Skoda's eerste elektrische auto op komst

De kosten per km die ik schreef zijn kosten voor de "brandstof" net als bij de Octavia. Elke andere kostenpost heb ik achterwege gelaten om goed te vergelijken.
Voor de totale kosten moet je idd veel meer posten meenemen. Maar door de veel lagere onderhoudskosten zal je nog steeds goedkoper uit zijn. Met 20.000 km geven we namelijk €1400 minder aan "brandstof"kosten uit
 

B.Stuurder

Forumguru
De kosten per km die ik schreef zijn kosten voor de "brandstof" net als bij de Octavia. Elke andere kostenpost heb ik achterwege gelaten om goed te vergelijken.
Voor de totale kosten moet je idd veel meer posten meenemen. Maar door de veel lagere onderhoudskosten zal je nog steeds goedkoper uit zijn. Met 20.000 km geven we namelijk €1400 minder aan "brandstof"kosten uit
Uiteraard ben je goedkoper, het punt was dat dit mede dankzij subsidie is, die als deze wegvalt, elektrisch rijden duurder zal maken. Ook het feit dat brandstof nu (kunstmatig) duur is en straks bij minder vraag door meer elektrische auto's, goedkoper zal worden en het verschil kleiner wordt of zelfs negatief uitvalt voor de elektrische auto. Marktwerking heet dat.
 

ronald_j

Actief lid
Toch klopt dat niet helemaal. Bijtelling is alleen voor leasers, en elektriciteit is ook kunstmatig duur.
Een KwH kost ca 19 cent, waarvan ca 6 cent betaald wordt voor de energie. Ik denk dat dat vergelijkbaar is met benzine en diesel
 

Noord26

Forumguru
Hoezo? Je rijdt toch zonder brandstofkosten met een aantal zonnepanelen op je dak die je in de accu van je auto stopt?

Subsidie is de electrische auto voor de bijtellert of zakelijke aanschaf. Bijteller: 4% over nieuwwaarde. Zakelijke aanschaf: geen BTW, geen BPM en in 5 jaar tijd volledig kunnen afschijven (dus afboeken van BTW).

NL loopt hopeloos ver achter op de duurzame doelstellingen. Zeker als je naar omringende landen kijkt. Om nog maar niet te spreken over Zweden of Noorwegen.

Onderhoud? Voor een elektrische auto? Geloof dat de Leaf van mijn werkgever 1x de garage heeft gezien in 4 jaar tijd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook het feit dat brandstof nu (kunstmatig) duur is en straks bij minder vraag door meer elektrische auto's, goedkoper zal worden
Dat vraag- en aabodeffect zou ik niet overschatten, gelet op het feit dat de prijs van brandstof voor een heel groot deel bestaat uit belastingen. Dat deel wordt niet (of nauwelijks: alleen de btw een beetje) beïnvloed door marktwerking, maar alleen door iets volkomen willekeurigs en onvoorspelbaars als de politiek.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba Met een atoomgewicht van 6 voor de koolstof (C) en 8 voor de zuurstof (O), en die dan dubbel (want CO2),denk ik dat die berekening van @Wouter1 er niet (heel) veel naast zit.
Natuurlijk zit er meer dan C en H in diesel, maar de H weegt zelf haast niets, en de andere elementen in de brandstof zijn voornamelijk zeer kleine hoeveelheden.
Overigens denk ik ook dat er nog veel verborgen vervuiling in dergelijke berekeningen zit.

Peter vergis je niet in het gewichtsaandeel van waterstof in de brandstofmassa, als je een C-atoom hebt dat met 2 bindingen ergens anders vastzit, heb je nog 2 bindingen over voor waterstof, dan heb je dus een verhouding van C:H als 6:2 oftewel 25% van zo'n stukje van de keten (ik ken zowel de exacte structuur van benzine als van diesel niet, maar volgens mij bevat een benzine-molekuul onder andere een benzeenring). Daarnaast moet je bij de uitstoot niet vergeten dat er ook nog heel wat waterdamp de uitlaat uitgaat, dus dat is ook een serieus deel van het gewicht.

Je kunt natuurlijk proberen om zaken beter in te schatten door bijvoorbeeld met de brandstof/lucht verhouding te gaan rekenen, maar dan moet je ook weten welke stoffen in welke verhouding uit de uitlaat komen. Lucht bestaat bijvoorbeeld voor bijna 80% uit stikstof, en als de auto geen of minimale hoeveelheid stikstofoxides(NOx) vormt, betekent dat al dat er met driekwart van de lucht die de motor in gaat, chemisch gezien niets gebeurt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Je kan allemaal rekenen hoe je maar wil, die eleketrieke auto gaat er komen door belastingmaatregelen, subsidie, mensen die er geld in zien, gemeentes die hun groene imago op willen krikken, wegen sluiten voor verbrandingsmotoren, valse km heffingen door politieke partijen en nog een heleboel onzin.
Goedkoper of niet neem maar vast geluidsmateriaal van echte motoren op zodat je die in de auto af kan luisteren.
De Formule 1 is nu ook al een paar jaar met grasmaaiers onderweg in plaats van die mooie 10 en 12 cilinders.
 

Wouter1

Forumguru
Cordoba, de getallen voor verbrandingswaarde en CO2 uitstoot van diesel heb ik opgezocht niet zelf berekend.
Alle getallen in mijn berekening zijn gebaseerd op zo realistisch mogelijke aannames. Maar zullen natuurlijk behoorlijk kunnen verschillen afhankelijk van heel veel variabelen, maar je moet ook ergens van uit kunnen gaan anders kun je er niet aan rekenen.
Het punt dat ik probeer duidelijk te maken is dat het steeds economischer wordt om elektrisch te gaan rijden. En dat het zelfs met fossiele opwekking van elektriciteit een CO2 besparing op levert van zo's 34%. (16-10,52)/16*100%.
Afhankelijk van verbruik kan dit getal natuurlijk in de praktijk behoorlijk afwijken, maar het laat wel zien dat er een behoorlijke winst te halen is.
Dat er ook nog genoeg nadelen aan elektrisch rijden hangen zul je mij niet horen ontkennen, maar voor 90% van mijn (auto)mobiliteit zou ik er (denk ik) goed mee uit de voeten kunnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarnaast moet je bij de uitstoot niet vergeten dat er ook nog heel wat waterdamp de uitlaat uitgaat, dus dat is ook een serieus deel van het gewicht.
Maar van die H2O-damp zijn alleen de H-atomen afkomstig uit de koolwaterstoffen die samen de benzine c.q. diesel vormen, de rest komt uit de verbrandingslucht die de turbo zo dapper naar binnen heeft geblazen. Dat geldt m.m. ook voor de CO2-uitstoot: de koolstof komt uit de brandstof, de zuurstofatomen zijn er bij de verbranding aan vastgeknoopt.
 
Laatst bewerkt:

Frank

Forumguru
neem maar vast geluidsmateriaal van echte motoren op zodat je die in de auto af kan luisteren.
De Formule 1 is nu ook al een paar jaar met grasmaaiers onderweg in plaats van die mooie 10 en 12 cilinders.

Je bedoelt het echte, natuurlijke geluid van een echte petrolhead auto als een RS, een M3, een Golf GTI? Want dat is ook al enkele jaren fake
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye @Peter-036 Ik kan me vergissen, maar volgens mij bevatten fossiele brandstoffen ook nog wat gebonden zuurstofatomen en als je bijvoorbeeld benzine hebt, dan is daar tegenwoordig ook een hoeveelheid bio-ethanol aan toegevoegd (dus bevat ook OH-groepen), om van een OH-groep waterdamp te maken hoef je maar één waterstofatoom van de brandstofatoom aan de OH-groep (ook afkomstig uit de brandstof) te binden.
 

RefleCs

Forumguru
We hebben het over elektrische auto's. Volledig elektrisch. Overigens is dit ook omdat meneer gewoon (net als al die andere nep-hybride-leaserijders) dat ding nooit aan de lader hangt....volkomen terecht dat de subsidie op de bijtelling hiervan wordt opgeheven. Typisch weer zo'n geval waarin de goed bedoelde maatregelen verneukt worden door de mensen die vervolgens klagen dat die maatregelen afgeschaft worden...

Het grootste probleem is dat er domweg te weinig palen zijn. Zijn ze er wel dan laten mensen hun auto er de hele dag staan in plaats van plaats te maken voor anderen. Zolang daar nog geen goede oplossingen voor zijn is voor mij niet te doen.

Ik zou graag elektrisch rijden maar dan zijn er wel een aantal voorwaarden. Bereik, laadtijd en de mogelijkheid om een aanhanger/caravan te trekken.
 
Dat er te weinig palen zijn, ben ik het volledig mee eens. Bepaalde aanbieders rekenen trouwens een tijd tarief. Dan laat je het wel uit je hoofd om de auto te lang aan de (snel)laadpaal te hangen.
Kwa bereik worden er al grote stappen gezet. Nieuwe modellen al ruim 200 km. En word snel nog beter. Aan de laadtijd wordt ook gewerkt. Snelladers gaan van 50kw naar 150kw.

In principe is er voor bijvoorbeeld de Nissan Leaf geen beperking om een aanhanger te trekken. Echter, dat gaat niemand met die auto doen omdat het stomweg nog niet relevant is met de huidige reikwijdte. Daarom heeft geen fabrikant daar typegoedkeuringen op gegeven. De Tesla model x is wel ontworpen om een dikke caravan te trekken. Maar kost dan ook een vermogen.
 

RefleCs

Forumguru
Dat is direct ook het volgende issue. De zoveel hogere aanschafprijs. Wij Skoda rijders rijden Skoda vanwege de bang for buck over het algemeen. Je krijgt enorm veel auto voor je geld. Wil je hetzelfde in het elektrische of het hybride segment dan moet je een halve auto tot een hele auto bijleggen om op hetzelfde niveau van luxe te komen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Je bedoelt het echte, natuurlijke geluid van een echte petrolhead auto als een RS, een M3, een Golf GTI? Want dat is ook al enkele jaren fake
Ja da's waar, ook het geluid uit de uitlaten wordt ge-engineered tegenwoordig. Ik zie ineens een patroon..... :nailbiting::laugh:
 

Antera

Donateur
Die mag je toch even uitleggen want de grom die daaruit komt is nog steeds niet kunst
Ja da's waar, ook het geluid uit de uitlaten wordt ge-engineered tegenwoordig. Ik zie ineens een patroon..... :nailbiting::laugh:

Tja sommige hebben idd de soundbox maar goed ander uitlaatje eronder en je hebt die lekker niet custom brom :-)
 

B.Stuurder

Forumguru
Die mag je toch even uitleggen want de grom die daaruit komt is nog steeds niet kunst


Tja sommige hebben idd de soundbox maar goed ander uitlaatje eronder en je hebt die lekker niet custom brom :-)
Ja, dat bedoel ik, uitlaten met kleppen, die steeds meer af fabriek worden geplaatst bij bepaalde auto's trouwens, het geluid voortbrengende dat de heren engineers voor ogen hebben.
 
Bovenaan Onderaan