Skoda laat klant opdraaien voor foute info Octavia Combi 14% bijtelling

riskitalltowin

Actief lid
Een mijn collega mag 2 maanden later bestellen en heeft nu een bijna full option Passat wegens einde reeks en goede kortingen. Moet ik nu ook mijn leasemaatschappij verwijten me niet hierover te hebben geinformeerd? Je besteld op een moment een voertuig aan je noden. Dat er 2 maanden later het landschap anders uit ziet, moet je er maar bijnemen.
 

Darkside

Forumguru
Het is heel zuur. En ik zou zelf ook niet blij zijn.
Maar het is wel iets waarop je kon verwachten dat Skoda zou proberen om een 14% auto te gaan leveren.
Je kan dan zelf gaan wachten en langer gaan rijden en de gok nemen om een half jaar later alsnog lekker een 14% auto te gaan rijden. (Ik zou mijn huidige lease contract echt wel verlengen.)
Of je beslist nu en rijd een 20% auto.
Als 14% een harde eis was had je waarschijnlijk wel een andere auto uitgekozen.

Hetzelfde met modeljaar wijzigingen. Het is, helaas, niet altijd duidelijk en de dealer en PON weten ook niet alles.
Maar op het moment dat je op bestellen drukt lijkt me dat je daar wel mee akkoord gaat.
En met de prijs.
 

Karolina

Forumguru
Mijn zwager had in 2010 een gevalletje dat er op lijkt. Hij wilde een A4 TDI en vroeg of die ook in 20% zou vallen. "Nee" was het antwoord! Toch 2 maanden later stond er in de Autoweek dat de A4 in de goedkopere bijtelling zou gaan vallen.
Ff balen, zei hij!

"Maar verder niet zeuren hoor, auto rijdt perfect!" zei hij een dagje later!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Mijn dealer heeft altijd geroepen dat Skoda hard aan het werk was van de OC3 een 14% bijtelling auto te maken, en ook hij wist een week voordat het zover was hierover nog geen uitsluitsel te geven. Ik geloof dat de dealer het echt niet wisten voordat het in de media kwam..,
 

tha a

Senior Member
ja, zeiden ze bij mij ook. Geen bevestiging maar wel aannames. Gelukkig gekozen voor DSG, Panodak en elektrische klep dus hoef mezelf niks te verwijten. Al die opties zijn simpelweg niet leverbaar op dat model...
 

Badnews

Senior Member
Ik heb een DSG, 20% dus.
Maar als je de 14% had mogen samenstellen was het waarschijnlijk weer klagen over opties die niet konden, te kleine velgen etc etc. De 20% is gewoon een lekkere auto, ik geniet elke dag van het rijden (mijn vorige auto was een 14%, maar wilde gewoon niet besparen op comfort en luxe, en dus voor een 20% gekozen).
Er zijn genoeg 14% autos als alternatief, zoals de japanse Hybrids en PSA dieseltjes tot de 508 hybrid toe (en die kan je echt luxer maken dan een O3) met 14%
 

RoelF

Forumguru
Mijn doel was om ook een Combi in 14% te rijden. Maar leveren voor dec dit jaar, was de 14% nog helemaal onzeker. Ik moet zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn keuze.
Gisteren is de trekhaak gemonteerd en kreeg ik netjes een 1.6TDI mee. Ook een geweldige auto, maar de 1.4TSI is duidelijk stiller en ook het extra vermogen is toch een genot om mee te rijden. Kortom... jammer dat ik de 14% ben misgelopen, maar ik zal er geen moment minder van genieten!
 

Remakil

Forumguru
Voor TS zit het balen em dan ook niet in de auto, maar in zijn portemonnee... ;)

Voor mij is dit geval net zoiets als een mooie TV kopen bij een zaak en de volgende dag zien dat je hem elders online toch goedkoper kon kopen. Jammer dan zeg ik, maar TS doet nu net alsof die TV ineens niet voldoet... ;)
 

Miez1

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat TS baalt en ik denk dat hij die ruimte hier zou moeten krijgen om zijn ongenoegen daarover uit te spreken. Echter had hij ook kunnen kiezen voor de HB of kunnen graven naar de waarheid (komt de combi in de 14%?), als de verschillen in uitstoot dusdanig klein zijn kun je 'donder op' zeggen dat Skoda gaat knijpen om de combi in de 14% te krijgen. Iedereen wil toch zo'n verkoopkanon in de gelederen?

Alles gute!

Miez
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Je kunt het ook iets anders benaderen. In de financiele wereld zijn heel veel banken en verzekeringsmaatschappijen de laatste jaren op de vingers getikt over hun zorgplicht. Denk aan woekerpolissen en aandelenlease. In dat kader heeft ook de importeur bepaalde verantwoordingen.
 

Badnews

Senior Member
Zoals valse beloftes, de dealer wist immers niet dat de 14% combi zou komen (dit jaar was al een probleem, volgend jaar nog 2gram minder).
Dus als ze hadden geroepen: hij komt volgend jaar, en hij kwam toch niet?
Het bestel moment, is zoals het ook heet, een moment. Met de aanbiedingen/prijzen/opties van dat moment (niet altijd bij Skoda, maar daar zijn andere topics over).
Een computer of smartphone is al verouderd als je hem koopt, waarschijnlijk kan je hem morgen goedkoper, sneller, uitgebreider krijgen dan nu.
Het blijft de gebruiker die een keuze maakt op de mogelijkheden van dat moment. Het is natuurlijk balen, als je minder kan betalen (niet meer, want de keuze was 20%). De auto blijft hetzelfde, en de bijtelling in dit geval ook, van de bestelde auto destijds. Dat je nu voor minder bijtelling, een andere auto had kunnen aanschaffen (met andere opties, andere motor en een lagere bijtelling) had je inderdaad minder bijtelling gehad.
De TS krijgt de auto en de bijtelling die deze besteld heeft, en is naar mijn mening dan niet duurder uit.
Had deze hem later besteld, en de gok genomen, had deze dus later minder bijtelling hoeven betalen (niet 'meer' geld voor de huidige bestelling)
 

Karolina

Forumguru
Ik vind het pas erg als je het Kessy systeem niet krijgt terwijl je er wel op rekent! Dan heb je een punt van discussie maar dit topic is zoiets van ff uithuilen en dan gaan met die banaan! Trouwens, hoe is de configuratie nu van de 20% auto? Een GL kun je meestal toch niet zo leuk aankleden als een 20% auto!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Remakil

Forumguru
Je kunt het ook iets anders benaderen. In de financiele wereld zijn heel veel banken en verzekeringsmaatschappijen de laatste jaren op de vingers getikt over hun zorgplicht. Denk aan woekerpolissen en aandelenlease. In dat kader heeft ook de importeur bepaalde verantwoordingen.
Say what... :sterretjes:

Hoe kom je daar nou bij? De importeur bepaalt welke auto naar Nederland komt en wanneer, simpelweg omdat hij zijn "winkels" op zijn manier wil bevoorraden. Skoda maakt speciaal voor NL die Greenlines, dat gebeurd dus op verzoek van de importeur, omdat die denkt dat hij met een Greenline kan scoren. Als de importeur er voor kiest om in 2013 enkel de HB als Greenline op de markt te brengen, dan is dat zijn goed recht. Waarom zou hij moeten aangeven dat er in 2014 een Greenline combi komt? Alsof iedereen en elk bedrijf alles open en bloot op tafel legt... yeah right! Bovendien lukte het simpelweg niet die 14% regeling, dus daar hebben ze de configuratie verder voor moeten aanpassen en dan heb je nog zo iets als productiecapaciteit...

Het probleem in dit geval is simpelweg het feit dat iemand zich volstrekt onterecht financieel benadeeld voelt. En er nu achteraf allerlei redenen bedacht worden waarom die persoon benadeeld zou zijn. Maar dat is onzin! Als je vandaag iets koopt, dan weet je dat het morgen goedkoper kan zijn geworden of anders. Zo gaat dat in het leven. Dat je soms achteraf iets jammer vindt, kan ik begrijpen. Maar als je een keuze maakt, dan moet je er de gevolgen van dragen...

Zoals gezegd, ik had hetzelfde probleem als TS... toen ik in juli ging bestellen kon ik enkel de HB kiezen en ik wist dat die combi er ook zou komen, als Greenline. Heb gebeld met de importeur en zowel de Skoda als de VW afdeling konden me niet vertellen hoe of wat en wanneer. Toen heb ik voor de HB gekozen, want ik wilde die Octavia als Greenline en het moest dit jaar i.v.m. de KIA en MIA regeling... keuzes, keuzes, keuzes... ;)
 

030-NL

Lid
Same here... Ik vond de 20% bijtelling van de O3C EBL al een top deal. Toen de 14% variant kwam heb ik nog steeds de 20% variant (TSI DSG) gekozen. Je kan in deze wereld wel blijven kijken naar de toekomst, maar op moment van aanschaf maak je een afweging of de auto (of ander product) het jou waard is.

Natuurlijk doet het soms pijn dat de volgende dag (of week, of maand) een nieuw product komt dat sneller, goedkoper, beter, mooier, gewilder, etc, etc is. Echter op het moment dat we een fabrikant of importeur verantwoordelijk gaan maken voor het openbare van de gehele product roadmap gaan we echt een stap te ver.

"Ze lichten je zelf verkeerd voor en laten je vervolgens met een flinke schadepost zitten"

Er is geen schade post. Je loopt extra korting mis, deal with it.
 

Nexus_2135

Nieuw lid
Ik vind wel als je de bestelling hebt gedaan heb je ook op de kosten gerekend, dus geen schade post.

Tevens ben ik wel van mening als je optijd een 14% model hebt besteld, de dealer en LM beloven dat je ook 14% kan genieten in 2014. En dan achteraf door omstandigheden de auto pas na 31-12-13 op naam wordt gezet dat je dan wel recht hebt tot ontbinding. Dit zou ik dan wel misleiding noemen.

Maar als je niet meer gaat betalen dan wat je hebt besteld vind ik niet zo een misser.
 

Darkside

Forumguru
Precies.
Als je nu een 14% auto besteld had die dit jaar nog op kenteken gezet moest worden om van die 14% gebruik te kunnen maken. En de dealer je dat ook, schriftelijk, beloofd hebt. Dan heb je nog wel een discussie als hij pas in januari geleverd kan worden en dus mooi 20% mag betalen.
Collega van mij had dat toen ook met de 508 hybrid4. Ook lekker 14% maar twijvel of hij wel op tijd geleverd kon worden. Peugeot NL, de dealer en de LM hadden dat toen mooi opgelost door de mogelijkheid om het contract te ontbinden als de auto toch in januari geleverd zal worden.
 

Michel

Forumguru
Het is jammer voor de TS, maar naar mijn mening ook wel wat makkelijk om naar de dealer/importeur te gaan wijzen.

Toen ik in november 2012 mijn Octavia II wilde vervangen stond ik voor de keuze:
- Weer een Octavia II met minder opties als mijn toenmalige Octi, omdat het leveringsprogramma redelijk was uitgedund in afwachting van de Octavia III
- Een duurdere Superb, waarvan ik wist dat het model, behoudens een facelift nog niet zou worden vervangen

Omdat ik niet in een verouderd model wilde rijden, al is het maar dat dit ongunstiger is voor de latere inruilprijs en de dealer (in mijn geval eveneens S-Point) mij mededeelde dat de Octavia III pas halverwege 2013 zou komen, heb ik toen gekozen voor een Superb II. In februari, mijn Superb was inmiddels geleverd, hoorde ik dat de Octavia III veel eerder leverbaar zou worden.

Als ik dit van tevoren had geweten had ik naar alle waarschijnlijkheid nog even gewacht met mijn aanschaf en voor de Octavia III gekozen, maar zo gaan die dingen. Aan de andere kant rijd ik nu in een auto die alweer een tijdje op de markt is en waar eventuele kinderziektes wel uit zijn.
 
Bovenaan Onderaan