Slurrie in oliebijvuldop

van_der_P

Senior Member
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik de motor uit de Felicia niet ken.
Zelf heb eeb Polo gehad met een 1.3 motor. Of dat de zelfde motor is weet ik niet. Het zou kunnen.
Bij deze motor kwam de ontluchting uit in het luchtfilter. Onder de luchtfilter zat een slang ongeveer zo dik als een duim, en in die slang zat weer een soort filter. Die filter was wit/creme van kleur.
Op de foto heb ik er een vierkantje gezet waar je het onder het luchtfilter zoeken moet.
Zat bij mij toen ook vol sludge. Die heb ik toen door er een doek doorheen te halen zo goed en kwaad als het ging schoon gemaakt.
Misschien is het hetzelfde. Als het zo is zou je kunnen proberen om de slang met filter ervan af te halen en dan goed schoon te maken. Wasbenzine ?
 

ArjanGr

Senior Member




Zoals je op de tweede foto kunt zien, zitten er twee slangen aan het gat waar de olievuldop op zit. De dikke slang lijkt aangesloten te zitten op de luchtfilterslang(de dikke geribbelde slang die tussen de luchtfilter en de motor loopt, ook zichtbaar op foto 1). Gaat het dan om het dunne slangetje? Die loopt namelijk naar iets op het blok. Zie het rechthoekje wat ik op foto 1 heb getekend.
En in die slang zou dan een filtertje moeten zitten, wat dus de carterventilatie is? Of zit de carterventilatie aan het einde van het dunne slangetje?
 

Multi1100

Actief lid
Die dikke geribbelde slang is lucht toevoer, de zwarte is het "normale" circuit bij warme motor, de alu kleurige zuigt warme lucht aan vanaf het uitlaatspruitstuk bij koude motor, dus die twee moet je niet hebben. De carterontluchting is de zwarte dunne rubber slang, komt vanaf je klepdeksel naar je luchtfilter/inlaat. Dit is om de oliedampen niet in de vrije lucht los te laten maar mee te nemen terug de motor in om te verbranden.
Je haalt die dus los van beide kanten, en maakt die schoon. Ik zou geen wasbenzine nemen want dat kan het rubber aantasten, beter is terpentine (ook een vettig olie product), maar nog beter is er een doek doorheen halen zonder al teveel oplos middel, of de doek met kruipolie natmaken en er dan doorheen halen. Waarschijnlijk zit er aan een van de beide uiteinden van de rubberslang een filter(tje), denk aan de klepdeksel kant.
 

ArjanGr

Senior Member
Dus dat is de dunne slang op de 2e foto? Zonet nog even gekeken, en die loopt naar een blokje(denk de carburateur) waar ook de gaskabel aanzit.
Die loshalen en schoonmaken? Of ook de slang die dan van de 'carburateur' richting de motor loopt loshalen en schoonmaken?
 

van_der_P

Senior Member
Ik weet het niet daar zou ik de motor voor moeten zien. Die VW-motor was toch heel anders.
Het zal wel geen kwaad kunnen als je alle twee de slangen schoon maakt. Dan weet je bijna zeker dat je de carterontluchting te pakken hebt. En de kans dat er iets fout gaat is erg klein.
 

ArjanGr

Senior Member
Was vrijdag bij de VW dealer, om de bestelde klepdekselpakking op te halen en heb er toen ook even gevraagd of hij een plaatje had van de carterontluchting, zodat ik weet hoe het eruit hoort te zien. Maar hij kon in het systeem geen carterontluchting vinden voor de 1.3. Wel voor de 1.6.. Dus de twijfelende conclusie was dat er geen carterontluchting op zit.

Maar het kan vast geen kwaad om de slangetjes die aan de klepdeksel zitten(foto 2) allebei er even af te halen en te controleren/schoonmaken van binnen.
Want als ik jullie reacties goed begrijp, hoort de carterontluchting te zitten tussen de klepdeksel en het luchtfilter(huis).
En bij mij zit er een rubber slang tussen de klepdeksel en (weliswaar niet direct op het luchtfilterhuis, maar met een T-stuk op de zwart plastic reribbelde slang tussen het luchtfilterhuis en de motor.) Om de onverbrande gassen dus opnieuw de motor in te zuigen.
 

Multi1100

Actief lid
Je hebt het helemaal goed begrepen, die VW dealer wat minder..er worden al een heeeele tijd geen auto's meer verkocht zonder carterontluchting..m'n 1e in 1980 had het al...
 

ArjanGr

Senior Member
Heb de dikkere rubber slang los gehaald, tussen de klepdeksel en de luchtfilterslang, maar deze was van binnen gewoon open. Er zat geen sludge in, enkel wat 'roet'. Maar heb ook geen filtertje in deze slang aangetroffen.
Maar waarvoor dient het dunne zwarte rubber slangetje, die van je klepdeksel naar de carburateur loopt? Zit aangesloten onderaan de carburateur. Deze kreeg ik niet los aan de carburateur kant. Dus heb deze niet kunnen controleren op verstoppingen.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3220820.html

Dunne rubber slang die aan de carburateur gemonteerd zit.
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij is het de dikkere slang die op de soort dop van het kleppendeksel zit.
Als de carterontluchting (carterventilatie) verstopt is hoor je tijdens het draaien van de motor gesis, en loopt de motor niet lekker.
Als je precies weten wil hoe het een en ander heet en waarvoor het dient stuur een pb naar @Ronnie Die kan je allicht zeker aan de hand van je foto's vertellen waar het een en ander voor dient.
Kijk even in de leden lijst.
 

Ronnie

Forumguru
Op de laatste foto is dat niet de vacuumslang voor de rembekrachtiger?

De dunne slang van het kleppendeksel wordt tussen gasklep en cylinder geplaatst om zo bij stationair (gasklep dicht) ook de oliegassen af te zuigen.De dikkere neemt het over bij hogere toerentallen bij geopende gasklep.

N.b.: Ik zou er niet teveel aan poetsen... De beschermplaat op het kleppenmechanisme ziet er nog brandschoon uit!
 

ArjanGr

Senior Member
De laatst geposte foto is de aansluiting op de carburateur van het dunne rubber slangetje die vanaf de klepdeksel komt. Is dit dan de vacuumslang voor de rembekrachtiging of is dit het slangetje voor de gassen wanneer je geen gas geeft?
 

ArjanGr

Senior Member
Gisteravond flink aan de klus geweest. Heb dat dunne slangetje er als nog af gekregen en even doorgeblazen. Hij zit niet verstopt. Tevens de luchtfilter even open gehad. Deze was niet bijzonder vuil en kan mijns inziens nog wel even mee.

Op advies van dit forum en de skoda dealer heb ik NIET Forté Motorflush gebruikt. Heb de kleppendeksel losgeschroefd. Deze was behoorlijk vies. En die heb ik van binnen schoongemaakt. De kleppen en veren zelf zijn ook behoorlijk vies, zie foto.
Ik heb de olie ververst en toevoeging Forté Top end Treatment toegevoegd. Tevens de oliefilter mee vervangen. Nu hopen dat ik voorlopig minder slurrie produceer.
 

van_der_P

Senior Member
Laten we inderdaad hopen dat je nu minder last hebt van sludge. Op de fotó is de black sludge zichtbaar.
Goed dat je er iets tegen onderneemt.

succes
 

Multi1100

Actief lid
@ van der P; black sludge is echt wat anders dan de "mayonaise" waar dit draadje min of meer mee begon..de oorzaak daarvan in ieder geval. De beschreven mayo komt door condens vermengd met smeerolie en is wittig..black sludge is (o.a) te danken aan oude olie resten of sterk "verouderde" olie door andere oorzaken en zoals de naam zegt black..
 

ArjanGr

Senior Member
Haha, dus ik kan concluderen dat ik dus OOK last heb van Black Sludge...

En wat kan hier dan de oorzaak van zijn? En wat valt er aan te doen?
 

van_der_P

Senior Member
http://www.amt.nl/Nieuws/Black-sludge-ondanks-goede-olie-199804.htm

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038

Een paar site's waar het een en ander uitgelegt wordt over (black) sludge.

Als je de foto op het motor-forum bekijkt, van een Renault dan valt de situatie bij jou nog mee.
Het is wat er op site staat wat vaker de olie wisselen, en goede olie kopen. Ik begrijp dat je dat zelf kunt dus zijn de kosten ook nog in de hand te houden.

Is het je enige auto, of heb je er nog meer ?
 
Bovenaan Onderaan