Zeker niet. Die X6 is kansloos. Koppel doet er niet zoveel toe als een benzinemotor in het juiste toerenbereik zit. En de X6 heeft nogal last van overgewicht en slechte luchtweerstand. Ik denk zelfs dat een standaard Octavia RS/Golf GTI sneller is.
Absoluut waar. Voorheen/vroeger was het 2.0tdi of een 2.0. Je nam de diesel vanwege "het koppel", in feite koos je voor de turbo. Tegenwoordig hebben de benzines allemaal wel een turbo (uitzonderingen daar geladen) en hebben grote stappen voorwaarts gemaakt. Keuze benzine vs diesel betreffende meer koppel is niet meer zo relevant. Benzine en diesel is sowieso appelen en peren.. maar als je kunt kiezen en ze zijn allebei turbo met +- dezelfde motorinhoud--> benzine
Je zou eigenlijk de waarden moeten vergelijken aan het wiel. Immers, in beide auto’s hangt niet dezelfde versnellingsbak (+ differentieel), die het koppel aan de krukas vergroot/verkleint.
Een aardige praktijkwaarde om een diesel met een benzine te vergelijken, is het koppel van de diesel te vermenigvuldigen met 2/3.
Een 3.0 tdi met een koppel van 500 Nm is dus qua prestaties ongeveer vergelijkbaar met een benzine van 2/3 x 500 = 333 Nm.Aangezien de 3.0 tfsi een koppel heeft van 420 Nm zal deze dus sneller zijn als de 3.0 tdi.
Ook 4.2 tdi met de 4.2 fsi in de A8. De 4.2 heeft een koppel van 800 Nm, is dus te vergelijken met een benzine van 533 Nm. De 4.2 fsi heeft 445 Nm.
De diesel zou dus sneller moeten zijn als de benzine. In de praktijk klopt dit ook.