Slurrie in oliebijvuldop

ArjanGr

Senior Member
Haha, nee dit is m'n enige EN eerste auto. Ben net begonnen met werken en heb dus pas sinds kort een auto nodig. Vroeger veel aan brommers gesleuteld en nu dus een stapje verder. In beginsel werkt een automotor toch best hetzelfde als een brommer.

Vandaag nog even met een collega over het sludge probleem gepraat. Hij werkt in een garage. En hij denkt dat de oorzaak toch echt een kapotte koppakking is. Reden hiertoe:
- De blacksludge en white sludge kan komen door vermenging van olie met koelvloeistof;
- In het koelvloeistofsysteem komt ook olie voor in de vorm van een vettig zwart spul. (Mijn schone kvs expansievat is al weer vies aan het worden van binnen). Denk een product wat ontstaat door een reactie tussen koelvloeistof en motorolie.
Er zou dus een lekkage zitten tussen een oliekanaal met een KVS kanaal.

Is dit dan aannemelijk, of blijft het onwaarschijnlijk dat de koppakking lek is? En hoe zou ik dit kunnen testen? Iets van een compressietest laten doen? En hoe werkt dit?

En dan nog iets. Ik lees ook op de sites dat zolang de black sludge nog vloeibaar is nog verwijderbaar is, en veel lastiger wanneer het hard geworden is. Is het dan misschien toch verstandig Forté Motorflush binnenkort te gebruiken?
 

Skoder

Lid
@ArjanGr: Ze kunnen een co/co2 test doen op de koelvloeistof, als deze in aanraking is geweest met de uitlaatgassen van een cilinder, dan komt het daarin terug.
Oliedrap in het kvs reservoir is geen goed teken maar niet meteen het einde.

Als de uitlaatgassen wit zijn of blauw dan zijn er meer problemen.
 

ArjanGr

Senior Member
Uitlaatgas is 't eerste kwartier wit, maar als ik op m'n werk ben en bij het parkeren even kijk, is de rook doorzichtig. Ongeveer 40 minuten rijden is het ritje..
 

van_der_P

Senior Member
Zou het probleem opgelost zijn met een nieuwe koppakking ?
Dat is een vraag die je je stellen moet.
Als dat niet zeker is, zou het wellicht verstandig zijn om eens te kijken voor een ruilmotor.
Ik weet niet hoelang je met deze Skoda doen wil, als het tijdelijk is en er komt dan iets anders zou ik er niet veel aan doen. Zolang het maar betrouwbaar vervoer is en blijft.
Je weet nu dat er een euvel is aan je auto, en je kunt het in de gaten houden. Zo kun je nog een hele tijd vooruit.
Wat wil je ? Daar licht het aan.
 

ArjanGr

Senior Member
Van_der_P: Als het aan mij ligt wil ik er toch nog wel 2 jaartjes mee kunnen rijden. Tot een kmstand van 180 a 200 duizend km.
Ik heb wel een vriend die wel vaker een koppakking vervangen heeft en dit wel samen met me wil doen.. Maar dan nog zitten er wat vaste kosten aan: De koppakking zelf, het laten vlakken, kopbouten(dienen deze bij skoda vervangen te worden bij het vervangen van de koppakking?) en klepsteelrubbers.
Zowieso een klus die tussen de 200 en 400 euro gaat kosten.

IK heb voorlopig voor mezelf het volgende besloten: Ik blijf ermee doorrijden en houdt de vloeistoffen goed in de gaten. Zodra de motor opvallend olie of koelvloeistof gaat verbruiken ga ik de koppakking vervangen. Is dit een verstandig besluit, of kun je door te wachten de problemen erger maken?
 

ArjanGr

Senior Member
Afgelopen tijd vrolijk doorgereden. En merk dat hij toch wel redelijk koelvloeistof verbruikt. Hij is in ongeveer 3 weken van Max naar Minimum. Dat is ongeveer een liter kvs. Maar hij heeft, als de motor warm is, geen witte rook.
Oliepijl blijft hetzelfde. Binnen 2 dagen zit er al weer slurrie in de olievuldop.
Dit moet dan haast wel een mengsel/reactie zijn van koelvloeistof met olie...

Ik wil dus wel binnenkort de koppakking gaan vervangen(begin volgend jaar). Maar weet iemand of de kopbouten ook vervangen moeten worden, wanneer je deze los hebt gedraaid? Schijnt nogal per merk/type te verschillen, hoevaak je deze kunt gebruiken.
 

ArjanGr

Senior Member
Kan iemand mij vertellen welke onderdelen verstandig zijn om mee te vervangen, bij het vervangen van de koppakking?
 

Gieliovd

Forumguru
Klepdekselpakking zou wel niet nodig zijn.

Koppakking
Eventueel cilinderkoprekbouten (navragen of nodig)
Motorolie en filter
Koelvloeistof

Engine flush zou je over kunnen nadenken. Ik ben er géén fan van.

Ik schrijf olie en vloeistof vanwege wederzijde lekkage. KVS is natuurlijk geen ijs als het helder is. Olie is wel wijs, met filter.

Vaak mogen die bouten maar een keer worden aangetrokken. Soms ook weer niet. Dat weet Monteurtje of Ronnie bijvoorbeeld wel.

Verder is het niet echt raketwetenschap alleen wel tijdrovend en je moet de gereedschappen en weetjes kennen.
 

Ronnie

Forumguru
Het zou een ABC-tje moeten zijn: Klassiek blok met onderliggende nokkenas;
Kopbouten hoeven niet vervangen te worden (volgens ETKA),
verder heb je alleen een kopset nodig, daar zit alles bij wat je eventueel nodig kunt hebben.
Deze zijn verkrijgbaar bij alle automaterialenzaken, let daarbij op de uitvoering van de motor; hij is er met een Carburateur, en een MPI(monopoint inj)
Wel vooraf even het blok op BDP zetten, kan daar geen misverstand over ontstaan!
Goede momentsleutel voor het aanhalen van de kopbouten is een must.......
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb het Haynes werkplaatshandboek aangeschaft. En daar staat het aardig goed stap voor stap omschreven.
Ik heb een 1.3 MPI, maar meende dat MPI voor Multi Point Injection stond ipv Mono Point Injection...?
Wat is BDP als ik vragen mag?

Ik was van plan om alle onderdelen bij de SKODA dealer te halen. Gewoon origineel, gezien het toch om een grote klus gaat. Maar als ik vraag naar een koppakkingset krijg ik wel alle benodigde onderdelen? Weet je zo wat daar allemaal bijzit, of even de dealer vragen?
 

Gieliovd

Forumguru
Automaterialenzaak is in deze een aanrader. Die verkopen vaak gewoon complete setjes voor minder geld, zelfde kwaliteit.

Verder goed lezen en nadenken. Met zo´n onderliggende nokkenas scheelt wel zootje op tijd zetten!
 

ArjanGr

Senior Member
Heb de materialen besteld. Dus zal eind deze week/begin volgende week binnen zijn. Kwam er laatst wel achter dat van 1 van de uitlaatspruitstukken(zitten er 4 aan het blok die samen tot 1 uitlaatpijp komen), er helemaal geen moertjes meer opzaten. Op beide tapeinden niet:ahum:.
En had een tijdje terug al eens een pluimpje rook bij de motor gezien, maar dat kwam dus daar vandaan. Heb er twee nieuwe boutjes opgezet en de rook was ook gelijk weg. Maar dit had verder geen invloed op de slurrie ofzo.
Wanneer iemand nog tips heeft bij het vervangen van de koppakking, dan hoor ik dat graag! Ga het ergens in januari/februari doen.
 

ArjanGr

Senior Member
Heb de sluitmoeren vervangen voor ovale koperen moeren. Het plastic was al aan 't smelten van de sluitmoer.
 

ArjanGr

Senior Member
Afgelopen zaterdag het blok uit elkaar gehaald. Je kon aan de koppakking niet zien dat er een lek zat tussen een koelvloeistof(kvs) kanaal en een oliekanaal. Maar dit schijn je lang niet altijd met het blote oog te kunnen zien. Komende zaterdag gaan we het blok weer in elkaar zetten. Ik laat jullie weten of deze omvangrijke operatie geholpen heeft, om van die sludge af te komen. Mag het hopen;)
 
Bovenaan Onderaan