het een Pon vestiging (Nederlandse VAG import) en worden de auto's door de eigen leasemaatschappij beheerd en onderhouden volgens fabrieks voorschriften, dus met de bijbehorende km stand.

leasingrijders is meestal 5j of +/_ 140.000km,volgens afgesloten contract kan deze wel verschillen.

Als ze intervals 30.000km is, dan is dat hoogstens 5keer binnen gaan,al dan niet vroeger door gebreken.

Het draaid allemaal om geld.

Wij werken voor verschillende leasingmaatschappijen(assistance verzorgen langs de baan).

Het is dikwijls discussies met de garage en leasingmaatschappij van is dat wel nodig enz....

Vooral naar einde contract en wagen uit garantieperiode is.

Contract is opgemaakt voor periode X of kmstand Y met een restwaarde van A .

Dat kost de klant(bedrijf) $$$ in de maand.
 

oco1979

Forumguru
Hallo, Ik heb ooit ergens gelezen dat als olie veroudert, die juist opgewaardeerd word. Het vergelijk kwam uit op dat de ene zegt indien de olie zwart wordt hij dan zo veroudert (slecht) zou zijn dat de smeereigenschappen verdwijnen. De ander, 'n kenner, weerlegde dat met de stelling:"Als olie verkleurt dan wordt ie juist opgewaardeerd". In Aken hebben ze ooit de bussenmotoren bij steeds langere verversingen op de HTS laten onderzoeken. Zelfs ging men zo ver dat er 'n verversingstermijn van 200.000 km was. Wel bij lage oliestand bijvullen. Na 200.000 km kon men nog steeds geen microscopische grotere slijtage vaststellen dan bij gewone verversingen. Ze zijn toen met al hun bussen, ik meen 120, over gegaan op fijnfilter en verversingen om de 200.000 km. Elke bus- en vrachtwagen-man of vrouw op dit forum weet hoeveel olie er in zo'n carter gaat. Het bespaarde Aken tonnen per jaar op olierekeningen. Daarna werd het stil. Dus het zal wel geholpen hebben.

Was dat voor tijdperk van de ROETFILTER ?

Vooral de toevoegingen die verminderen.

Olie zal inderdaad blijvende smering hebben.

Voor moderne wagen zou ik dat niet toepassen.

Als die genoeg verbruikt en je moet bijdoen,ververst die min of meer ook :).

Nu wie ga deze toepassen om te proberen.

Hoelang kan een skoda rijden zonder olieverversing????
 

Schippersss

Forumguru
Hallo, Ik heb ooit ergens gelezen dat als olie veroudert, die juist opgewaardeerd word. Het vergelijk kwam uit op dat de ene zegt indien de olie zwart wordt hij dan zo veroudert (slecht) zou zijn dat de smeereigenschappen verdwijnen. De ander, 'n kenner, weerlegde dat met de stelling:"Als olie verkleurt dan wordt ie juist opgewaardeerd". In Aken hebben ze ooit de bussenmotoren bij steeds langere verversingen op de HTS laten onderzoeken. Zelfs ging men zo ver dat er 'n verversingstermijn van 200.000 km was. Wel bij lage oliestand bijvullen. Na 200.000 km kon men nog steeds geen microscopische grotere slijtage vaststellen dan bij gewone verversingen. Ze zijn toen met al hun bussen, ik meen 120, over gegaan op fijnfilter en verversingen om de 200.000 km. Elke bus- en vrachtwagen-man of vrouw op dit forum weet hoeveel olie er in zo'n carter gaat. Het bespaarde Aken tonnen per jaar op olierekeningen. Daarna werd het stil. Dus het zal wel geholpen hebben.
Nou als je het daar van moet hebben. 15w40 mobil delvac kost 90 euro per 20liter wat wij hier gebruiken aan boord. In die Scania boegschroef gaat 19 liter, deze verversen wij iedereen jaar/of 1000 uur. Dan nog wat kosten aan filters dan zit je op rond de 160 euro misschien. Als dat niet meer uit ken dan stop ik met varen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kogamyata

Senior Member
@Schippers Het gaat niet om jou, maar om wat er allemaal gaande is op olie gebied. Of jij wel of niet vaart speelt geen rol. Het zal ook wel te maken hebben met hele hoge kilomters bv 100.000 km p/jaar. Omdat ik over al die oliën heb zitten lezen dacht ik er goed aan te doen dit te vermelden. Ik weet helaas niet meer in welk blad ik dat gelezen heb, maar het heeft gespeeld meen ik ergens in de 90er jaren. Misschien zijn meerderen hiervan op de hoogte. Dit soort dingen houdt je immers scherp, nietwaar.
Ik wens je behouden vaart.:D
Joop.
 

Spoetnik

Forumguru
Het is of Topic maar als je niet ververst gaat de motor meestal verbruiken. Dat is het wat @oco1979 schrijft, vul je maar genoeg bij ververst je de olie automatisch. Vaak zat er dan ook zo'n bypass filter op. Die moest dan eerst gevuld worden, ging al een sloot olie in en dan nog een keer het carter vullen. In de transportsector werd dit regelmatig toegepast. Hoor er nu eigenlijk al een tijd helemaal niets meer over. Ik zou lekker het voorschrift van de motorenfabrikant aanhouden. Die paar liter olie kosten de kop niet.

Dat dopje olie door de diesel vind ik wel een interessant verhaal. Je hoort het nog wel dat ze dit doen bij koelmotoren die veel stationair draaien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als die genoeg verbruikt en je moet bijdoen,ververst die min of meer ook
Dat speelde destijds in het bijzonder bij de Wankelmotor van de NSU RO80 - die verbruikte zo veel olie dat die feitelijk nooit ververst hoefde te worden. De olie kwam aan verouderen helemaal niet toe...
 

Skoda-MAN

Forumguru
Prachtig verhaal maar bij bepaalde type vrachtwagen motoren is heel duidelijk het verschil in levensduur aangetoond tussen op tijd verversen en veel te laat.
Waar blijft het vuil en roetdeeltjes die de olie en het filter moeten afvoeren? Verstopte oliekanalen?
Als iemand heel lang met zijn olie wil rijden met een moderne turbo motor dan mag hij of zij dat zelf weten.
Dat olie langer meegaat dan in het boekje staat is bekend, veiligheid voor garantie.
 

Kogamyata

Senior Member
@Spoetnik. Fijn dat je dit artikel nog boven water hebt kunnen halen. Was toch wel zo interessant dat ze het in 'n christelijk blad vermeldden en die houden van waarheid. Het geeft in ieder geval te denken en voer tot discussie. nietwaar? Immers iedereen mag daar het zijne van denken en zeggen. Alles wat garages en industrie zeggen
kan ook discutabel zijn. Het forum staat er vol van.
Groeten,
Joop.:D
 

hemi24

Forumguru
Van de benzine lekker in de olie hier in dit topic :deuk:


Benzine? Diesel zul je bedoelen... :koffie:

Maar we hebben het nog altijd over smering, of het gebrek hieraan! :cheers:

Het artikel aan het begin heeft wel een hoog Kassa/Radar gehalte waarbij allerlei onsamenhangende en niet relevante zaken worden aangehaald...
 
Bovenaan Onderaan