Mogas
Forumguru
ik heb schrik voor het nieuwe rijden, meerbepaald voor eventuele problemen ivm roetafzetting...
Is niet ongegrond denk ik
Degenen die dit nieuwe rijden hebben bedacht zijn niet echt het grootste licht wat technisch inzicht betreft
Een motor op 1500 rpm constant laten draaien en dan ook nog extra belasten is er echt niet goed voor
Het is beter in de buurt te blijven van het max koppel zodat je een optimale (lees schonere) verbranding krijgt
Er is al uit onderzoeken gebleken dat het bij lagere toerentallen meer belasten later tot grotere slijtage van lagers en distributie kan lijden ,Nou is dat waarschijnlijk niet erg als je iedere 3 jaar een andere (lease)wagen rijdt maar dit soort motoren zijn op de langere duur vervuilender dan normaal bereden gelijke
En tsja ,Benzinesamenstellingen.... Worden ook door onze bestuurders (lees EU) opgelegd.
Shell en andere maatschappijen krijgen gewoon al jaren te horen dat ze oa. het zure regen effect moeten tegen gaan en dat door zoveel mogelijk zwavel en andere schadelijke stoffen uit de benzine te halen.
Op het moment is het het Bio verhaal ,In NL gaat er tussen de 5 a 6 % ethanol bij ,In landen zoals Amerika ligt dat getal al op 10 %
De 91 oct benzine is er al jaren uit en dat is 95 geworden ,V-Power zit rond de 97,5 en is geblend uit zeer lage zwavelige componenten ,Ik gooi nu in de nieuwe Faab gewoon Fuel save maar de XJR gaat V-Power in ,Als ik hem langere tijd stil zet gooi ik vooraf de tank helemaal vol zodat er geen zuurstof in het systeem zit ,Als dat er nl. bij komt zou je op de lange duur gumvorming en vervuiling kunnen krijgen.
Nou heb ik via m'n werk bij de Shell ECO marathon contacten over de hele wereld in dat wereldje en die hebben me verzekerd dat die mogelijkheid bij V-power nihil is
Laatst bewerkt: