De R ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik heb nu 4 dagen in een Ford Focus Wagon ST3 mogen rijden, 1700km gereden. Al eerder had ik in de knal gele hatchback ST2 gereden maar nog niet de Wagon.
Ik had eigenlijk de Wagon ST2 besteld in de lease (nooit gereden) en destijds geannuleerd vanwege de te krappen stoelen...(daar de Octavia RS er nog niet was) toen kwam mijn dochter..verhuizing en opeens de Octavia 20%
.
Bij de instap, ja hoor daar zijn we weer..de stoelen.. leer recaro.. te smalle wangen en niet instelbaar.. dus niet wijdbeens zitten.. wat weer resulteert in een mannelijke plakzak. Het is en blijft volkomen ruk.
Het design van is sowieso ford is toch niet helemaal mijn ding, het oogt gewoon niet europees en laat ik het foei en foei lelijke chaotische interieur maar ook even links liggen. Tevens niet spreken over de bediening.. waar het bij VAG op de juiste en logische plek zit en je direct hoe het werkt... bij de Ford.. een zweedse puzzel. Uit ongeduld heb ik niet eens mijn telefoon aan de blauwe tand aangesloten. Dikke pluim voor VAG!
Om te rijden (waar het om draait) is het een en al beleving en zit het wel erg heel snor hoor, dat geluid is zo ontzettend verslavend.. die speciale zeer gave uitlaat; ik gaf vaak extra gas in een tunnel (r'dam) om beetje indruk op de buitenwereld... maar het geluid wat je binnen hoort is er buiten niet haha, in de kofferbak zag ik een ronde unit met draden en speakertje.. Vermogensopbouw is heel erg mooi en ook heel erg breed (heel goed en ook voor dagelijks gebruik)... vooral rond de 4000rpm leurt hij goed. Alles gaat met veel gemak.
Sturen; voor een FWD een van de beste die tot nu toe heb gereden. Toch bij full pull zijn de handjes aan het stuur geen overbodige luxe... en ja.. er gebeurd weer van alles met die aandrijving waar ik de controle niet over heb, dit is iets wat je bij een GTI niet hebt. Er gebeurd iets met dat stuur (nee geen lane assist
). Dat zegt helemaal niet dat je niet hard kan rijden.. integendeel echt gooien en smijten met dat ding!! Echt prachtig. Dat onderstel is echt steen en steen goed. Die versnellingsbak hikt niet, alles loopt soepeltjes, echt iedere versnelling gaon gaon gaon! Dikke +
Qua zit ruimte; heb je twee kids met isofix.. dan kun je als 1.85m grote harige zwemmert niet normaal meer zitten. Oja trekhaak is niet mogelijk.... dus de term "snelle papa's vind ik niet zo gepast..
Vaag dat de digitale km teller enorm afwijkt met de analoog.. +-18km! Daar mogen ze bij Ford wel eens naar kijken.
45 min geleden kwamen ze de auto ophalen.. als ik heel eerlijk moet zijn vond ik het niet erg. Ik zag weer uit naar de Octavia, wat ik opzich behoorlijk vreemd vond gezien mijn liefhebberij van sportievere auto's. Tjonge wat is de Ford klein tov de OIII, benauwend en gek genoeg is de octavia dan een oase van rust..
Ik zag onlangs dat de RS even snel is als de ST... aangezien ik nog niet met de RS heb gereden.. de Ford motor in de Octavia zou geen slechte combi zijn!