Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Nedje

Senior Member
Hoewel het natuurlijk ruk is dat je niet goed geholpen wordt is het wel fijn dat er enige beweging lijkt. Een recall om het accupakket te vervangen klinkt wel als een kostbare recall! Hoop dat NL (en jij) ook snel aan de beurt zijn!

Benieuwd hoe mijn Enyaq presteert, ik zal het e.e.a proberen bij te houden en eventueel delen!
 

Flem_nl

Forumguru
Je eigen bericht van hier direct boven citeren? Waarom nou?
Afgelopen week een ritje van 175, waarvan 72 km met 100km/h en 103 met 130 km/h (netjes de snelheidslimieten aangehouden). Dit resulteerde in een verbruik van 55%. Batterij van 100% naar 45%.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Japanese Power

Donateur
Gistermiddag een tijd met een dealer in den lande aan de lijn gezeten en hij kon mij melden dat er momenteel een landelijk recall loopt voor Enyaq's die worden teruggeroepen waarbij een of meerdere cellen van het accupakket worden vervangen. Momenteel worden er al Enyaq's onder handen genomen.

Deze Enyaq's zijn enkele maanden geleden volledig uitgelezen en deze data is gedeeld met de fabriek in Tsjechië en die beslist of er idd sprake is van defecte cellen en dat de accucapaciteit daardoor is verminderd.

Dit sluit aan op een melding op het UK-forum waarin Enyaq rijders een recall oproep hadden gekregen betreffende het accu-pakket. Ben benieuwd, binnenkort mijn Enyaq maar eens volledig uit laten lezen.

Ik kom met een 100% volle accu (BC zegt 298 range) op een gemiddelde verbruik onder de meest ideale omstandigheden op een totaal bereik volgens de BC van 296 KM met een effectief verbruik van 99,33% en een gemiddeld verbruik volgens de BC van 17,8 kWh, Het gaat hier om 2 x een rit van 126 KM op CC 100 KM/H GPS met een buitentemperatuur tussen de 10 en 15 graden.

Maar vaak is de pap al op bij de 275 KM... En mijn rijstijl is heel rustig waarbij ik veel recupereer, rustig optrek en alles op CC rij ingesteld op 100 KM/H volgens GPS.

En nee, ze wijten deze defecte cellen niet aan de MEB 3.0 update maar gewoon aan slechte cellen in de pakketten. Kan leuk worden met al die Enyaq's die in NL zijn afgezet de afgelopen 1,5 jaar...
 

Japanese Power

Donateur
Ik rij een iV60 @Disaster-Master. De vraag is natuurlijk waar die 19,7 kWh van jou op is gebaseerd. Als je een defecte cel hebt blijft je gemiddelde verbruik wel zo maar is je range beduidend minder.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Jouw 100% bereik is zeer vergelijkbaar mijn bereik op 80%. Ik hoop dat ze je snel kunnen helpen!
Ik blijf toch met het idee zitten dat het een bug is in de 3.0 update waardoor de auto 100% aangeeft wat in werkelijkheid 80% is…
Té veel gevallen die rond die 80% range uitkomen na de update!

Na diesel-schandaal straks een batterij-schandaal..?!?
 

Japanese Power

Donateur
En nee, ze wijten deze defecte cellen niet aan de MEB 3.0 update maar gewoon aan slechte cellen in de pakketten. Kan leuk worden met al die Enyaq's die in NL zijn afgezet de afgelopen 1,5 jaar...
M'n vorige post is nog niet afgekoeld en ik heb einde middag nogal pijnlijke info ontvangen.

Niet van mijn eigen dealer (ben even dealerloos) maar van de technische chef werkplaats VAG/Skoda elders in NL. Daar zijn ze momenteel al enkele weken bezig om modules te vervangen in respectievelijk Enyaq's, ID3's en ID4's en tot op heden heeft geen van de auto's een verbetering in range gekregen na het vervangen van de defecte cellen. Ze tasten daar, maar ook bij PON en ook in Tsjechië, in het volledige duister omtrent deze problemen met de modules...
 

hemi24

Forumguru
Jaja, zal wel…
:lezen:
Die MEB 3.0 update is er simpelweg niet voor de klant gekomen, maar enkel om de batterijpakketen dusdanig te ontzien, zodat er geen massa’s wagens het einde van de garantieperiode niet gaan halen…!

De range is bewust teruggeschroefd, net als de beperking die nu ingebouwd zijn voor het (snel)laadproces.
 

Flem_nl

Forumguru
Ben benieuwd naar wat er uit de onderzoeken gaat komen. BC geeft bij mij een 21,6 kwh/100 km aan lange termijn (bijna 8000 km). Met een gemiddelde snelheid van 50km. Nu na laden een potentieel bereik van 396 km. Dat was binnen 1 km in de bebouwde kom als omlaag gegaan met 10km!
 

ertromp

Forumguru
Mijn ID3 is geupdated naar versie 2.4 enige tijd geleden. VW wacht nog steeds met massaal uitrollen hier in NL en in de EU met de 3.0 versie. Er zijn enkele gebruikers die inmiddels op versie 3.5 zitten en ook niet altijd met positief resultaat.
Gelukkig ervaar ik tot op heden geen problemen in software of verbruik. Afgelopen maandagochtend om 06:00 tijdens hevige natte sneeuwbuien geen front assist en acc beschikbaar maar dat is blijkbaar normaal en de acc gebruik ik dan toch niet.
Ook bij de ID3 zijn er rijders die blijkbaar nieuwe accucellen geplaatst krijgen. Hopelijk blijft me die ellende en software ellende bespaart. :nailbiting:

Deze is van afgelopen woensdag van de rit van Echt naar Apeldoorn tussen 16:00 en 18:00. Temperatuur zo rond de 14 graden en een gemiddeld verbruik van 15,2 kWh/100km. Dat gaat de goede kant op en laat maar eindelijk eens komen dat voorjaar.

20230329_163748.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gemiddelde verbruik sinds start bij mijn 1.0TSI staat de eerste km na koude start ook vaak rond de 20 L/100km, dat is inderdaad totaal geen maatstaf.
 
Bovenaan Onderaan