Skoda laat klant opdraaien voor foute info Octavia Combi 14% bijtelling

Marc vanD

Nieuw lid
Dealer S-Point in Amsterdam meldt in september 2013 dat er zeker geen 14% bijtelling komt voor de Skoda Octavia Combi. Daarom de 20% versie besteld, vooral vanwege het ontbreken van een goed alternatief (qua uiterlijk, prijs en bagageruimte).

In november (twee maanden later!) zien we in een TV-commercial ineens dat er tóch een 14% versie is. Dat zou ons € 78 netto per maand schelen (looptijd leasecontract is 4 jaar, dus in totaal € 3.744 netto)!

Meteen contact opgenomen met de dealer om onze bestelling - levering 2e week januari - te wijzigen.

Nee hoor: "Heel vervelend voor u, maar wij wisten het ook niet en besteld is besteld". Wat een aanfluiting. Ze lichten je zelf verkeerd voor en laten je vervolgens met een flinke schadepost zitten.

Dan maar een poging via Twitter: een tweet naar Skoda Nederland. In eerste instantie hetzelfde verhaal: "Wat vervelend, maar we wisten het echt niet, dus niks aan te doen". Volstrekt ongeloofwaardig: de lancering van een nieuw model kost natuurlijk veel meer dan twee maanden voorbereidingstijd. Ze hadden me op zijn minst kunnen zeggen dat ze ermee bezig waren. Dan had ik nog een paar maanden gewacht met bestellen.

Toen bleek dat ik me echt besodemieterd voelde, werd ik gebeld, en heeft zelfs de directeur van Skoda Nederland zich ermee bemoeid. In de communicatie daarna werd sterk de indruk gewekt dat het nog wel goed zou komen. Een paar dagen later blijkt onze hoop tevergeefs: "Ter compensatie mag je van Skoda Nederland een keer uit eten".

Ik krijg straks dus een auto waar ik onterecht veel te veel voor betaal, en Skoda doet of zijn neus bloedt. Nog nooit met tegenzin een nieuwe auto gekregen, maar dit wordt de eerste keer. Die dinerbon mogen ze houden.

Noord26

Forumguru
Pot verwijt de ketel? Gewoon in het koopcontract moeten laten opnemen wanneer er toch een 14% van komt, je de 20% niet hoeft te accepteren bij aflevering; mits natuurlijk je auto al niet geleverd is.

Elke vorm van compensatie die je nu krijgt zijn ze totaal niet verplicht. Ik begrijp je situatie, maar onder aan de streep had je voor tekenen ook wat concreter mogen zijn, dunkt mij!

Ik heb precies het zelfde meegemaakt. Ook geprobeerd te annuleren cq wijzigen, maar PON weigerde mee te werken.
Bij mij ging ineens de leverdatum van week 9/2014 naar week 51???

Gelukkig heeft mijn LM na aandringen van mijn werkgever een oplossing kunnen bedenken en heb ik nu een nieuw contract op zak. Geplande leverdatum nu wel 20/2014 geworden.

turboturbo

Forumguru
Ik vind het erg naar voor diegene die dit overkomt. Vooral als je daadwerkelijk voorgelogen bent en/of wordt. :thumbsdown:

Soortgelijke vervelende bijkomstigheden zie ik vaker bij de lancering van een nieuw op geüpgraded versie van een bestaand product.

Bij Apple weet je bijv nooit wanneer de iPad/phone of MacBooks vernieuwd worden. En dan koop je er een op vrijdag en dan brengt Apple die maandag erop een nieuwere versie uit, voor dezelfde prijs of zelfs iets goedkoper. Tja heel vervelend maar je bent op dat moment akkoord gegaan voor het product wat je toen in handen had voor die prijs. Strikt genomen.

Ik zou het maar gauw snel vergeten en in Amstelveen zit ook een hele leuke Skoda dealer ;)

MarcoO2

Forumguru
Ze lichten je zelf verkeerd voor en laten je vervolgens met een flinke schadepost zitten.

Ik krijg straks dus een auto waar ik onterecht veel te veel voor betaal, en Skoda doet of zijn neus bloedt. Nog nooit met tegenzin een nieuwe auto gekregen, maar dit wordt de eerste keer. Die dinerbon mogen ze houden.
Tsja, het leven is niet zonder risico's. Sommige wijzigingen in de autowereld zie je al tien jaar aankomen, andere nog geen tien dagen. Ik zou zeggen: typisch gevalletje pech. Ik snap dat het niet leuk is, maar ik vind je reactie op basis van wat ik nu lees eerlijk gezegd redelijk overdreven.

- ze hebben je niet verkeerd voorgelicht, op het moment dat je kocht was dat de bekende informatie. Als er een week tussen zit heb je misschien een punt, maar er zaten maanden tussen;
- ze laten je met een schadepost zitten... je hebt geen schadepost, je krijgt namelijk exact wat je hebt besteld en voor het geld wat je er blijkbaar voor wilde betalen. Dat de situatie een paar maanden later anders is, doet hier niets aan af;
- ze mogen die dinerbon houden? Ik krijg de indruk van een jengelend kind...

Kortom, pak je leven weer op en ga vooral lekker genieten van een mooie auto!

Remakil

Forumguru
Eeh, als jij de HB geen alternatief vindt en dan zelf een 20% auto bestelt, dan is dat toch jouw keuze lijkt me en niet van iemand anders. Snap dus niet dat jij je bedonderd voelt...

Ik had hetzelfde probleem en heb wel de HB besteld. Ben er erg blij mee,

Ps. Als je logisch nadenkt weet je ook waarom het zo gegaan is. Pon heeft voor dit jaar 1000 HB's GL besteld, die zouden ze nooit kwijt geraakt zijn als de combi ook beschikbaar was. De uitstoot over 2014 is gelijk aan 2015, dus kunnen ze 2 jaar vooruit i.p.v. 2 maanden...

• Leuk
Waarderingen: svdm

Gieliovd

Forumguru
Dus je zegt eigenlijk dat PON dit met opzet heeft gedaan, om de verkoop van de HB niet te dwarsbomen.
In die veronderstelling leef ik wel ja.

Net zoiets als dat voorbeeld van Apple. Dat ballenbedrijf weet voor de komende jaren tot op de dag gepland welke apparaten ze gaan releasen en met welke strategie. Laat me niet lachen, dat ze dat een week van tevoren niet weten.

VWim

Forumguru
Tering, ben je 108 jaar oud, maak je je hier nog druk over...

Ik ben wel benieuwd naar de configuratie die je uiteindelijk heb besteld.

Cordoba

Forumguru
De vraag blijft in hoeverre een verkoper van een dealer vooraf op de hoogte is, van dergelijke zaken, zelfs als de dealer onderdeel is van het Pon-concern. Uit het feit dat er hier op het forum regelmatig meer bekend is, dan bij het personeel van de dealer kun je ook je conclusies trekken over de kennis en toewijding van het (gemiddelde) dealer personeel. Er zijn beslist goede dealers, en personeel met kennis van zaken, maar gemiddeld heb ik toch zo m'n vraagtekens.

Remakil

Forumguru
Dus je zegt eigenlijk dat PON dit met opzet heeft gedaan, om de verkoop van de HB niet te dwarsbomen.
Natuurlijk! Er kwam dit jaar geen Golf Variant en geen O3 combi en ineens kan het voor volgend jaar wel...

Maar goed, dat neemt niet weg dat TS zelf een 20% auto kiest omdat hij de HB niet mooi of ruim genoeg vindt. Neem aan dat hij het eens was met de kosten, anders zet je geen handtekening. Dan moet je niet achteraf gaan mauwen, als er later een wel een 14% auto komt...

Canon-Eye

Forumguru
Was je dan verplicht om een Skoda te nemen? Je had destijds natuurlijk ook kunnen afzien van die 20% O3 combi en een 14% Renault Mégane break kunnen nemen.
Die was vermoedelijk ook nog een heel stuk eerder geleverd > twéé frustraties minder...:)
(of zelfs 3 - die worden namelijk wel gewoon met hun versie van KESSY geleverd!)

CDK

Forumguru
@Marc vanD, ik snap je probleem niet zo als je het hebt over.... "nog nooit met tegenzin een nieuwe auto opgehaald, maar dit wordt de eerste keer" kennelijk wilde je liever een Octavia met 20% bijtelling als een andere auto met 14% anders had je toch geen handtekening onder het contract gezet??? En dan nu opeens met tegenzin je nieuwe auto ophalen??? Dat je het spijtig vind dat je nu meer bijtelling betaalt kan ik nog begrijpen, maar de rest komt op mij over als stemmingmakerij.....

Rick

Senior Member
Snap je frustratie @Marc vanD . Is veel geld en vind het idd bedrog. Als een dealer zegt dat er zeker geen 14% combi komt in 2014 dan wordt je simpelweg bedrogen als dat wel zo is. Anders was het als ze hadden gezegd dat ze dat niet weten of denken dat het niet zo is.

Ze hadden een voorbehoud moet plaatsen.

Hoop dat je nog wel een paar mooie opties hebt genomen op je bestelde auto die niet kunnen op de 14% auto's dan kun je daar des te meer van genieten.

Remakil

Forumguru
Snap je frustratie @Marc vanD . Is veel geld en vind het idd bedrog. Als een dealer zegt dat er zeker geen 14% combi komt in 2014 dan wordt je simpelweg bedrogen als dat wel zo is. Anders was het als ze hadden gezegd dat ze dat niet weten of denken dat het niet zo is.

Ze hadden een voorbehoud moet plaatsen.

Hoop dat je nog wel een paar mooie opties hebt genomen op je bestelde auto die niet kunnen op de 14% auto's dan kun je daar des te meer van genieten.
Die dealer heeft niets verkeerds gezegd, want die dealer kon niet weten of de combi in 14 % zou komen. Simpelweg omdat die lijn via de importeur loopt en men het op dat moment niet voor elkaar kreeg, binnen de VAG groep...

Maar wie logisch nadenkt, kan bedenken dat een motor die in de HB op 87 gram uitstoot zit, een jaar later naar 85 gram gaat. En dat de combi er dan ook in 14% komt. Dat zijn namelijk verkoop toppers...

TS is nu een jengelend kind en als hij die auto niet wil, dan rijdt hij hem toch de plomp in? Kan je zo een nieuwe uitzoeken...

Verder, biedt iemand anders het leasecontract aan. Een leasecontract is over te nemen, zodat hij zijn handen vrij heeft om een 14% auto te kiezen...

De verschillen zijn ontzettend groot, ik ging van een Greentech met alleen de opties lane assist en sunset, naar een Greenline Combi met vrijwel alles er op, o.a. lichtpakket, technology, Sunset, Columbus, DAB, zilveren dakrails, leer achteraf en verwarmde stoelen en bankenen afneembare trekhaak.
Mijn netto bedrag ging van 325 naar 265 euro. ( en lifehammer niet te vergeten...)

Het enige wat je inlevert is het maximale trekgewicht.

Bovenaan Onderaan