Slurrie in oliebijvuldop

ArjanGr

Senior Member
Ik heb zonet olie incl. oliefilter vervangen(oude wou alleen los met een hele grote waterpomptang). Had voor de zekerheid speciaal gereedschapje om de oliefilter los te krijgen gekocht(met zo'n band). Maar die werkte voor geen meter...

Van_der_P: Het klopt dat de radiateur niet meer in behoorlijke staat is. Maar volgens de garage kon het nog wel even.

Ik had bij brezan ook een koelsysteemreinigingsmiddel gehaald. Heb het expansievat er weer tussen gemonteerd. Kraanwater in het koelsysteem laten lopen, dat spul erbij, bietje ontluchten.
En toen het grote moment... De motor starten:)

Hij starte direct, geen motorstoringsmeldingen of i.d. En toen warm laten draaien (met het koelvloeistof niveau in de gaten houdend). Op een gegeven moment zag ik het metertje op lopen naar 90 en toen zakte die weer naar 70/75 en toen steeg die langzaam weer naar rondom 90 graden.
Dus de nieuwe thermostaat werkt helemaal naar behoren!
De kachel in de auto werd ook veel warmer dan vroeger.
Ik moet nu het vervuilde water/reinigingsmiddel erweer uit laten lopen en ga hem dan vullen met vers koelvloeistof. En als het goed is is dan de klus geklaard.

Ik laat nog weten of alles helemaal goed is gekomen. Maar het ziet er veel belovend uit:winkie:
 

EdK

Forumguru
En gezien de tijd van posting en wat ie nog moet doen , heeft hij bovenstaand met zwarte vingers getypd !
Dus de bijkomende kosten zijn nog een toetsenbord, want die was wit en verkoopt hij nu door als zwart !

succes verder met het sleutelen !
 

Multi1100

Actief lid
Wat ik mij afvraag als ik het hele verhaal lees. Hoe is de toestand van de radiateur. Als die versleten is (als de plaatjes tussen de koelkanalen zijn plat gedrukt of uitgebroken) dan laat de koeling ook te wensen over. Zeker bij langzaam rijden in een file.


Succes

Als de plaatjes dicht zitten werkt de radiateur minder goed en zou de temp. oplopen...en dus niet te koud blijven..

Arjen, suc6 verder, komt helemaal goed!
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb zonet olie incl. oliefilter vervangen(oude wou alleen los met een hele grote waterpomptang). Had voor de zekerheid speciaal gereedschapje om de oliefilter los te krijgen gekocht(met zo'n band). Maar die werkte voor geen meter...
Ik laat nog weten of alles helemaal goed is gekomen. Maar het ziet er veel belovend uit:winkie:
Eind goed, al goed!
Tip voor een vastzittend oliefilter: Gewoon een grote schroevendraaier er dwars doorheen slaan, en dan losdraaien...... Werkt altijd!
(misschien wel een beetje lomp......)
 

Gieliovd

Forumguru
Lastig advies me dunkt, kans is dat minder bedreven mensen de hele bus van het blok slaan... Priem is al een beter idee.

En de belangrijkste tips, als je een nieuwe plaatst eerst de O ring insmeren met nieuwe olie en hem slechts handvast monteren.
 

ArjanGr

Senior Member
Bedankt voor alle goede adviezen! Samen met jullie en een paar vrienden/collega's met verstand van auto's, is het gelukt om m'n eerste reparatieklus zonder problemen te klaren.

Die schroevendraaier door de oliefilter slaan was ook een optie, dat zij een vriend van me ook al. Maar gelukkig is het met de grote waterpomptang ook gelukt. De nieuwe heb ik idd. beetje verse olie in gedaan/ het rubbertje met verse olie ingesmeerd en enkel met de hand vastgedraaid. In het begin drupte de oliefilter nog een klein beetje, maar dat is nu ook over.

Gisteravond het reinigingsmiddel met water er nog uit laten lopen. Maar heeft weinig geholpen. Het expansievatje is nog even vies van binnen. In het vervuilde water wat eruit kwam zaten wel wat kloddertjes vetachtig spul, dus heeft wel iets geholpen.
Vervolgens het verse koelvloeistof Glysantin G40 (roze van kleur) erin gedaan. En het spatscherm onder de auto weer gemonteerd. Hij is weer helemaal rijklaar!

Ga maandag weer naar m'n werk rijden, dus dan kan ik zien wat die doet bij een langere rit qua temperatuur/gekke geluiden of i.d. EN of die nog slurrie maakt natuurlijk!

PS: de vorige post was idd. met zwarte vingers, maar ik heb ook een zwart toetsenbord gelukkig:laugh: Dus die is gewoon wat zwarter geworden:winkie:
 

EdK

Forumguru
Ik zou persoonlijk nu nog een flinke proefrit gaan maken, mocht er dan toch nog iets wezen dan zit je daar niet maandag mee te klooien !
Maar heb je de zaterdagmiddag wat er van rest nog tijd om spullen te halen indien nodig en de zondag om te sleutelen.
Zit je maandag in iedergeval niet op hete kolen !
 

ArjanGr

Senior Member
Zaterdagavond nog een stuk van 20 kilometer gereden zonder problemen.
En vandaag weer mee naar het werk geweest. Hij reedt prima. Heenreis bleef die netjes 90 graden en terugreis had is ongeveer 92 te pakken.

Alleen laatste 10 minuten voordat ik thuis was, bietje lang voor verkeerslichten gestaan en zo, en toen ik thuis was motor nog even laten lopen. Toen liep de temperatuur op naar 110 graden en toen sloeg de ven even aan, 30 seconden ongeveer. Hij daalde 2 graden ofzo en toen sloeg de ven weer af. Klopt dit? Heb hem toen aan laten staan en na 3 minuten sloeg die weer aan, toen wel wat langer. Toen heb ik de motor maar uit gedaan.
Kan het zijn dat de schakelaar op de radiateur een beetje gaar is? Toen ik de auto kocht zat deze wel wat los en er lekte koelvloeistof langs. Toen heb ik er wat locktide opgesmeerd en weer stevig vast gedraaid.

En de slurrie is nog niet weg. Maar dat scheen ook niet direct weg te zijn, toch? Ik zal het in de gaten houden en kijken of het er over 2 weken nog steeds zit.
 

Multi1100

Actief lid
Klinkt vrij normaal allemaal, het aankomen en weer uitgaan van de ventilator. Ook de door jou geschreven waardes zijn normaal...dus hij doet het gewoon weer goed hoor! ;)

Slurrie lost vanzelf op, maar kan zijn dat het dan buiten eerst wat warmer moet zijn..het dampt er nl uit bij olietemp > 100 graden.
 

ArjanGr

Senior Member
Heb van het weekend er een nieuwe radiateur opgezet. Dit omdat de garage al aangaf dat ie slecht was en ik wilde kijken of hij dan beter koelde in de file.
De oude was inderdaad slecht. Toen ik de oude radiateur loshaalde viel de onderkant er vanaf. Dus was toch wel aan vervanging toe, dacht ik zo.
Ik heb ook gelijk een nieuw koelvloeistof reservoir gemonteerd. Nu kan ik het vloeistofpeil tenminste normaal aflezen.
Bij het testrijden werdt de temperatuur ook weer gewoon 110 graden alvorens de ven aansloeg. Terwijl ik er ook een nieuwe schakelaar in heb gebouwd. Zal dit dan standaard zijn voor een felicia?

De slurrie in de olievuldop houdt nog steeds aan, en wordt ook meer geproduceerd dan voorheen. Is hier nog een andere oorzaak voor te bedenken dan een lekke koppakking?

Tevens zag ik zaterdag dat de uitlaat ongeveer 50 cm voor de einddemper lekt... Kan dit kwaad? Of zal ik gewoon wachten totdat die teveel herrie produceert? Het zit precies bij zo'n bevestigingspunt. Weet iemand uit hoeveel delen de uitlaat bestaat van een een skoda felicia 1.3 50 kw uit 1999?
 

Hetzer

Forumguru
Woon jij in de buurt van spijkenisse, zo ja dan kan je misschien morgen naar veprda komen voor de mini-meeting tijdens de wintercheck, mijn vader heeft een identieke Felicia, dan heb je teven swat vergelijking matreiaal, en mijn vader ik ook in het bezit van een Felicia vraagbaak
 

van_der_P

Senior Member
De slurrie in de olievuldop houdt nog steeds aan, en wordt ook meer geproduceerd dan voorheen. Is hier nog een andere oorzaak voor te bedenken dan een lekke koppakking?

Tevens zag ik zaterdag dat de uitlaat ongeveer 50 cm voor de einddemper lekt... Kan dit kwaad?

Misschien eens een andere olie kopen dan normaal.
Laat je dan eens adviseren door iemand die er verstand van heeft. (bij een goede automatrialenzaak, of een garage)
Met wat experimenteren kom je er wellicht uit.

Wanneer moet je voor de APK ? Een van de eisen is dat de uitlaat gasdicht moet zijn.
Als je kun lassen zou ik proberen om hem tijdelijk dicht te braden. :D
 

Multi1100

Actief lid
Niet zo druk maken over die "mayonaise", kan een lange tijd duren voordat het eruit gedampt is, oliepeil even wat vaker in de gaten houden zodat je vertrouwen in je auto krijgt..en de dop regelmatig schoonhouden, het vocht condenseert precies daar het meest.
Andere olie helpt echt niet, evenmin als flushen.
Ik heb het ook vaak gehad bij in de winter doorrijden op mijn motor...zodra het mei was werd het oliepeilglas weer schoon..
 

van_der_P

Senior Member
Toch schijnt de sludge niet zo onschuldig te zijn als hier beschreven wordt.
Op het 'motor-forum' heb ik een artikel gevonden over sludge.

Hoe onstaat sludge

Vaak door korte stukjes te rijden (20 á 30 min.)
Door het bewegen van de zuigers wordt er lucht in het carter gezogen. Doordat er vocht in de lucht zit onstaat condensvorming.
Dit water vermengt zich met de olie, hierdoor onstaat white sludge
In de zomer treed minder sludgevorming op. Waarschijnlijk heeft dat meer te maken met de luchttemperathuur dan met de luchtvochtigheid.
Een andere rede is dat er in brandstoffen toevoegingen zitten die ook verbrand worden bij de arbeidsslag. Deze stikstofgassen en waterdamp lekken soms langs de zuigerveren waardoor deze dampen ook vermengen met de olie.
Hierdoor veroudert de olie snel.

Wat zijn de gevolgen
Doordat er vocht uit de lucht en de verbrandingsgassen met de olie vermengt onstaat er dus sludge. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en de additieven in de olie kunnen omgezet worden in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking kan het zuur vervolgens het metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie zorgen. En dat is uiteraard niet wenselijk. Verder is het mogelijk dat de oliekanalen dicht gaan zitten. Met het gevolg dat de motor vastloopt door gebrek aan smering.

Je kunt het verhelpen.

Bij de betere auto/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen Motor Flush
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html
Over prijzen weet ik niets.
Hierna moet je zorgen voor een goede kwaliteit olie, en de verversingstermijn wat in korte.
Dan zou het probleem toch verholpen moeten zijn.

Bron:Motor-Forum

Misschien is het het proberen waard

Succes
 

Multi1100

Actief lid
Ja, dat is er.
Minerale olie is er eigenlijk niet meer...in alle oliesoorten zitten dopes, maar begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Vol synthetische olie (zeg maar de meest moderne) is een stuk minder gevoelig voor vocht aantrekken, dus zul je het minder snel zien..overigens nog steeds wel als een motor echt te lang, te koud blijft wat de oorspronkelijke oorzaak van dit draadje was. Ook is het minder gevoelig voor "verouderen", m.a.w. het blijft langer zijn smerende, en ook koelende werking houden. Notabene; de koelende werking van olie is zeker zo belangrijk als de smerende..bijv. onderkant zuigers.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik ben ondertussen in het bezit van nieuwe olie + oliefilter, forté motorflush en Top end Treatment en wil m'n motor van binnen gaan reinigen, om dan van de sludge af te zijn en ik vermoed dat dit gunstig kan werken op de motorprestaties. Heb over de gebruiksaanwijzing telefonisch contact gehad met forté.
Voor de geinteresseerden:
2 busjes motorflush(is 0,8 Liter, 1 busje per 2 liter olie) bij de oude olie, 60 minuten stationair laten draaien, elke 4 a 5 minuten eventjes naar 3000 toeren gas geven, en dan de olieprut er met nog warme motor uit laten lopen.

Bij de skodadealer werd me vandaag echter wel aan gegeven, dat je ook roet/vuil weghaalt wat misschien juist iets wat versleten is afdicht.. En dan dus open komt te staan met olieverbruik tot gevolg. Dus beetje dilemma. Ook gaf hij aan dat als ik de klus wel uitvoer ik ook de kleppendeksel even open zou kunnen halen en van binnen kan schoonmaken.

Maar wat hij ook aangaf: De carterventilatie.. Deze zou je ook moeten/kunnen nakijken/vervangen/schoonmaken. Kan iemand mij vertellen waar deze zich bevind bij een Felicia 136MPI, 1.3 50 KW uit 1999? Of is dit enkel het slangetje wat aan je carterdeksel vast zit bij de olievuldop? En hoe kan ik deze reinigen? Of is vervangen slimmer(prijs?)?
 

Multi1100

Actief lid
Ik zou het advies van de skoda dealer volgen..kan je helaas niet helpen met de plaats van de carterontluchting, maar staat er niet ergens een onderhoudsboek op internet? Googelen? Of iemand anders hier?
 

ArjanGr

Senior Member
Op internet niet echt specifiek te vinden waar hij hoort te zitten. Kan je wel uitleggen tussen welke motordelen de slangen horen te lopen en waar ze op aangesloten zitten?
En kun je de slangetjes, als je ze los hebt gehaald, aan de binnenkant gewoon reinigen met water en zeep bijvoorbeeld?

Ik heb namelijk wel wat gelezen over dat wanneer je carterventilatie verstopt zit, je in plaats van onderdruk, overdruk opbouwt.. Waardoor pakkingen lek kunnen gaan. En als je de olievuldop van de klepdeksel haalt bij draaiende motor, deze slecht moet gaan lopen of zelf uitvallen. Bij mij maakt de motor wel een ander geluid maar blijft gewoon goed draaien en bij het open doen komt er wat rook uit(heb nog niet gezien of dit blauwe rook is).

Ik wil nu denk ik, ook om het advies van de skodadealer niet direct in de wind te slaan(toepasselijk voor de naderende storm:laugh:), eerst het carterventilatiesysteem proberen te reinigen, of als het niet te duur wordt vervangen.
 
Bovenaan Onderaan