Skoda vs BMW

sitechris

Donateur
Bij mij gaat het in fases. Hardcore (BMW 130i), dan weer meer allrounder (GTI), dan weer meer behoefte aan hardcore (Megane RS) en nu dus weer meer behoefte aan een allrounder (?).

Ik sluit overigens niet uit dat ik toch op BMW overstap. Op mijn shortlist (nu 4) staan er toch 2 BMW's.

- Een 335i van vorige model
- Z4 35is
- Golf R
- Leon Cupra

Overigens. Ik verkies FWD boven RWD als het gaat om pure fun. Met sperdifferentieel heb je geen last van de nadelen van FWD (onderstuur, torque steer) en een auto met FWD is makkelijker hard te rijden. Wil ik knallen (op circuit, bergweg etc) heb ik meer aan FWD. En FWD is sneller. Kijk maar naar de rondetijden op de Ring, een M135i komt niet in de buurt van een Cupra of Megane RS. Ondanks meer poewr. En dat alleen RWD's zo fijn sturen is niet meer. Een Megane RS stuurt imho beter dan een 1 of 3 serie. Directer, scherper en met meer gevoel. Those were the days.....

Nog even over modellen:
- M135i (lijkt me fijne auto, maar ik vind hem te lelijk)
- Nieuwe 3 serie (goede auto, maar niet helemaal mijn cup of tea dankzij te softe onderstel en besturing die ik vind tegenvallen)
- M modellen (te vaak boven budget en wellicht wat te extreem)

En daarna houdt het voor mij toch wel op.
 

___JC___

Forumguru
Overigens. Ik verkies FWD boven RWD als het gaat om pure fun.

Ehhhh pardon?? De reden dat de 235i minder snel is komt uiteraard door het gewicht in vergelijk met het vermogen. De BMW is 100kg zwaarder dan de Golf en bijna 200kg zwaarder dan de Seat.

Ik heb 10 keer liever overstuur dan onderstuur. Tuurlijk hebben ze het bij de lichte hot hatches zoveel mogelijk geprobeerd de nadelen van FWD weg te halen door allerlei foefjes, maar in de basis is het FWD concept gewoon inferieur in vergelijk met RWD.

Kijk eens naar echt snelle curcuit auto's? Lotus, Alfa 4c, Donkervoort, Maxda MX5, Porsche Boxter allemaal RWD. En als er echt veel vermogen in een auto zit (300pk of meer) dan is het allemaal RWD of AWD.

Vond je de 130i niet eigenlijk toch wel veel lekkerder rijden dan die GTI of Megane?? Eerlijk zeggen...
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
In vergelijking met de Megane zelfs een overtuigende nee. Verrassing 1: De 130i had meer last van onderstuur dan de megane. Voor de rest is de Megane scherper dan de 130i. Meer hardcore sportauto. Eigenlijk vind ik de megane in alle opzichten beter. Zelfs qua comfort. De 130i was zelfs nog harder geveerd. Wellicht dat ik anders oordeel als ik een keer in een 235i rijdt, maar de M135i schijnt ook scherpte te missen. Is meer een allrounder als ik bv EVO magazine mag geloven. Wellicht dat je boven de 300 pk met fwd in de knel komt, maar dat is voor mij een nvt. En het is niet voor niets dat je op de Ring veel Megaantjes ziet rijden.

En mijn belangrijkste argument. Met een FWD vind ik het makkelijker om hard te rijden. Dat vind ik prettig! Licht mss aan mijn capaciteiten, maar dat is wel hoe ik me voel achter het stuur.
 

___JC___

Forumguru
Je ziet natuurlijk ook veel Megaantjes op de ring omdat ze relatief goedkoop zijn. Veel bang-for-bucks. Over het algemeen rijdt een RWD sportiever dan FWD. De enige reden dat FWD ooit ontstaan is zijn de kosten (goedkoper) en dat het hufterproof is want onderstuur.
 

VEEJAY

Forumguru
@Chris, een snelle Golf heb je al gehad, Een Leon rij je al en is ook eigenlijk een Golf. Een 3 serie F30 of E90 vind ik niet zo bij je passen gezien ik je gewoon niet in een sedan zie rijden.

Een Z4 is denk ik iets wat je fraai zou passen gezien het niet zo doorsnee is en je noemde deze 4 jaar geleden al, dus misschien is de tijd nu rijp?

Die 4 serie coupe is echt een plaatje trouwens iedere keer als ik hem zie.

Had je nog andere sportieve merken in gedachte of is dit zo je lijstje?
 

sitechris

Donateur
@Chris, een snelle Golf heb je al gehad, Een Leon rij je al en is ook eigenlijk een Golf. Een 3 serie F30 of E90 vind ik niet zo bij je passen gezien ik je gewoon niet in een sedan zie rijden.

Een Z4 is denk ik iets wat je fraai zou passen gezien het niet zo doorsnee is en je noemde deze 4 jaar geleden al, dus misschien is de tijd nu rijp?

Die 4 serie coupe is echt een plaatje trouwens iedere keer als ik hem zie.

Had je nog andere sportieve merken in gedachte of is dit zo je lijstje?

Nee, dit is het voor nu. Ik wil eind dit jaar de knoop doorhakken. Dat er weer VAG spul op staat is niet verrassend. Ik ben over al mijn vorige en huidige VAG auto's dik tevredem geweest.
 

___JC___

Forumguru
Een 435i lijkt me ook geen verkeerde optie moet ik zeggen. Wel meer een GT dan een hardcore circuitracer, maar dat geldt voor de Z4 zeker ook.
 

LT83

Forumguru
Lekker lijstje weer Chris, nog even een tipje.
Bij de 335i heb je een N54 en N55 blok, waarbij de N54 gebruik maakt van 2 turbo's en de N55 een twinscroll, die laatste is veel minder lekker te tunen en heeft minder potentie dan de biturbo versie.
Volgens mij ligt de N55 er vanaf 2009 of 2010 al in.
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Tot nog toe behoeft mijn BMW geen tuning, alles doet het in perfect samenspel. Niets meer aan doen denk ik dan. Ook fijn om eens niet in de marge te 'rommelen'.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Een BMW ga ik niet tunen. Is voldoende zo. En de turboblokken zijn niet probleemvrij. Garantie wil ik dus behouden. Mbt de 435i. Die staat niet op mijn lijstje omdat deze wrsnl boven mijn budget is. Anders had hij er op gestaan. Inderdaad een prachtige auto die nieuwe 4 serie. De Z4 past wel. En toegevoegde waarde is natuurlijk dat dit een roadster is.
 
Bovenaan Onderaan