Skoda Tuning ervaringen

B.Stuurder

Forumguru
Maar echt chippen dat kan niet bij een leaseauto, de tuning moet er uit kunnen voor een beurt.
Nope, een tune van een goede tuner zien ze niet. Van een beunhaas dus wel. Ik ben meer een voorstander van een tune door een merkspecialist, bovendien zal de moderne DSG het vermogen, met name het koppel, terug willen brengen naar standaard waarden. Voor zover ik heb begrepen is het vragen om moeilijkheden.
 

Schmart

Forumguru
Nope, een tune van een goede tuner zien ze niet. Van een beunhaas dus wel.

Natuurlijk moet je niet naar een beunhaas voor je chiptuning. Maar dat de veranderingen van een goede tuner onzichtbaar zijn betwijfel ik.

Tenzij ik precies weet welke checks de VAG-server nu en in de toekomst uitvoert als de auto aan de diagnose wordt gehangen, zou ik dit soort uitspraken niet doen. Stel dat een forumlid op mijn advies met een 'TD1 flag' komt te zitten.
 

B.Stuurder

Forumguru
Natuurlijk moet je niet naar een beunhaas voor je chiptuning. Maar dat de veranderingen van een goede tuner onzichtbaar zijn betwijfel ik.

Tenzij ik precies weet welke checks de VAG-server nu en in de toekomst uitvoert als de auto aan de diagnose wordt gehangen, zou ik dit soort uitspraken niet doen. Stel dat een forumlid op mijn advies met een 'TD1 flag' komt te zitten.
Ervaring uit de (recente) praktijk:pardon:en een goed gesprek met een VAG monteur in het bijzijn van de After Sales Manager. Deze wetenschap komt dus van een officiele VAG dealer en is niet door mij uit de duim gezogen of op enige wijze een aanname.
Resultaten uit het verleden zijn echter nooit een garantie voor de toekomst uiteraard. Wijzigingen geschieden op eigen risico, maar tbv het topic hier, dat is waarom ik OBS tuning incl. DSG aanpassing door een specialist verkies boven een box die de ECU voor de gek houdt.
Uiteindelijk zal bij een zoektocht in geval van OBD tuning natuurlijk wel de gewijzigde waarden in de tabellen zichtbaar worden, maar vlaggen is niet vanzelfsprekend in dat geval.
Tot slot kun je de originele software altijd terugplaatsen (bij een goede tuner), uitlezen zal dan geen flag meer opleveren.

En dan nog zal er aangetoond moeten worden dat een defect daadwerkelijk een direct gevolg is van de tuning, wat normaal gesproken niet zo vanzelfsprekend is. Als je stoelverwarming het begeeft is er geen causaal verband met tuning van de motor. Daarbij wordt het risico dat er wat mis gaat bij een goede, conservatieve tuning ook minimaal. Je moet dan natuurlijk wel de techniek respecteren. Een reden dat PON niet meer af-dealer wil tunen is, dat de meeste blije eieren met hun getunede lease Passat 's ochtends meteen vol gas de straat uit scheurden en op continue volle toeren naar de zaak vlogen, alwaar de auto bij de eerste gelegenheid werd uitgezet, terwijl de turbo nog lekker 100.000 toeren aan het maken was in een loeihete motor, zonder werkende oliepomp. Dat ging dus wél verkeerd en was een iets te grote kostenpost. Tel daarbij op de hele uitstoot-kermis en voilá.

Tot slot heb je alleen (beperkte) garantie gedurende de eerste twee jaren na de eerste tenaamstelling van de auto.
Slijtage valt niet onder de garantie, dus wanneer je koppelingsplaten versleten zijn, omdat de DSG af-fabriek op standje zuinig (lees: slip) is afgesteld dan moet je bidden voor coulance, anders heb je vette pech.

Na deze twee jaren maakt het niet zo veel meer uit, is jouw dealer op de hoogte en zegt hij niks, dan zal je er nooit iets van merken als leaserijder.

Om toch met jou mee te bewegen, óók uit een goed gesprek met een deskundige op dat gebied, weet ik dat je garantie in principe al kan vervallen als je zelf een LED lampje in plaats van je halogeen stadslicht plaatst, of als je VCDS wijzigingen laat aanbrengen door een partij die niet als erkent dealer geregistreerd is bij de importeur. En dáár in de elektronica dus, is causaal verband met (veel vaker voorkomende) elektronische storingen gemakkelijker aan te voeren.

Je bent sowieso je leven niet zeker. Niet tunen is altijd de beste optie, maar als je dan toch wilt tunen, dan beter iets meer uitgeven bij een specialist in plaats van de goedkope weg kiezen.

Het klinkt wel of je op één of andere manier te maken hebt met controle op tuning o.i.d.. For the record, mijn auto is op dit moment niet van tuning voorzien. :laugh:(echt niet dus)
 

Bakkertje

Forumguru
Een reden dat PON niet meer af-dealer wil tunen is, dat de meeste blije eieren met hun getunede lease Passat 's ochtends meteen vol gas de straat uit scheurden en op continue volle toeren naar de zaak vlogen, alwaar de auto bij de eerste gelegenheid werd uitgezet, terwijl de turbo nog lekker 100.000 toeren aan het maken was in een loeihete motor, zonder werkende oliepomp. Dat ging dus wél verkeerd en was een iets te grote kostenpost. Tel daarbij op de hele uitstoot-kermis en voilá.

Sja en nu dat ze niet meer ABT getuned zijn gebeurd dat natuurlijk niet meer?? :pieker:

Overigens heb ik een collega gehad die dit daadwerkelijk aan de hand heeft gehad langs de duitse autobahn (niet getuned overigens)
 

LT83

Forumguru
Jammer dat je toch geen filmpje hebt gemaakt. Zo'n goedkope app is nietszeggend in mijn ogen. Gewoon met goede meetapparatuur meten of de acceleratie filmen. Overigens vind ik een seconde verschil (als het dat echt zou zijn) nog vrij minimaal. Een 1.6tdi krijgt er na OBD toch wel een pktje of 30-40 bij, dan ga je echt veel meer winnen bij die sprint.

edit: kijk hier eens naar het verschil bij een tussensprint op de snelweg bijvoorbeeld
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vraag me af hoe dat werkt met zo'n app. Neem aan dat je hem moet starten en stoppen. Onmogelijk om dat in beide condities op exact hetzelfde moment te doen. En nog belangrijker, degene die het experiment uitvoert, dient niet op de hoogte te zijn van in welke conditie wordt gemeten om onbewuste beinvloeding te voorkomen.
 

philippe bakker

Forumguru
Jammer dat je toch geen filmpje hebt gemaakt. Zo'n goedkope app is nietszeggend in mijn ogen. Gewoon met goede meetapparatuur meten of de acceleratie filmen. Overigens vind ik een seconde verschil (als het dat echt zou zijn) nog vrij minimaal. Een 1.6tdi krijgt er na OBD toch wel een pktje of 30-40 bij, dan ga je echt veel meer winnen bij die sprint.

edit: kijk hier eens naar het verschil bij een tussensprint op de snelweg bijvoorbeeld
Sprint is hier wel misplaatst :)
 

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield ik heb eens met zo'n tooltje geëxperimenteerd en toen werkte het zo dat je een range aangeeft (in dit geval 80 - 120) en op basis van de GPS snelheid wordt dan automatisch de meting gestart
Het lastige is dat je inderdaad nooit hetzelfde start moment hebt, maar het geeft best een aardige indicatie als je het mij vraagt.
En een seconde verschil over 4 metingen lijkt me ook best representatief voor het verschil.

Echt meten kun je volgens mij alleen op een rollenbank...
 

CDK

Forumguru
Vandaag nog even contact gehad met een gerenommeerde tuner en die bieden geen externe ECU's meer aan aan hun klanten vanwege teveel problemen en storingen bij de laatste generatie T(F)SI/TDI motoren. Ze hadden nog nieuwe boxen op voorraad en als ik zou willen konden ze op eigen risico er 1 plaatsen / afstellen, maar dat gaan we maar niet doen denk ik :nailbiting:
 

Schmart

Forumguru
Vandaag nog even contact gehad met een gerenommeerde tuner en die bieden geen externe ECU's meer aan aan hun klanten vanwege teveel problemen en storingen bij de laatste generatie T(F)SI/TDI motoren.

Die verhalen ken ik ook. Soms zijn er firmware-updates voor die boxen die dat soort problemen adresseert, maar kan b.v. alleen de fabrikant zo'n update uitvoeren en mag/kan de tuner alleen kernvelden aanpassen. Zeg niet dat het in dit geval ook zo is trouwens...
 

B.Stuurder

Forumguru
Even filmpjes gekeken voor een vergelijk: het verschil van 120 tot 180 km/h tussen een wel - en niet - getunede 1.8 tsi (van 180 pk 280 Nm naar 230 pk 350 Nm) is bijna 3 seconden.
(OBD tuning met aangepaste versnellingsbak.)
Dat is toch een behoorlijk verschil.
Overigens is de nieuwste (droge) DSG 7 uitgerust met een nieuwe software update. Ben benieuwd welke tuner dit al heeft ondervangen.

Nu heb ik een standaard 1.8 tsi en die is niet sloom, dus in plaats van een 1.4 tsi upgraden naar een 1.8 tsi en niet tunen is een serieus alternatief, als je niet durft te tunen.
 

tomtom

Nieuw lid
Ik heb de stelschroef van het racechip boxje versteld van 3 naar 4 en 5. Bij een meting van 80-120 ging er nog een seconde af, dus 7 seconden. Moet het eigenlijk nog een paar keer meten voor een betrouwbaar beeld. Verder geen verschil in motorloop of foutmeldingen. Over een week 3 moet de Skoda voor de grote beurt. Zal even specifiek vragen of er OBD meldingen waren...
so far so good...
 

Superbst

Senior Member
Wow!

Mja, een eigen filmpje én een VCDS log zou velen hier waarschijnlijk wat meer kunnen "overtuigen," maar tot dan...
 
Bovenaan Onderaan