Natuurlijk moet je niet naar een beunhaas voor je chiptuning. Maar dat de veranderingen van een goede tuner onzichtbaar zijn betwijfel ik.
Tenzij ik precies weet welke checks de VAG-server nu en in de toekomst uitvoert als de auto aan de diagnose wordt gehangen, zou ik dit soort uitspraken niet doen. Stel dat een forumlid op mijn advies met een 'TD1 flag' komt te zitten.
Ervaring uit de (recente) praktijk
en een goed gesprek met een VAG monteur in het bijzijn van de After Sales Manager. Deze wetenschap komt dus van een officiele VAG dealer en is niet door mij uit de duim gezogen of op enige wijze een aanname.
Resultaten uit het verleden zijn echter nooit een garantie voor de toekomst uiteraard. Wijzigingen geschieden op eigen risico, maar tbv het topic hier, dat is waarom ik OBS tuning incl. DSG aanpassing door een specialist verkies boven een box die de ECU voor de gek houdt.
Uiteindelijk zal bij een zoektocht in geval van OBD tuning natuurlijk wel de gewijzigde waarden in de tabellen zichtbaar worden, maar vlaggen is niet vanzelfsprekend in dat geval.
Tot slot kun je de originele software altijd terugplaatsen (bij een goede tuner), uitlezen zal dan geen flag meer opleveren.
En dan nog zal er aangetoond moeten worden dat een defect daadwerkelijk een direct gevolg is van de tuning, wat normaal gesproken niet zo vanzelfsprekend is. Als je stoelverwarming het begeeft is er geen causaal verband met tuning van de motor. Daarbij wordt het risico dat er wat mis gaat bij een goede, conservatieve tuning ook minimaal. Je moet dan natuurlijk wel de techniek respecteren. Een reden dat PON niet meer af-dealer wil tunen is, dat de meeste blije eieren met hun getunede lease Passat 's ochtends meteen vol gas de straat uit scheurden en op continue volle toeren naar de zaak vlogen, alwaar de auto bij de eerste gelegenheid werd uitgezet, terwijl de turbo nog lekker 100.000 toeren aan het maken was in een loeihete motor, zonder werkende oliepomp. Dat ging dus wél verkeerd en was een iets te grote kostenpost. Tel daarbij op de hele uitstoot-kermis en voilá.
Tot slot heb je alleen (beperkte) garantie gedurende de eerste twee jaren na de eerste tenaamstelling van de auto.
Slijtage valt niet onder de garantie, dus wanneer je koppelingsplaten versleten zijn, omdat de DSG af-fabriek op standje zuinig (lees: slip) is afgesteld dan moet je bidden voor coulance, anders heb je vette pech.
Na deze twee jaren maakt het niet zo veel meer uit, is jouw dealer op de hoogte en zegt hij niks, dan zal je er nooit iets van merken als leaserijder.
Om toch met jou mee te bewegen, óók uit een goed gesprek met een deskundige op dat gebied, weet ik dat je garantie in principe al kan vervallen als je zelf een LED lampje in plaats van je halogeen stadslicht plaatst, of als je VCDS wijzigingen laat aanbrengen door een partij die niet als erkent dealer geregistreerd is bij de importeur. En dáár in de elektronica dus, is causaal verband met (veel vaker voorkomende) elektronische storingen gemakkelijker aan te voeren.
Je bent sowieso je leven niet zeker. Niet tunen is altijd de beste optie, maar als je dan toch wilt tunen, dan beter iets meer uitgeven bij een specialist in plaats van de goedkope weg kiezen.
Het klinkt wel of je op één of andere manier te maken hebt met controle op tuning o.i.d.. For the record, mijn auto is op dit moment
niet van tuning voorzien.
(echt niet dus)