???het feit dat de VAG motoren van huis uit al olie verbruiken
Bij het bedrijf waar ik werkte waren uitsluitend VAG auto's 90% diesel en ik hoorde regelmatig wel iemand zeggen dat er weer olie bijgevuld moest worden. De berijders waren zeer gevarieerd in rijstijl.
@Canon-Eye jij hebt het dan heel goed getroffen met de VAG producten.
Zelf denk ik met mijn benzine autootje de 30.000 km niet te halen zonder olie bijvullen.
@oco1979 Vanaf 1980 is het een Pon vestiging (Nederlandse VAG import) en worden de auto's door de eigen leasemaatschappij beheerd en onderhouden volgens fabrieks voorschriften, dus met de bijbehorende km stand.
Hallo, Ik heb ooit ergens gelezen dat als olie veroudert, die juist opgewaardeerd word. Het vergelijk kwam uit op dat de ene zegt indien de olie zwart wordt hij dan zo veroudert (slecht) zou zijn dat de smeereigenschappen verdwijnen. De ander, 'n kenner, weerlegde dat met de stelling:"Als olie verkleurt dan wordt ie juist opgewaardeerd". In Aken hebben ze ooit de bussenmotoren bij steeds langere verversingen op de HTS laten onderzoeken. Zelfs ging men zo ver dat er 'n verversingstermijn van 200.000 km was. Wel bij lage oliestand bijvullen. Na 200.000 km kon men nog steeds geen microscopische grotere slijtage vaststellen dan bij gewone verversingen. Ze zijn toen met al hun bussen, ik meen 120, over gegaan op fijnfilter en verversingen om de 200.000 km. Elke bus- en vrachtwagen-man of vrouw op dit forum weet hoeveel olie er in zo'n carter gaat. Het bespaarde Aken tonnen per jaar op olierekeningen. Daarna werd het stil. Dus het zal wel geholpen hebben.
Nou als je het daar van moet hebben. 15w40 mobil delvac kost 90 euro per 20liter wat wij hier gebruiken aan boord. In die Scania boegschroef gaat 19 liter, deze verversen wij iedereen jaar/of 1000 uur. Dan nog wat kosten aan filters dan zit je op rond de 160 euro misschien. Als dat niet meer uit ken dan stop ik met varen.Hallo, Ik heb ooit ergens gelezen dat als olie veroudert, die juist opgewaardeerd word. Het vergelijk kwam uit op dat de ene zegt indien de olie zwart wordt hij dan zo veroudert (slecht) zou zijn dat de smeereigenschappen verdwijnen. De ander, 'n kenner, weerlegde dat met de stelling:"Als olie verkleurt dan wordt ie juist opgewaardeerd". In Aken hebben ze ooit de bussenmotoren bij steeds langere verversingen op de HTS laten onderzoeken. Zelfs ging men zo ver dat er 'n verversingstermijn van 200.000 km was. Wel bij lage oliestand bijvullen. Na 200.000 km kon men nog steeds geen microscopische grotere slijtage vaststellen dan bij gewone verversingen. Ze zijn toen met al hun bussen, ik meen 120, over gegaan op fijnfilter en verversingen om de 200.000 km. Elke bus- en vrachtwagen-man of vrouw op dit forum weet hoeveel olie er in zo'n carter gaat. Het bespaarde Aken tonnen per jaar op olierekeningen. Daarna werd het stil. Dus het zal wel geholpen hebben.
Dat speelde destijds in het bijzonder bij de Wankelmotor van de NSU RO80 - die verbruikte zo veel olie dat die feitelijk nooit ververst hoefde te worden. De olie kwam aan verouderen helemaal niet toe...Als die genoeg verbruikt en je moet bijdoen,ververst die min of meer ook
Van de benzine lekker in de olie hier in dit topic