Skoda vs BMW

sitechris

Donateur
Ik snap x-rijders met haast niet. Heb je haast, dan koop je voor zelfde geld een M550d (vooropgesteld dat je diesel moet rijden). Die auto kost hetzelfde, heeft 75 pk meer, is lichter en heeft betere stroomlijn. Ofwel way faster!
 

VEEJAY

Forumguru
Best wel pijnlijk als je door een Skoda of Seat op je plek wordt gezet, al helemaal als je vrouw naast je zit want ook die denkt hoogstwaarschijnlijk dat alle BMW's ubersnelle bakken zijn. Ik heb mijn lol wel gehad met mijn Skoda wat dat betreft.

Gelukkig zijn er niet veel Skoda/Seats die 0-100 onder de 6 seconden doen. Toch rij ik om de een of andere manier nu juist heel rustig in de Bimmer, ik geniet juist van de luxe comfortabele rijgedrag van de auto. Heel apart. Tuurlijk af en toe planken is wel leuk, maar met de Skoda deed ik dat continu.

Opvallend vind ik de laatste tijd het aantal te hard rijdende ecolease Octavia's en lease Megane stations gedurende woon werk verkeer, volgens mij zijn dat de ex-audi/Bmw rijders die op de BIJTELLINGS pecunia's letten oid. :pieker:
 

LT83

Forumguru
Ik snap x-rijders met haast niet. Heb je haast, dan koop je voor zelfde geld een M550d (vooropgesteld dat je diesel moet rijden). Die auto kost hetzelfde, heeft 75 pk meer, is lichter en heeft betere stroomlijn. Ofwel way faster!

Maar is minder patserig he Chris, zo'n X6 oogt natuurlijk wel lekker lomp in iemand zn binnenspiegel ;)
 

___JC___

Forumguru
Mwah die X6 rijder kan het allemaal niet zo bedoeld hebben toch? Mensen in hoge auto's rijden vaak wat dicht op de voorganger omdat ze verder vooruit kunnen kijken. Enuh een X6 4.0d kan met zn 300pk en 600nm (!!!!) een gechiipte RS volgens mij wel gewoon bijhouden als ie wil.
 

sitechris

Donateur
Zeker niet. Die X6 is kansloos. Koppel doet er niet zoveel toe als een benzinemotor in het juiste toerenbereik zit. En de X6 heeft nogal last van overgewicht en slechte luchtweerstand. Ik denk zelfs dat een standaard Octavia RS/Golf GTI sneller is.
 

___JC___

Forumguru
Mwah als een 300pk benzine sneller is dan zal het niet heel veel schelen. Kansloos is in ieder geval ZWAAR overdreven Chris. Tuurlijk is de X6 zwaarder en heeft meer luchtweerstand, maar de vermogens zijn gelijk.
 

sitechris

Donateur
Kijk maar naar de topsnelheid. 236 km/h ondanks 300 pk. Een Seat Leon 1.8 TSI is bijna net zo snel. 0-100 in 6,5 seconden lijkt snel, maar is wel dankzij 4WD. Een Golf R jankt in 4,8 seconden naar 100 (300 pk). Rol je eenmaal, dan maakt een Octavia RS met 300 pk echt gehakt van de X6.

Overigens heb ik met mijn gechipte Abt GTI (281 pk toenertijd, dit was nog voordat ik de JD chips erin had) ook wel eens een duel gehad tegen een gechipte BMW E90 330d (290 pk/600 nm). De GTI won. @VEEJAY was mijn getuige ;). Gewicht is heel erg belangrijk voor je prestaties.
 

LT83

Forumguru
120-210km/h denk dat hij wel ongeveer 5 autolengtes ,moest inleveren. Ik vertrok vanuit de 4e versnelling, dus dan heb je meteen lekker veel pk's :D Zonder het topic te vervuilen, maar Chris zijn woorden qua gewicht en luchtweerstand kracht bij te zetten, ik heb vorig jaar een keer gesprint tegen een Mercedes ML 63AMG, geloof het of niet maar van 100-230km/h had ik gewoon 1,5 autolengte voorsprong
Denk overigens wel dat die X6 4.0d nog wel iets sneller is in vergelijk met een standaard GTI of RS met 200-210pk.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Het wordt tijd dat @___JC___ snel de Cupra gaat leasen en zijn referentiekader kan bijwerken als hij met een lichte auto en 'maar' 280 pk iedereen het snot voor de ogen rijdt en merkt dat zelfs een Porsche 911 Carrera 4S met 400 pk maar 2 wagenlengtes pakt in een sprintje van 130 - 230.
 

sitechris

Donateur
535d vs 550d

voor 75pk+ verschil vind ik niet heel groot...


Bedenk wel dat bij dergelijke hoge vermogens de verschillen in peekaatjes steeds groter moeten zijn om een verschil te maken. Maar dit is idd een heel klein verschil te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fean

VEEJAY

Forumguru
Getuige ik? Van wat?? Ik weet van niks... haha, je kon bij wijze van spreken rondjes om die Bimmer rijden jha :). Die 1.8TSI met hartog chip van de (ben de naam kwijt) SF lid was ook potverdikkeme snel. Zie hier de keuze voor benzine dit keer ;)


Ik moest laatst met de 328i steeds gas lossen op de Oberhausen straight toen ik achter een S 420CDI (320Pk - 700NM - 2000 kilo) aanging van ongeveer 90 tot 230 (vrachtwagen ging eindelijk aan de kant).

JC gaat trouwens gewoon aan de 420i...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LT83

LT83

Forumguru
check hier de Carrera 4s, die is echt rap hoor als hij in de juiste versnelling staat.
op de tussensprint kun je ze echter wel leuk verrassen.

Ik heb een tijdje geleden hier ook tegen gesprint en ondervonden dat wanneer deze op toeren komt je echt kansloos bent (Chris/veejay heb dat sprintje tijdje geleden ook ook op het SO stoplichtsprintjestopic gepost)

 

Fean

Forumguru
Zeker niet. Die X6 is kansloos. Koppel doet er niet zoveel toe als een benzinemotor in het juiste toerenbereik zit. En de X6 heeft nogal last van overgewicht en slechte luchtweerstand. Ik denk zelfs dat een standaard Octavia RS/Golf GTI sneller is.

Absoluut waar. Voorheen/vroeger was het 2.0tdi of een 2.0. Je nam de diesel vanwege "het koppel", in feite koos je voor de turbo. Tegenwoordig hebben de benzines allemaal wel een turbo (uitzonderingen daar geladen) en hebben grote stappen voorwaarts gemaakt. Keuze benzine vs diesel betreffende meer koppel is niet meer zo relevant. Benzine en diesel is sowieso appelen en peren.. maar als je kunt kiezen en ze zijn allebei turbo met +- dezelfde motorinhoud--> benzine

Je zou eigenlijk de waarden moeten vergelijken aan het wiel. Immers, in beide auto’s hangt niet dezelfde versnellingsbak (+ differentieel), die het koppel aan de krukas vergroot/verkleint.

Een aardige praktijkwaarde om een diesel met een benzine te vergelijken, is het koppel van de diesel te vermenigvuldigen met 2/3.

Een 3.0 tdi met een koppel van 500 Nm is dus qua prestaties ongeveer vergelijkbaar met een benzine van 2/3 x 500 = 333 Nm.Aangezien de 3.0 tfsi een koppel heeft van 420 Nm zal deze dus sneller zijn als de 3.0 tdi.

Ook 4.2 tdi met de 4.2 fsi in de A8. De 4.2 heeft een koppel van 800 Nm, is dus te vergelijken met een benzine van 533 Nm. De 4.2 fsi heeft 445 Nm.
De diesel zou dus sneller moeten zijn als de benzine. In de praktijk klopt dit ook.
 
Bovenaan Onderaan