Shell V-Power of toch maar niet ! ?

Canon-Eye

Forumguru
Tot in de jaren '80 deden we (op gezag van de werkplaatschef) 's winters vlak voor het tanken nog wel een dopje van het een of andere spul bij de diesel om uitvlokken van paraffine-achtige bestanddelen te voorkomen. Maar dat hoeft - in elk geval in de beschaafde delen van Europa - al jááááren niet meer.
Da's ook vooruitgang, toch...? :pardon:


Maar ja, je hebt altijd mensen die het beter (denken te) weten dan de lui in de laboratoria die ervoor doorgeleerd hebben.
Mij best, maar ik doe niet mee.
 

oco1979

Forumguru
@Corné de Kluijver Dit topic gaat over het smerendvermogen van dieselolie i. v.m. slijtage van de hogedruk pomp

klopt, daarmee dat je al water en biosamenstelling(+/- 7procent) kan doen verminder of neutraliseren,je al een stap voor bent om de pompslijtage tegen te gaan.
biodiesel is nu niet echt ideaal om smering en water nog veel minder.
Wie zeg dat het niet aan de kwaliteit van de cr-pomp zelf lig????
Tis een beetje wel en niet spel.
Zoals het met toyota en renault problemen hadden//hebben met pompmerk ******.
Beiden geven elkaar de schuld.
 

peterrapid

Forumguru
@oco1979 op de site van bardahl geven ze wel voor het onderhouden van je diesel een ander type additief op die je 1x volledig aan je tank toevoegt. Waarom ga ik er zo op door is dat ik tank op de firma en de herkomst van de diesel niet altijd duidelijk te achterhalen valt via onze leverancier en de 2.0 CR TDI wel 184pk op papier heeft maar in realiteit meestal maar rond de 175pk afgeeft als ik verschillende tuners mag geloven als je basiskwaliteit diesel tankt, door het minimaal verhogen van het cetaan getal zouden die +180pk er wel uitkomen.
 

Spoetnik

Forumguru
@canon-eye Die dopjes waren denk ik cloud point improver. Komt uit de tijd dat we nog met de arrenslee over het IJsselmeer konden. Dat is al heeeeel lang geleden............:)
 

Joske

Forumguru
Het Topic gaat over smerendvermogen van de dieselolie en de gevolgen voor de hoge druk brandstofpomp

@Corné de Kluijver Dit topic gaat over het smerendvermogen van dieselolie i. v.m. slijtage van de hogedruk pomp

Voor de benzine stokers is er een geweldig topic :

Ik kan je goed verdragen kerel maar niet overdrijven met je moderator-skills é ;)
maar ik vermoed dat je het best goed bedoelt :thumbsup:

en nu terug ON_TOPIC :laugh:
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 op de site van bardahl geven ze wel voor het onderhouden van je diesel een ander type additief op die je 1x volledig aan je tank toevoegt. Waarom ga ik er zo op door is dat ik tank op de firma en de herkomst van de diesel niet altijd duidelijk te achterhalen valt via onze leverancier en de 2.0 CR TDI wel 184pk op papier heeft maar in realiteit meestal maar rond de 175pk afgeeft als ik verschillende tuners mag geloven als je basiskwaliteit diesel tankt, door het minimaal verhogen van het cetaan getal zouden die +180pk er wel uitkomen.

geen probleem dat je daar op door ga.

Eigenlijk is die BDC ideaal om jullie tank te gieten.
Daarvoor is het ook bedoeld,maar ik doe het met beetje,omdat ik geen tank thuis heb staan.
1l per 1000L,kweet niet hoeveel jullie tank op het werk is ?

Denk eerder beter koppel(Nm) dat meer Pk.

Cetaan is je klopvastheid(dat is al te zien hoe je ecu al dan niet geprogrammeerd is.)

Als je cetaan hoger is dan normaal en in de mapping is daar niet voor voorzien,zal dat niet veel uithalen.

Zelf met 95 Vs 98 benzine. Onsteking kan je veranderen door betere octaan getal,maar de ecusoftwarewaarden moeten er wel inzitten.

Als die graden voorontsteking niet in de tabel staan ga die ook niet aanpassen.

Er zal wel wat marge opzitten en daarbij wat winst te behalen zijn.

Bij een gechipte wagen zal je eerder meer winst te behalen zijn.
 

Skoda-MAN

Forumguru
De oudere lijn- en veel roterende pompen werden met motorolie gesmeerd en hadden /hebben bijna het eeuwige leven..
Zou een heel klein beetje dunne motorolie toevoegen op een volle tank een oplossing kunnen zijn?
Misschien de moeite waard om dat aan een echte dieselspecialist te vragen @Corné de Kluijver Ter Louw, als er één is die het weet dan hij wel.
Terlouw Diesel Center B.V.
Contact
Raadhuislaan 50
3271 BT Mijnsheerenland
Nederland
Tel : 0031 (0) 186-571044
Fax: 0031 (0) 186-572767
e-mail: info@terlouw.nu
Vraag informatie aan
Algemene Voorwaarden Bovag Revisiebedrijven
particulier en zakelijk
 

peterrapid

Forumguru
Euh tank op werk ongeveer 2x 15000l :deuk: ja hebben zo ongeveer een 20-tal truckertjes in dienst en zelfde aantal personenwagens, maar no way dat ik mijn zuurverdiende centjes dan in die BDC steek om alle truckertjes en 1.6HDI'tjes beter te laten presteren :mad: als ik het ergens in giet dan is het enkel in mijn miezerige 50l tankje van Betsy daarom mijn vraag of die BDC ook lukt met bijvoegen bij iedere tankbeurt van mezelf.

Maar knappe uitleg verduidelijkt wel veel @oco1979
 

oco1979

Forumguru
De oudere lijn- en veel roterende pompen werden met motorolie gesmeerd en hadden /hebben bijna het eeuwige leven..
Zou een heel klein beetje dunne motorolie toevoegen op een volle tank een oplossing kunnen zijn?
Misschien de moeite waard om dat aan een echte dieselspecialist te vragen @Corné de Kluijver Ter Louw, als er één is die het weet dan hij wel.
Terlouw Diesel Center B.V.
Contact
Raadhuislaan 50
3271 BT Mijnsheerenland
Nederland
Tel : 0031 (0) 186-571044
Fax: 0031 (0) 186-572767
e-mail: info@terlouw.nu
Vraag informatie aan
Algemene Voorwaarden Bovag Revisiebedrijven
particulier en zakelijk

goed voor smering,maar deze zal dan met de diesel onder hoge druk in de verbrandingskamer worden ingespoten.

Wat is dan het effect ???

in het begin van de CR-pompen hebben ze nog aangeraden als je benzine getankt had,klein beetje, je deze met 1l full synth. olie in de tank doen en vol met diesel doen en daarna rijden.

Was voor de smering.

Ken dat nooit toegepast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is al heeeeel lang gelede
Jaren '80 zei ik al - van de 20e eeuw, dat dan weer wel...

Toen reed ik m'n eerste dienst-dieseltje: zo'n rechthoekige Audi 80 1.6D (slechts 54 pk, maar tot de 80 à 100 km/u toch behoorlijk vlot dankzij de close-ratio 5-bak die er per ongeluk in bleek te zitten in plaats van de toen net geïntroduceerde 4+E bakken).
 

Skoda-MAN

Forumguru
goed voor smering,maar deze zal dan met de diesel onder hoge druk in de verbrandingskamer worden ingespoten.

Wat is dan het effect ???

Vandaar het gegeven van de dieselspecialist, om te vragen.
Persoonlijk zie ik geen enkel probleem om 5 CC olie in een volle tank te gieten, die olie verbrand vrolijk mee.
 

Joske

Forumguru
Persoonlijk zie ik geen enkel probleem om 5 CC olie in een volle tank te gieten, die olie verbrand vrolijk mee.
maar dankzij een staaltje milieutechniek EGR genaamd ( en dat zit NIET op mijn 1.4TSI :laugh:) ga je die verbrande olie wel je inlaatkanaal gedeeltelijk terug insturen en over die mooie EGR-vlinderklep.
 

peterrapid

Forumguru
@spoetnik:deuk:
Betsy is goed voorzien van wax hoor :thumbsup:
En eerlijk weet ik niet hoeveel ze effectief heeft, heb nog geen rollenbankmeting laten uitvoeren maar op mijn ex Chevy pick-up door een additief bij te gooien had dit wel effect, niet zozeer op pk's misschien maar wel in het vlotter opnemen en minder motortrillingen daarom mijn vragen.

@Joske +1 zou in de hedendaagse nieuwe motoren ook geen motorolie bijvoegen omwille van petieterige kanalen en EGR
 
Bovenaan Onderaan