Beste Skodamind. Ik wil je HEEL hartelijk bedanken met je reactie! Ik ben even wezen opzoeken waar de dichtstbijzijnde Bosch Servicestation zat. Dat was mooi op de route naar huis vanaf m'n werk. Gebeld, en kon vanmiddag nog langskomen. Eerst kon die m'n auto op kenteken niet vinden in het systeem. Op model uiteindelijk wel en toen zag die ook waar de stekker aangesloten dient te worden.
Vervolgens kwamen de foutmeldingen in beeld:
0201 Toerentalsensor
signaal niet logisch
020D Lambda-sonde
Ingang open
020D Lambda-sonde
signaal te laag
Deze heeft ie gereset. Vervolgens wilde hij ook de gasklep zijn basisinstelling terug programeren, maar hier gaf die een error: De basisinstelling kon niet worden uitgevoerd. Mogelijke oorzaken:
-Smoorklepregeleenheid beschadigd (bijv. eindaanslagen kunnen vanwege vervuiling niet worden bereikt) of mechanisch defect.
- Randvoorwaarden zoals motortemperatuur, geen fout in foutgeheugen enz. niet
Maar toen wilde die de motor even starten. En jawel! Hij liep weer gewoon netjes 800 toeren stationair. Ook als je het gaspedaal loslaat zakt ie weer netjes terug naar 800 toeren. Oftewel, probleem verholpen!
Nu wilde de garageman ook nog even de uitlaatgaswaarden meten. Daar kun je ook uit opmerken of er ergens valse lucht wordt aangezogen. Dus daar was ik wel erg benieuwd naar:
Stationair draaien:
% vol CO 0.00
PPM vol HC 31
% vol CO2 14.21
% vol O2 1.14
Berekende lambda 1.045
Vol gasgeven:
% vol CO 0.13
PPM vol HC 39
% vol CO2 14.75
% vol O2 0.34
Berekende lambda 1.005
Volgens de garageman prima waarden. Die duiden dat er geen valse lucht wordt aangezogen, prima CO waarden.
Dus ik ben helemaal blij!
Een minpunt is wel, dat m'n 'mayo klopper' na een week rijden toch nog wel een beetje sludge aanmaakt. Maar kan nog niet beoordelen of die nog koelvloeistof verbruikt.