B.Stuurder
Forumguru
Oh nee, geen subsidie? En wat is dit dan?:De kosten per km wat ik noemde zijn niet gesubsidieerd
en wegenbelasting is voorlopig vrijgesteld.
Oh nee, geen subsidie? En wat is dit dan?:De kosten per km wat ik noemde zijn niet gesubsidieerd
en wegenbelasting is voorlopig vrijgesteld.
Uiteraard ben je goedkoper, het punt was dat dit mede dankzij subsidie is, die als deze wegvalt, elektrisch rijden duurder zal maken. Ook het feit dat brandstof nu (kunstmatig) duur is en straks bij minder vraag door meer elektrische auto's, goedkoper zal worden en het verschil kleiner wordt of zelfs negatief uitvalt voor de elektrische auto. Marktwerking heet dat.De kosten per km die ik schreef zijn kosten voor de "brandstof" net als bij de Octavia. Elke andere kostenpost heb ik achterwege gelaten om goed te vergelijken.
Voor de totale kosten moet je idd veel meer posten meenemen. Maar door de veel lagere onderhoudskosten zal je nog steeds goedkoper uit zijn. Met 20.000 km geven we namelijk €1400 minder aan "brandstof"kosten uit
Dat vraag- en aabodeffect zou ik niet overschatten, gelet op het feit dat de prijs van brandstof voor een heel groot deel bestaat uit belastingen. Dat deel wordt niet (of nauwelijks: alleen de btw een beetje) beïnvloed door marktwerking, maar alleen door iets volkomen willekeurigs en onvoorspelbaars als de politiek.Ook het feit dat brandstof nu (kunstmatig) duur is en straks bij minder vraag door meer elektrische auto's, goedkoper zal worden
@Cordoba Met een atoomgewicht van 6 voor de koolstof (C) en 8 voor de zuurstof (O), en die dan dubbel (want CO2),denk ik dat die berekening van @Wouter1 er niet (heel) veel naast zit.
Natuurlijk zit er meer dan C en H in diesel, maar de H weegt zelf haast niets, en de andere elementen in de brandstof zijn voornamelijk zeer kleine hoeveelheden.
Overigens denk ik ook dat er nog veel verborgen vervuiling in dergelijke berekeningen zit.
Maar van die H2O-damp zijn alleen de H-atomen afkomstig uit de koolwaterstoffen die samen de benzine c.q. diesel vormen, de rest komt uit de verbrandingslucht die de turbo zo dapper naar binnen heeft geblazen. Dat geldt m.m. ook voor de CO2-uitstoot: de koolstof komt uit de brandstof, de zuurstofatomen zijn er bij de verbranding aan vastgeknoopt.Daarnaast moet je bij de uitstoot niet vergeten dat er ook nog heel wat waterdamp de uitlaat uitgaat, dus dat is ook een serieus deel van het gewicht.
neem maar vast geluidsmateriaal van echte motoren op zodat je die in de auto af kan luisteren.
De Formule 1 is nu ook al een paar jaar met grasmaaiers onderweg in plaats van die mooie 10 en 12 cilinders.
We hebben het over elektrische auto's. Volledig elektrisch. Overigens is dit ook omdat meneer gewoon (net als al die andere nep-hybride-leaserijders) dat ding nooit aan de lader hangt....volkomen terecht dat de subsidie op de bijtelling hiervan wordt opgeheven. Typisch weer zo'n geval waarin de goed bedoelde maatregelen verneukt worden door de mensen die vervolgens klagen dat die maatregelen afgeschaft worden...
Die bioethanol is toch maar 5%? Legt niet heel veel gewicht in de schaal...als je bijvoorbeeld benzine hebt, dan is daar tegenwoordig ook een hoeveelheid bio-ethanol aan toegevoegd (dus bevat ook OH-groepen),
Ja da's waar, ook het geluid uit de uitlaten wordt ge-engineered tegenwoordig. Ik zie ineens een patroon.....Je bedoelt het echte, natuurlijke geluid van een echte petrolhead auto als een RS, een M3, een Golf GTI? Want dat is ook al enkele jaren fake
Ja da's waar, ook het geluid uit de uitlaten wordt ge-engineered tegenwoordig. Ik zie ineens een patroon.....
Ja, dat bedoel ik, uitlaten met kleppen, die steeds meer af fabriek worden geplaatst bij bepaalde auto's trouwens, het geluid voortbrengende dat de heren engineers voor ogen hebben.Die mag je toch even uitleggen want de grom die daaruit komt is nog steeds niet kunst
Tja sommige hebben idd de soundbox maar goed ander uitlaatje eronder en je hebt die lekker niet custom brom :-)