Skoda Enyaq

johnboy

Donateur
Destijds in 2017 voor de Kodiaq ook lange levertijden, bij de start 5 maanden maar dat liep snel op vanwege problemen in de fabriek met bepaalde uitvoeringen onderdelen niet leverbaar).

En daarbij ook nog eens dat ze massaal dieselauto's gingen produceren en geen benzine. Daar hebben velen van ons naar Pon en dealers boos gereageerd. Kan toeval zijn maar ineens benzinemodellen...

We gaan t zien idd.

VRAAG:
Ik wil graag de 20 inch Vegavelgen onder de Enyaq laten monteren, maar ik vind de kleur in de configurator niet mooi (zilver). Nu zie ik in de online Skodashop ook Vega velgen 20 inch staan, die in de kleuren zwart en anthracietgrijs leverbaar zijn, zie foto. (Dit zijn velgen die al vóórdat de Enyaq uitkwam leverbaar waren).
Volgens mij is het ontwerp van deze velgen precies hetzelfde.

https://shop.skoda.nl/aut...mersets/kodiaq%2F?size=20

Alleen vermeldt de site dat de bandsoort als volgt is:
- Velgmaat: 8Jx20 ET41
- Bandmaat: 235/45/R20

Terwijl dit bij de Enyaq opgegeven Vegavelg is : 235/50/R20
Bandhoogte (wang)wijkt dus af (45 ten opzichte van 50).

Mijn vraag is nu, of op deze zwarte of anthraciet-velgen ook een band gemonteerd mag worden met
bandhoogte 50???

VAG-man: bent u werkzaam bij VAG, bent u zeker? Want de verkoper waar ik de vraag aan voorlegde ging er ( zonder nader onderzoek overigens) van uit dat het niet mogelijk was ivm specifieke onderstel van de EV

Ja klopt, onder Enyaq zit 50. Die van de onlineshop 45. De vraag was of het technisch gezien mogelijk en verstandig is om onder de Enyaq deze velgen te zetten met bandhoogte 50. Als het echt precies dezelfde velg is zou dat moeten kunnen, maar ik twijfel of dat zo is, gelet op de reactie van de verkoper (die zei dat je echt de accessoires moet nemen die men aanbiedt; maar misschien gaat hij ‘op zeker ‘

leon-cupra

Forumguru
Je kan toch gewoon een 50 op die velg leggen. Op die velg leggen ze een 45 omdat het een velg bedoeld is voor de kodiaq.
Dat de verkoper het niet aanraadt, is wss omdat hij dan de band moet verwisselen, zit er dan mee op stock ,... veel gedoe voor amper marge.

hemi24

Forumguru
Vraag is natuurlijk of de ET waarde van beide velgen gelijk is.

Daarnaast maakt het uit of je voor de 60 of de 80 versie van de Enyaq gaat; de laatste heeft namelijk verschillende bandenmaten voor de vóór- en achteras (volgens de configurator)...

Het design lijkt hetzelfde, maar de spaken zijn in detail verschillend.
Vega begint een beetje een verzamelnaam te worden voor velgen met overeenkomstig design, voor verschillende modellen...

Qua belastbaarheid van de velgen zie ik geen problemen, beide wagens hanteren een vrijwel overeenkomstige load index voor de banden.

Voor een vertegenwoordiger zijn dit meestal al snel te moeilijke vragen inderdaad, die zijn beter in koffie serveren en praten over koetjes en kalfjes.
Daarnaast hebben ze veelal ook niemand met verstand van zaken om op terug te vallen.
Jammer, maar helaas wel de realiteit tegenwoordig.

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
VAG-man: bent u werkzaam bij VAG, bent u zeker? Want de verkoper waar ik de vraag aan voorlegde ging er ( zonder nader onderzoek overigens) van uit dat het niet mogelijk was ivm specifieke onderstel van de EV

Nee niet werkzaam bij VAG. Echter weet zeker dat dit geen probleem is.
Zoals @leon-cupra aangeeft laat er dan 50 banden onder leggen. Dit mag hooguit de kosten van de bandenwissel kosten, maar zelf vind ik dat dit service moet zijn.

hemi24

Forumguru
@VAG-man : helaas zit het verdienmodel van Pon hierop...

Komt er in de basis op neer dat je een auto koopt met LM velgen af fabriek en dan voor een vet bedrag een tweede set als accessoire erbij koopt en de originele velgen en banden voor niks bij de dealer achter laat!

4 voor de prijs van 8, zeg maar!

Dus als voorbeeld voor een Kodiaq :

Set 20” Vega met banden kost (excl. montage) € 2.638,54.

Als je dan een set ongebruikte, originele 19” met nieuwe banden bij de dealer achter laat, zakt de prijs naar € 1.845,00.
Dus je geeft Pon dan een nieuwe set 19” retour voor ca. € 600, die zij vervolgens weer voor €2.295,00 verkopen.

EF85265B-B818-4344-88FE-910A0EDCD655.png

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Even uitleg: de “50” en de “45” geven de hoogte van de band aan in relatie tot de breedte (percentage). Bij een 20” velg past dus altijd een band met een 20” “gat”.

Canon-Eye

Forumguru
Maar een 40 of 50 band op dezelfde velg heeft een andere rolomtrek waardoor de snelheidsmeter én km-teller worden gefopt, toch?

leon-cupra

Forumguru
Totaal iets anders maar voor 2.700€ koop ik toch after market een ander setje dat je een stuk minder kost, een stuk “dikker” is en leg je er een band op die je eigen voorkeur heeft ipv de “voorkeur” van Pon. :pardon:

Superskoda verkoopt ook de 20 Inch Vega Antraciet voor 1600 nog wat euro zonder banden, dan eigen keus goede banden in de goede maat en klaar ben je. Ik zou persoonlijk trouwens wat anders kiezen want ik vind ze niet mooi:D

Dank allen, heeft me geholpen. Ik twijfel nog over de 20 inch Taurus (brochure Enyaq), ook mooi maar wat grof.

Captain Hook

Forumguru
Productie van de Enyaq is gestart:

https://www.skoda.nl/nieuws/skoda-start-serieproductie-elektrische-enyaq-iv/

ŠKODA heeft vandaag in de fabriek in Mladá Boleslav het startschot gegeven voor de serieproductie van de ENYAQ iV. De 100% elektrische SUV is het eerste productiemodel van ŠKODA dat is gebaseerd op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen Groep. In de nabije toekomst gaat ŠKODA dagelijks zo’n 350 exemplaren van de nieuwe SUV produceren, op dezelfde lijn waarop ook de OCTAVIA en KAROQ worden gebouwd. Daarmee is dit de enige productielijn van de Volkswagen Groep waarop zowel auto’s op het MQB-platform als op MEB-basis worden geassembleerd.

https://content.presspage.com/uploads/1443/201125-skoda-enyaq-sop.mp4?45605

Bovenaan Onderaan