Skoda Tuning ervaringen

Volvo_440_turbo

Senior Member
Mag je van leasemaatschappijen tunen?

Ik heb al gehoord van een leasemaatschappij die dit deed omdat ze een foute auto hadden geleverd en dan toch aan het juiste vermogen kwamen en ook al gehoord van leasemaatschappijen die het geen probleem vinden, tot dat je een ongeval hebt, dan ben ik benieuwd of ze het dan nog een probleem gaan vinden als het voor de rechter komt?
En ga er maar van uit dat het merendeel hier wel een probleem mee heeft.

Tot voor een paar jaar hier in België is het moeilijk te bewijzen, moet op een AIB Vincote gemeten dynotestbank gebeuren die niet bestond, misschien bestaat het nu wel? Ik weet het niet. Wat doe je met een auto die total loss is, hoe bewijs je het vermogen? Dat er in de software gesjoemeld is , is makkelijk te bewijzen, maar dat ie effectief harder ging, da's een ander zaak.

Tip, zie dat je niet in de kijker loopt, van een vriend, autospecialist die nu ook lesgeeft hoorde ik dat ze bij een ongeval pas gaan zoeken als ze echte vermoedens hebben. Rij je met een auto met velgjes en spoilers, dan gaan ze al sneller zoeken.
 
Ik heb mij geïnformeerd bij PPE, Heinz en Br-performance in België voor het wegschrijven van het EGR, allen zeggen ze dat dit problemen kan geven met regeneratie, ik citeer Heinz wat hij doormailde.

"In theorie wel, alleen speelt de EGR klep wel een actieve rol bij de regeneratie van de dpf en deze kan hierdoor moeite hebben om op temperatuur te komen"

De andere twee tuners kwamen met een gelijkaardig verhaal af waarbij eentje me vertelde dat het EGR softwarematig nooit helemaal dicht kan. Hij blijft altijd een beetje open.

Als dit klopt het EGR eruitzwieren, dit samen met je routfilter en dit in de software aanpassen?

Apec zegt net het zelfde hier de mail van toen ik het vroeg van de egr.

Dat klopt inderdaad, de EGR volledig elimineren doen we niet, maar ik ga natuurlijk ook de reden waarom verduidelijken: de EGR heeft een bijzonder belangrijke functie bij de regeneratie van de roetfilter, indien de temperatuur in de roetfilter tijdens de regeneratie te hoog oploopt dient er “geblust” te worden, dit doet men door de EGR volledig open te zetten (gebruikte uitlaatgassen terug de motor in = zuurstofarmer = lagere verbrandingstemperatuur = temperatuur onder controle). Negeer je dit krijg je roetfilterschade, niet waarschijnlijk, maar zeker. Wij hebben al heel wat klanten over de vloer gehad die te klagen hadden over het vele regenereren van de roetfilter en/of effectieve roetfilterstoringen na tuning elders, wij constateerden dan quasi altijd dat de EGR werd dicht gezet in de software. Een EGR en roetfilter kunnen overigens prima werken (bvb. onze eigen BMW 330d met 255.000km met nog steeds eerste EGR en roetfilter, geen manipulaties aan EGR of roetfilterwerking), je moet gewoon voorzien om pertank enkele keren bij warme motor goed te belasten (vol gas optrekken in hogere versnelling), OPGELET: enkel indien de regeneratie van de roetfilter NIET actief is (regeneratie kan je merken aan het verhoogde stationair toerental en een luidere uitlaatklank) en af en toe wat langere afstanden te doen (zo kan de roetfilter regenereren).
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Deze kwam ik tegen op youtube:


De jongens lijken redelijk professioneel, maar wat ik me afvraag, gezien mijn warmstartproblemen die ik ondertussen getackeld heb door, jawel, langer voor te verwarmen, of deze dingen bij extreme temperatuursomstandigheden getest worden?
Ze hebben daar blijkbaar een box voor een 1,5 TSI ontwikkeld zag ik.

Indertijd ben ik eens op bezoek geweest bij Kempower in het Belgische Limburg die me vertelde dat hij zijn gechipte auto's testte bij hoge en lage temperaturen, ook bij het starten van de auto's en dat hij met de ontwikkeling van een chip wel een tijdje bezig was. Was nog in de tijd dat OBD-tuning niet zo courant was.

Edit, een prutser zoals ik ben heb ik een twintigtal jaar geleden de speed-buster powerbox van mijn mazda eens opengevezen en voor toendertijd was dat al een serieuze computer! Ik heb genoeg elektronica op school gekregen om hierover te kunnen oordelen. Nadeeltje van die box was dat hij niet waterdicht was, maar dat was op zich geen probleem want hij kon perfect in het dashboard geplaatst worden. Er moest bij die box wel gesoldeerd worden, namelijk op de buitenkomende draden van de computer. Ondanks dat ik hier zelf redelijk goed in ben heb ik dit toch laten doen door iemand anders die net een vastere hand had als mezelf. Was wel met een bang hartje hoor. Toen ik de garage uitreed was het ook met een bang hartje, maar uiteindelijk toch veel jaren plezier mee gehad!
 
Laatst bewerkt:

bobby45

Actief lid
Wat is er veranderd aan VVT in Marum?
Ik zal binnenkort met mijn 20000km eens via Marum gaan .
1.6 TDI uit 2017 lees veel over egr en roet filters.
Ook verstuivers zie ik.
Zal een VVT tuning kuur mij TDI goed doen zo dat hij ook 300000km mee kan?
Mijn Octavia combi 2010 TSI op LPG heeft het netjes gedaan en mag naar de volgende eigenaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee of er wat veranderd is, want ik ben er maar één keer geweest - alweer een jaar of 3, 4 geleden.

Dat was met mijn vorige auto (F2c Greenline) nadat ik door de dealer de sjoemelsoftwareupdate had laten uitvoeren met direct aansluitend 45 km verderop de afspraak bij VVT om de motor te chippen en de EGR-klep weg te schrijven.
Goede vlotte service, duidelijke uitleg tijdens de proefrit en geen problemen gehad.
De auto was daarna uiteraard aanmerkelijk vlotter, maar ik ben van nature geen ultrasportieve rijder dus daar heb ik maar mondjesmaat gebruik van gemaakt.
 

BJF

Senior Member
Ik heb mijn Octavia 1.6 TDI Greenline onlangs door hen laten tunen en tegelijk de distributiewissel laten doen (ong. 200k km). Stage 1, niet spectaculair, maar voelbaar meer koppel bij acceleratie c.q. inhalen. Prima gedaan.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
In Duitsland nu, bij 41 graden Celsius geen powerboxproblemen gehad, nochtans goed doorgereden met olietemperaturen tot bijna 130 graden

Onderweg bij de tweede dag bij 31 graden Celsius zag ik in mijn spiegel ik een racende Golf GTD 170pk (ongeveer zelfde bouwjaar) afkomen, even opzij en er dan achter, wel geslipstreamd

=> ik moest inhouden om de afstand enigszins veilig te houden (wat het eigenlijk nooit was, soit...) en kon nooit verder dan 3500 tr/min doortrekken waarbij ik anders tot boven de 4000 schakel als ik er vol voor ga. Op mijn vermogensgrafiek kan je zien dat ik nog vermogen heb tot boven 4200 tr/min)

Het filmpje:

https://photos.app.goo.gl/BfjhjSfXTHX7DRuN9

Toen hij opzij ging raakte ik er moeilijk over (naderde wel) omdat ik veel te vroeg (wederom rond de 3500 tr/min) naar 6de had geschakeld, het was zo net een kantelmomentje dat ik niet meer terug naar 5de kon. Het ging richting 220km/h, bij dit heet weer loopt mijn auto niet heel veel harder trouwens.

Bij het naar huis rijden heb ik een passagier, dus geen fun meer :(

edit, bij het bovengenoemde sprintje was mijn benzinetank halfvol, een step en twee kleine rugzakken in de koffer

 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Raar dat jij continu rondrijdt met in gedachte dat iedereen tegen jou aan het racen is ...

Op de autobahn heb je dat snel door hoor, ik zag die gast in mijn spiegel al bij iedereen duwen en dan volgas wegrijden, dus ben ik even bij hem gaan duwen om te zien wat het verschil is tussen mijn auto en zijn auto.

Ja en ik vraag me oprecht af of er iemand is die zo'n filmpje boeiend vindt. Want wat zie je nu eigenlijk. Twee auto's die achter elkaar over de snelweg rijden. Dodelijk saai imho.

Het was ook niet de bedoeling om het boeiend te maken, gewoon om te bewijzen dat de Skoda sneller loopt dan een Golf GTD 170 pk en wanneer ik écht kan doortrekken doorheen de versnellingen dat een Golf GTD 185 pk ook geen probleem mag zijn. Helaas heb ik hier geen filmpje van, maar dit is kwestie van tijd. Net zoals enkele weken geleden op de ring van Brussel kom je altijd wel een boyracer tegen die zijn auto aan het testen is.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Je bedoelt dat jij op de Brusselse Ring als een boyracer andere rijders gaat uitdagen in de hoop dat ze happen?

Als je je echt zo druk maakt om die duelletjes (en dat doe je gezien je posts), koop dan gewoon een snellere auto. Dan win je er mss meer.

Ondanks wat je hier leest ben ik niet echt een uitdager, meestal is er een trigger, als ik iemand zijn auto zie testen, als er iemand op mijn bumper zit, als ik een auto tegen een andere auto zie sprinten enzovoorts.
Hier is het punt niet om een snellere auto te kopen, misschien komt die wel, maar eigenlijk hoeft dat zelfs niet, als ik met onze andere wagens op pad ben rij ik eigenlijk wel relaxer want die gaan niet vooruit.
Het punt is hier dat er zijn die amper geloven dat de Skoda met powerbox redelijk vlot gaat. Ik hou er niet van als mensen mij niet geloven.

Als onze cijfers het toelaten komt er misschien nog een snellere auto, maar dat zou dan ergens voor 2022 moeten zijn omdat de auto's elektronisch begrensd gaan worden las ik in de krant. Mijn monteur, opleider bij Bosch weet hiervan niets zegt hij.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ja iemand die bv gewoon 180 rijdt op de snelweg en in iemands gat rijdt omdat die niet aan de kant gaat wil daarom toch niet racen
Niet altijd nee,soms wel, het kan ook zijn dat ze tegen 230 aan het cruisen zijn zoals die AMG die enkele dagen geleden op mijn bumper zat en een Audi A8 die plots uit mijn zicht verdween. Straffe dingen gezien de laatste dagen...
 

Cordoba

Forumguru
Ja iemand die bv gewoon 180 rijdt op de snelweg en in iemands gat rijdt omdat die niet aan de kant gaat wil daarom toch niet racen

Doet mij denken aan een voorval van jaaaaren terug: ik had wat haast om op tijd thuis te zijn om de start van een F1-race te zien, en was met 150-160 km/u aan het kruisen toen in de verte mijn spiegel een paar Golfjes GTI opdoken, die overal aan het bumperkleven waren en duwen om er langs te komen. Aan de kant gegaan om de GTI'tjes te laten passeren maar even later moest ik echt van het gas omdat de GTI'tjes door het duwen zoveel irritatie bij voorgangers opriepen, dat er een file achter ontstond. Op het moment dat er even ruimte was, maar even echt gas gegeven totdat ik een paar honderd meter voor de GTI'tjes reed. Vervolgens gewoon weer terug naar mijn kruissnelheid van 150-160 waarbij de GTI'tjes niet meer in mijn buurt konden komen, en mij zagen verdwijnen omdat ze steeds klem zaten achter andere inhalers.:D Of zoals ik wel eens zeg in dergelijke situaties: als je haast hebt, moet je op tijd afremmen.
 
Bovenaan Onderaan