Slingeren en bijsturen

derf

Senior Member
srettul
ik had een kip 41 ekl van 865 kg (beladen 1150kg) natuurlijk altijd meer erin dan mag.
Ik trok deze met de octavia 2 1.6 ambiante (bj 2005).
de motor was 78 kw met 105 pk. nm weet ik niet meer
die auto had er geen enkele moeite mee.
had voldoende kogeldruk door 2 elektrische fietsen op de dissel

micky

Forumguru
@micky, hoe zwaar is jouw caravan? ik ben zelf namelijk benieuwd hoe de 1.6 met 105 pk en 250NM de caravan van 1200 kg naar de Ardèche sleurt. De Lexus had daar geen moeite mee (220 pk en 298nm, wel 1 op 5, dat dan weer wel) ik ga dus een behoorlijke stap terug in pk's, in koppel valt het wel mee gelukkig.
Ben het eens met je opmerking van de kogeldruk, zelfs de GS300 van 1700 kg die ik ooit had ging dweilen met een kogeldruk van 70 kg.

Onze Kip weegt 1200KG, maar ik kom van 210 PK V6 TDI, die trok de caravan zowat uit elkaar, heb dus geen ervaring met kleine motoren, volgende week haal ik de caravan uit de stalling voor pasen, dat doe ik met de 115pk V50, ben ook benieuwd hoe hij het gaat doen, maar afkicken wordt het zeker..

Oke, voor jou ook spannend dus. Als ik zo de reviews lees op caravantrekker van b.v de Superb met 105 pk hoeven we ons geen zorgen te maken denk ik. Ach zijn we voortaan niet als eerste boven, ik hou in ieder geval wel een hoop eurootjes in mijn zak, ook leuk.

@derf, dat is een gerustellend bericht. Je gaat toch hier en daar beren op de weg zien. Misschien een beetje een tik van mij maar de eerste kilometers hoor ik van alles en voel ik van alles. Eenmaal op gang ebt dat wel weer weg, nooit wat gebeurd maar ja......

micky

Forumguru
Oke, voor jou ook spannend dus. Als ik zo de reviews lees op caravantrekker van b.v de Superb met 105 pk hoeven we ons geen zorgen te maken denk ik. Ach zijn we voortaan niet als eerste boven, ik hou in ieder geval wel een hoop eurootjes in mijn zak, ook leuk.

wat ik wel speciaal besteld heb voor de caravan zijn de schakelflippers (oke, anders had ik ze voor die dikke 100€ waarschijnlijk ook wel besteld, mezelf kennende:bloos:), normaal gebruik ik die maar een aantal keer per rit en zou ze niet echt missen, maar met de caravan reed ik met de Allroad heel de tijd in de tiptronic stand, omdat ik dan zelf kan bepalen in welke versnelling ik rij ipv dat hij heel de tijd op en neer schakelt, zeker tegen de heuvels/bergen op vind ik 100% op de automaat rijden gewoon niet prettig met de caravan erachter, gewoon even een tikje op het stuur en klaar is kees :).

kevkas

Nieuw lid
Heb me auto nu een paar dagen in bezit en de keren op de snelweg merkte ik het ook, het rijd heel onrustig
Lijkt wel alsof het heel hard waait en je steeds moet corrigeren , iemand al een oplossing gevonden?

Kga morgen maar even de dealer bellen.
Hiervoor in mijn andere auto reed ik met me been de hele snelweg over . Nu moet je constant corrigeren om rechtdoor te rijden, heb heel goed naar mijn stuur gekeken tijdens het rijden en zie ook dat het stuur echt minimaal scheef staat met rechtdoor rijden.
Hoop dat er iets aan gedaan kan worden.

Darkside

Forumguru
+1 TL@ met die lane-assist rijdt hij als een zatte zwitser, niet te doen, gebruik het nooit meer kwam er zeeziek van.
Zo veel last heb ik er niet van. Doet prima zijn werk.
Alleen bij bochtige parkoersen en sportief rijden zit het een beetje in de weg. Maar dat staat ook in de handleiding dat je het dan beter uit kan zetten.

peterrapid

Forumguru
De wegen-infrastructuur in Nederland is veel beter dan in België daarom dat hier Lane-assist niet echt goed werkt op verschillende stukken autosnelweg ... :D

@Niels-Ede : ik heb het inmiddels bij zowel Ambition als Elegance uitvoeringen met verschillende motorisering uitgevoerd met VCDS

Ook @Antera is helemaal los in deze materie en kan het ook veranderen voor je

@ertromp Zelf heb ik sinds kort de OIII Combi Greenline Business line en vind hem toch wat "onrustig" rijden daarom leek me dit wel een goede optie ;)

Dit zou ik wel veranderd willen zien worden tezamen met misschien nog wat instellingen :D door jou of Antera

Bovenaan Onderaan