HET grote verschil met andere look-a-like off-roaders vind ik vooral dat de Yeti ECHT 4WD heeft. Bij al die andere auto's is het alleen cosmetica (dikkere bumpers, plastic panelen, hoger op de wielen, etc)
En dan ook nog 4WD van de betere soort (Haldex-4)!
Bovendien is door het 'kippenhok' design ook de bergruimte niet verkeerd, en dat is iets wat ik heel erg mis bij al die nieuwe 'trendy' ontwerpen.
VW Polo of Touran Cross, Kia Soul, C3 picasso, Kia sportages met 2WD of zelfs enorme logge SanteFe's, allemaal slechts met 2WD. Of zoals PSA doet met de C5 en de 3008, allemaal surrogaat tractie hulpjes door iets slimmere software in de ESP/ASR ECU's.
Ik heb kennissen in Oostenrijk, wonen aan het einde van een bergweggetje. En met hun (bijna verroeste) > 15 jaar oude Suzuki jeepje (maar wel echte 4WD) crossen ze 's-winters veel beter door de blubber en sneeuw dan welke VAG/Aziaat, etc. auto met ESP/ASR EN 2WD, dan ook.
In de zomer gebruiken ze een O2 combi 4x4, maar voor het slechte weer wordt altijd die 4WD (lekker hoog op de poten) Suzuki gebruikt, of de Subaru Legacy station van de buren.
Dan zeggen mensen weer; wat heb je nou aan een 4x4 in NL? Nou, vooral in die overwachte situaties, dan merk je de verschillen. En het idee dat je altijd goed grip hebt en meer veiligheidsreserves dan 2WD. Vroegah vonden we ABS/ESP/ASR/Airbags/Stuurbekrachtiging/Rembekrachtiging/Airco/DSR/MSR en noem maar op ook allemaal overdreven onzin. Maar ik ben toch blij dat het er is. :xyxthumbs: