Slurrie in oliebijvuldop

Skoder

Lid
Geen foto's van de verbouwing van je hopelijk ex-majo-klopper ?

Zit er geen olie-film in je koelvloeistof reservoir ?
 

ArjanGr

Senior Member
Ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen. Er zit WEL een olie-film in m'n kvs reservoir. Kan dat nog iets anders betekenen dan?
 

ArjanGr

Senior Member
Nou het werk is gedaan! De koppakking is vervangen.
Hele dag aan de sleutel geweest. Tevens ook nieuwe multiriem incl. geleiderol geplaatst.
De kop en de tuimelaar as waren echt brandschoon teruggekomen van het revisiebedrijf. Hier enkele foto's:

Onder klepdeksel voor het uit elkaar halen


Toen de kop eraf was. Met de oude koppakking


Schoongemaakt oppervlakte van het blok


Gevlakte kop, afgeperst en ultrasoon gereinigd

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3434088.html
En toen kan ik niet meer foto's plaatsen in 1 post. Ga het proberen in twee posts.
 

ArjanGr

Senior Member
Lees eerst, vorige post!


Nieuwe koppakking op blok


De kop zit er weer op: Ultrasoongereinigde tuimelaaras, nieuwe kopbouten, klepsteelrubbers vervangen.
Dus dat ziet er weer erg schoon uit!

En toen proberen te starten . Hij startte in 1 keer!
Kwam eerste kwartier nog wel wat rook van het blok. Wat kvs/schoonmaakmiddelen en zo wat ie aan het verdampen was.
Maar wel een probleem(pje) nu:
Hij wil niet goed stationair draaien en wanneer je het gaspedaal in trapt en loslaat gaat ie niet terug naar 1100 toeren maar blijft ie hangen bij 2000/2300 toeren. De gaskabel blijft NIET hangen. Hebben de auto even gestart zonder luchtfilter om te kunnen zien wat het gasklephuis doet. Er zit een elektronische stationairregelaar op. Deze zie je als je het gas los laat heel onregelmatig bewegen. Hij lijkt dus ontregeld. Ik ben er wel mee naar huis gereden(20 km) maar echt fijn rijdt het niet. Als je stopt bij het verkeerslicht blijft ie 2000 toeren maken totdat je even kort veel gas geeft en het gaspedaal gelijk weer los laat. Dan schiet ie 'los' en gaat ie schommelen tussen de 1500 en 1100 toeren.
Waar kan dit aan liggen? Moet ik hem misschien uit laten lezen op fouten? Volgens de Haynes werkplaatshandboek kun je er zelf niets aan verstellen.

Lang verhaal zo. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Was een hele ervaring zo!
 

Ronnie

Forumguru
Goed werk, ziet er goed uit zo'n gereviseerd kopje.....
Mbt het toerental: Allereerst ga ik er van uit dat je de kleppen secuur hebt afgesteld; Kop correct aangetrokken met voorgeschreven koppel-en volgorde; Indien dit allemaal o.k. is blijft er nog maar een mogelijkheid en dat is valse lucht.
Heb je aan de achterkant van het inlaatspruitstuk de inlaatdruksensor vastgedraait, en de draden er goed op? De 1.3 kent geen L.M.M., en bepaald het injectievolume aan de hand van de temperatuursensor en de inlaatdruksensor op het spruitstuk.
 

ArjanGr

Senior Member
Kleppen zijn secuur gesteld op 0,25mm inlet en 0,20 mm exhaust. Kop is volgens voorschrift 20NM en daarna 2x 90 graden aangedraaid in goede volgorde.
De inlaatdruksensor is niet los geweest. Evenals alle bedrading. Heb het inlaatspruitstuk verwijderd en weer gemonteerd met het gasklephuis er nog op...
Ik zal alle slangen/elektra nog eens nalopen. Maar je ziet echt dat de het gasklephuis zelf gas geeft als je de gaskabel in 'onderste' positie hebt.
Maar het kan niet zo zijn dat hij de instellingen nog moet hervinden? Of dat ik bij de garage via dat 'VAG' de instellingen kan laten resetten of zo?
 

Ronnie

Forumguru
De enige oplossing wat ik nog kan bedenken is de accupool er nog eens afhalen en zo de zaak resetten. (natuurlijk nadat je de aansluitingen en slangen hebt nagekeken). Met name de vacuumslangen breken snel als ze ouder worden......
 

ArjanGr

Senior Member
Heb de slangen nagekeken, maar geen scheurtjes te ontdekken. Wel is het slangetje van de 'fuelrail'sensor naar onderaan je inlaatspruitstuk vrij poreus aan het worden. Waar dient dit slangetje voor? Heb ook de minpool weer los gemaakt, maar dit mocht niet baten...
Kan het een sensor zijn die kapot is, of is het echt het systeem in het gasklephuis waar iets in kapot is? Waar haalt dat gasklephuis zijn informatie vandaan om meer gas te geven? Ook van je lambda sonde in de uitlaat?
 

ArjanGr

Senior Member
Ben er mee naar de dealer geweest. Deze heeft gekeken of alle slangen goed waren verbonden. Dit was het geval. Met lopende motor wat remmenreiniger op de pakkingen gespoten, en toen hoorde je de motor een beetje anders gaan lopen. Zou duiden op valse lucht tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop.
Gisteravond het inlaatspruitstuk weer losgehaald. Oppervlakte voorzichtig met schuurpapier 2000 opgeschuurd en de pakking aan beide zijden ingesmeerd met vloeibare pakking. Alles weer gemonteerd. Maar het probleem blijft bestaan...
Heb ook het 'poreuse' slangetje tussen brandstofdrukregelaar en inlaatspruitstuk vervangen, maar dit mocht ook niet baten.

Het moet haast wel iets elektronisch zijn.. Welke sensoren gebruikt het gasklephuis voor informatievoorziening? Is er een mogelijkheid om deze sensoren te testen op werking?
 

Ronnie

Forumguru
Het moet haast wel iets elektronisch zijn.. Welke sensoren gebruikt het gasklephuis voor informatievoorziening? Is er een mogelijkheid om deze sensoren te testen op werking?
Ik zie maar 4 sensoren; Lambda sonde, temperatuursensor, onderdruksensor en toerentalsensor.
Ontsteking ook niet verdraait?
 

ArjanGr

Senior Member
Wat bedoel je met 'ontsteking verdraait'? Er zitten nieuwe bougies in. En dan heb je een ontstekingsunit die over alle vier de bougies schuift.. Wat valt hier dan aan te verdraaien?
 

Ronnie

Forumguru
Foutjuh..... Er zijn 2 types ontstekingen bij jouw blok, afhankelijk van de produktiedatum. Ik zocht dus bij de oudere variant met een verdelerhuis.
 

Skodamind

Nieuw lid
Stand van de gasklep opnieuw laten inlezen zal waarschijnlijk wel helpen. Ik had ook een soortgelijk probleem nadat ik de gasklep had gereinigd. Ik heb dit toen laten doen bij een Bosch Servicestation; die hangen de auto dan aan een computer die de ECU "verteld" wat de juiste standen van de gasklep zijn.
 

ArjanGr

Senior Member
Beste Skodamind. Ik wil je HEEL hartelijk bedanken met je reactie! Ik ben even wezen opzoeken waar de dichtstbijzijnde Bosch Servicestation zat. Dat was mooi op de route naar huis vanaf m'n werk. Gebeld, en kon vanmiddag nog langskomen. Eerst kon die m'n auto op kenteken niet vinden in het systeem. Op model uiteindelijk wel en toen zag die ook waar de stekker aangesloten dient te worden.
Vervolgens kwamen de foutmeldingen in beeld:
0201 Toerentalsensor
signaal niet logisch
020D Lambda-sonde
Ingang open
020D Lambda-sonde
signaal te laag

Deze heeft ie gereset. Vervolgens wilde hij ook de gasklep zijn basisinstelling terug programeren, maar hier gaf die een error: De basisinstelling kon niet worden uitgevoerd. Mogelijke oorzaken:
-Smoorklepregeleenheid beschadigd (bijv. eindaanslagen kunnen vanwege vervuiling niet worden bereikt) of mechanisch defect.
- Randvoorwaarden zoals motortemperatuur, geen fout in foutgeheugen enz. niet

Maar toen wilde die de motor even starten. En jawel! Hij liep weer gewoon netjes 800 toeren stationair. Ook als je het gaspedaal loslaat zakt ie weer netjes terug naar 800 toeren. Oftewel, probleem verholpen!

Nu wilde de garageman ook nog even de uitlaatgaswaarden meten. Daar kun je ook uit opmerken of er ergens valse lucht wordt aangezogen. Dus daar was ik wel erg benieuwd naar:
Stationair draaien:
% vol CO 0.00
PPM vol HC 31
% vol CO2 14.21
% vol O2 1.14
Berekende lambda 1.045

Vol gasgeven:
% vol CO 0.13
PPM vol HC 39
% vol CO2 14.75
% vol O2 0.34
Berekende lambda 1.005

Volgens de garageman prima waarden. Die duiden dat er geen valse lucht wordt aangezogen, prima CO waarden.
Dus ik ben helemaal blij!

Een minpunt is wel, dat m'n 'mayo klopper' na een week rijden toch nog wel een beetje sludge aanmaakt. Maar kan nog niet beoordelen of die nog koelvloeistof verbruikt.
 

Skodamind

Nieuw lid
Fijn dat de motor weer goed stationair loopt. Ik hoop dat het sludgeprobleem ook verdwijnt. Misschien een idee om eens een stuk Autobahn in Duitsland te rijden zodat de motor eens echt aan het werk moet!
 

ArjanGr

Senior Member
Rij nu al weer zo'n 3 weken met de auto en de sludge is niet meer zichtbaar. Dus de klus heeft zeker geholpen! Ook is de koelvloeistof temperatuur stabieler.

Ik heb nog wel een andere vraag. Bij de operatie koppakking vervanging constateerden we ook dat de binnenste homokineethoes van de rechter aandrijf as gescheurd was. Ik heb een 2e handse aandrijfas gekocht, hier nieuwe hoezen op gezet en deze afgelopen weekend ingebouwd. Dit is allemaal prima gelukt op een paar vast geroeste bouten na dan:tongue:.
Op de as zit een stabilisator(zie foto).

Maar deze zit een beetje los, ik kan hem gemakkelijk ronddraaien om de as. Bij de oude as zat deze wel steviger vast, maar toen ik hem van de as afschroefde zag ik dat er tape om de as gedraaid was...
Dus de vraag is, hoort die stabilisator vast te zitten of mag die vrij bewegen ten opzichte van de as?
 

Ronnie

Forumguru
Dit is een Tripodehomokineet AAR 2000 , de "normale"homokineet bevat 6 kogels in loopbanen.
Waarschijnlijk kan het balansgewicht/slingerdemper wel draaien, maar het mag niet verschuiven.
 
Bovenaan Onderaan