Skoda vs BMW

___JC___

Forumguru
De doorslag was dat ik in de Leon Cupra niet echt lekker zit.
En dit is een schitterende, lekker rijdende coupe. Hij is natuurlijk wel wat duurder, maar je leeft maar een keer en nu kan het dus maar gewoon gedaan. :)
 

Karolina

Forumguru
Chapeau! BMW's zijn toch altijd mooi, zeker om te rijden want achterwielaandrijving is toch ff wat leuker dan waar wij gemiddeld mee rijden! Zelf heeft mijn vader nog een oude BMW E 30, 325i. Heerlijk vindt hij dit rijden en dat ding is al best oud haha!
 

Fean

Forumguru
Ooit was ie de anti automatenman

Hier ook... ik ben van het roeren. Met name als de auto vermogen heeft, het geeft 10x meer beleving.

Met de 1.4 had ik liever een automaat gehad... sportief is ie niet en doorhalen naar 6000rpm is nutteloos

M'n collega "de wagenparkbeheerder" heeft onlangs een afspraak gemaakt voor het lenen (paar dagen) van een Focus ST, nu heb ik al meerdere keren met deze auto gereden.. ik zou er niet aan moeten denken deze auto te rijden met automaat.
 

VEEJAY

Forumguru
In onze 208 handbak voel ik me net in de Fast & the Furious met al dat geschakel om soepel en zuinig naar 100km per uur te komen.

Mijn 1.9TDI DSG 200pk TDI was veel fijner te rijden bij woon werk (file). Maar ook bij stadsritten op een zaterdag. Zelfs de Eiffel weggetjes waren vele malen leuker, minder gestress om de juist versnelling uphill te vinden. Zelfs de Nordschleife ging veel vlotter met twee handen aan het stuur en altijd in de juiste versnelling. Vergeleken bij mijn 200pk 2.0 TDI handbak.

Stoplichtsprintjes waren ook vervelend met handbak, zeker de zinloze 1e versnelling van de diesel met veel koppel en korte toerenbereik.

Een paar dagen sturen met een snelle handbak is altijd even leuk, maar zou voor geen goud een handbak op mijn Bimmer willen. De ZF automaat is in de sportstand alert genoeg, in eco stand zijdezacht. Hij is zelfs sneller adaptiever (past zich aan aan je rijgedrag) dan de DSG6 die ik voorheen had.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Een handbak geeft me meer voldoening. Juist het rem- en schakelwerk tijdig en goed afronden voor een bocht geeft me heel veel voldoening. Het klopt dat rijden met een automaat makkelijker is en je beter kunt concentreren op het bocht- en stuurwerk. Maar juist de moeilijkheid maakt het zo leuk.
 

___JC___

Forumguru
In echt sportieve auto's vind ik het wel erg leuk om ouderwets door de versnellingen heen te roeren hoor. Lekker actief auto rijden. Voor woon-werk en snelweg cruisen denk ik dat de automaat me wel beter gaat bevallen. Zeker deze heerlijke 8-traps.
 

sitechris

Donateur
Ik vind de 8 traps wel beter passen bij de 328i. De 320i mist net wat koppel waardoor de bak te vaak moet terugschakelen. En met een 8 bak gebeurt dit net wat te vaak. Ander groot nadeel. In tegenstelling tot VAG kun je bij BMW niet de settings van je auto individueel configureren. De fijnere besturing in sportstand kun je dus alleen combineren met de nerveuze sportstand van de automaat. Dat vind ik irritant. Met een handbak heb je dit probleem met je bmw niet.
 

___JC___

Forumguru
Mwah de kunst is denk ik terugschakelen voor je de inhaalactie (of wat dan ook) instart. Dan heb je geen last van de vertraging van het terugschakelen. Trouwens chippie dr in en je hebt bijna net zoveel koppel als de x28i. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Chris: Je kunt in elke stand de automaat naar links tikken waardoor ie een paar versnellingen laat liggen en alert blijft.

DS stand heet dat
 

___JC___

Forumguru
Maar had jij ook met de 320i (2 liter twinscroll turbo)met automaat gereden dan Chris? Ik dacht alleen de 1.6 EDE versie?
 

sitechris

Donateur
Chris: Je kunt in elke stand de automaat naar links tikken waardoor ie een paar versnellingen laat liggen en alert blijft.

DS stand heet dat

Precies. En laat ik dat nu net niet willen. Maar wel de sportstand qua besturing. In een premium auto mag je verwachten dat dit kan. Niet dus
 
Bovenaan Onderaan