Slingeren en bijsturen

Leest er toevallig een OIII RS rijder mee hier?

Ik zou graag eens weten of de 'straight line running' hier actief is. Kan me zo voorstellen dat bij een dergelijk sportieve uitvoering dit niet het geval is namelijk.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Wat ik me kan voorstellen wat men doet voor "Straight Line Running":

- Een kleine dode zone in het midden van het stuurbereik?
- In het midden van het stuurbereik minder gevoelig reageren op correcties?

Dat eerste lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, want doordat je dan grotere corrcties moet maken, ga je juist slingeren.

De 2e optie lijkt me best plausibel, als de gevoeligheid dan geleidelijk oploopt totdat je het stuur bijvoorbeeld 30º gedraaid hebt, zou het denk ik redelijk natuurlijk aanvoelen.
En iets dergelijks doet je auto ook al, door bij hogere snelheid minder bekrachtiging te leveren dan bij lage snelheid.
 

VWim

Forumguru
Ik ben recent overgegaan van 16" winterbanden naar 17" zomerbanden. Het is hier al een stuk beter van geworden!
 

Antera

Donateur
Ik meende uit eerdere berichten dat er voor de O3 geen voorraad meer was!!!
Hoe kom ik er achter welke versie ik nodig heb? RDW gegevens? De Eibach Pro Kit voor: zie mijn handtekening!


even je linker of recht voorportier open doen en daar zit en stikker daarop staat bij 1. en 2. de aslasten
 

Antera

Donateur
Leest er toevallig een OIII RS rijder mee hier?

Ik zou graag eens weten of de 'straight line running' hier actief is. Kan me zo voorstellen dat bij een dergelijk sportieve uitvoering dit niet het geval is namelijk.


Dit word automatisch aangepast bij het activeren van de gewenste drive mode.

Sturen word veel direkter en zorgt er duidelijk voor dat de auto blijkbaar rechter in het spoor blijft. Hoe het precies werkt geen idee. Veel over lopen zoeken maar kan er geen duidelijke antwoorden over vinden
 

Tom RS

Forumguru
Leest er toevallig een OIII RS rijder mee hier?

Ik zou graag eens weten of de 'straight line running' hier actief is. Kan me zo voorstellen dat bij een dergelijk sportieve uitvoering dit niet het geval is namelijk.
Dit word automatisch aangepast bij het activeren van de gewenste drive mode.

Ik heb een Rs zonder Drive mode selection en kan dus niets aanpassen. Ik ervaar (vooral op de snelweg) een soort van dood punt rond de rechtuitstand. Je kan dan letterlijk enkele mm rechts of links draaien aan het stuur zonder dat de auto van koers verandert. Dit lijdt er volgens mij toe dat je voortdurend moet corrigeren. Bij mijn vorige auto's was het stuur rond de rechtuitstand veel directer. Als je het dan stil hield ging de auto mooi rechtdoor. Bij de Octavia moet ik nu voortdurend corrigeren, hoewel ik het stuur stil houd. Dat "dood punt" in de besturing zorgt daar m.i. voor.
Met het monteren van de Eibachs is het verbeterd, maar helemaal weg is het niet.
 
Laatst bewerkt:

derf

Senior Member
afgelopen week de auto uit laten lijnen . wielen stonden behoorlijk verkeert
dat was al een hele verbetering maar vanmiddag heeft @ertromp hem van comfort naar dynamisch gezet en dan weet je echt niet wat je overkomt.
hij stuurt nu zo strak als een huis en lijkt wel op de weg te kleven.
ben nu eindelijk tevreden over het rijgedrag.
Ik hoop ook dat het kwispelen van de caravan tot het verleden behoort.
Dat zou een logisch gevolg kunnen zijn van het gezwabber van je voorwielen want die beweging geef je in kwadraat? door aan alles wat er achter hangt
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@derf en anders even goed kijken naar je kogeldruk (als je dat al niet deed), die wil je zo hoog mogelijk hebben (binnen het toegestane) scheelt enorm in rijgedrag :)
 

micky

Forumguru
Velen die al jaren met de caravan rijden weten het niet, maar 5-10kg verschil in kogeldruk maakt het verschil tussen comfortabel rijden en een gevaarlijke combinatie besturen ;) ik ga er zelf zelfs een beetje overheen, caravan mag 75KG kogeldruk hebben, ik zit doorgaans op 80-87 KG en weeg het elke keer voor vertrek.
 

derf

Senior Member
ik deel die ervaring ook. rij altijd met max kogeldruk. maar met de nieuwe caravan die we vorig jaar voor het eerst hadden is het toch nog wat experimenteren. maar het komt zeker goed. de auto rijdt nu in ieder geval strak en dat is gewoon heel belangrijk voor het gedrag van de hele combinatie.
vraag me wel af waarom die voorwielen van de octavia zo uitspoor zijn gezet. Dat blijkt niet alleen bij mij zo te zijn. toch vreemd???
 

ertromp

Forumguru
Toespoor geeft een grotere rechtuitstabiliteit en bij uitspoor zorg je voor een weggedrag die beter past bij bochten rijden.
Toespoor geeft meer banden slijtage op de buitenkant van de band en uitspoor zorgt voor slijtage op de binnenkant.
Beide zorgen dus voor iets meer slijtage op een bepaalde zijde maar zeker niet erg als het met mate gebeurt
 
Laatst bewerkt:
[quote=" caravan mag 75KG kogeldruk hebben, ik zit doorgaans op 80-87 KG en weeg het elke keer voor vertrek.[/quote]
@micky, hoe zwaar is jouw caravan? ik ben zelf namelijk benieuwd hoe de 1.6 met 105 pk en 250NM de caravan van 1200 kg naar de Ardèche sleurt. De Lexus had daar geen moeite mee (220 pk en 298nm, wel 1 op 5, dat dan weer wel) ik ga dus een behoorlijke stap terug in pk's, in koppel valt het wel mee gelukkig.
Ben het eens met je opmerking van de kogeldruk, zelfs de GS300 van 1700 kg die ik ooit had ging dweilen met een kogeldruk van 70 kg.
 
Bovenaan Onderaan