Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

ertromp

Forumguru
Is al bekend wanneer nwe software update voor first editions (uitvoering van vóór juli 2021) te verwachten is? Ik bedoel update na ME3..
Zit je al wel op 3.0? Anders moet dit door dealer/garage gebeuren samen met vervangen 12V accu de updates na 3.0 gaan weer OTA
 

Flem_nl

Forumguru
Volgens diverse EV fora wordt de Enyaq sinds december '22 OTA geupdated naar 3.1. en dan naar 3.2.....
Zit nog altijd op 3.0 en systeem geeft aan dat er geen updates beschikbaar zijn momenteel. Ben benieuwd wanneer 3.1/3.2 dan uitgerold gaat worden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Enyaqqie

Nieuw lid
Heb je moeten betalen voor de verhoging van de laadsnelheid, want mijn auto heeft de ME3 update wel gehad, maar laadsnelheid is nog steeds max 50kW. Mijn auto is van eind 2021 en had recht op de ME3 update. Toen werd vermeld dat dit inclusief een hogere laadsnelheid is. Nu zet Skoda op zijn site een verwijzing, dat als je 50 kW laadt, deze gekocht moet worden
 

Bijlagen

  • uitleg van de gratis software-update op website Skoda.jpg
    uitleg van de gratis software-update op website Skoda.jpg
    253 KB · Weergaven: 33

Mali

Forumguru
volgens Skoda wordt de OTA update 3.1 1e kwartaal 2023 uitgerold. 3.0 heb ik sinds 28 oktober (first edition van begin 2021) de verhoogde laadsnelheid is voor mij van 100 (in het pakket)naar 125 gegaan maar ik laad alleen op vakantie langs de snelweg dus geen idee of dit wat uitmaakt.
heb je 50 KW dan blijft het 50 KW volgens diverse forums
 

Johnjunior

Nieuw lid
Nu enige tijd verder, de enyaq vandaag plots geen infotainment meer compleet zwart dashboard en infotainment.
Anwb heeft de reset aangeraden 15sec. de aan/uit toets inhouden infotainment. dat werkt voor nu maar zij zeiden er is een update nodig vanuit skoda voor dit probleem.

Uiteraard wil Ames zwijndrecht het eerst onderzoeken(weer tijd erin steken om met de auto erheen te gaan), terwijl de auto notabene afgelopen donderdag daar is geweest om data te verzamelen voor de fabriek.....ivm verminderd rijbereik etc.

Wel uitslag van de fabriek gehad, met de gestuurde data is niets mis, het verminderde bereik is niet waar terwijl je het aantoont met een logboek.....Ames zwijndrecht vind het allemaal prima en zegt simpel niets mis mee hoor.

Nu maar de bal terugspelen naar de leasemaatschappij die hebben tenslotte een auto geleverd die nu niet meer voldoet aan de specs van indertijd....

word vervolgd
 

Bballjunkie

Nieuw lid
Beste @EJO hoe heb jij het thuislaad probleem opgelost? Ik heb momenteel hetzelfde probleem eerst thuis zonder problemen rond de 11kwh nu 3,5kwh. Erg frustrerend en bij skoda alleen het antwoord de auto geeft geen foutmeldingen er is niets mis met de auto. Probleem ligt thuis.....
 

ertromp

Forumguru
Heb je jezelf er goed van overtuigd @Bballjunkie dat er thuis geen oven / wasmachine / vaatwasser / warmtepomp of andere grootverbruiker draait want dan zal de loadbalancing op je laadpaal e.e.a afschalen. Geen idee welke laadpaal fabrikaat je hebt maar daar moet je natuurlijk ook geen problemen in hebben
 

Japanese Power

Donateur
Nog zo’n onhebbelijk iets als gevolg van de MEB3 update. Als ik uitstap en het contact vanzelf uitgaat (ik gebruik namelijk nooit de start-stop-knop) gaan de ruitenwissers niet meer naar hun homepositie terug. Waar dit voorheen (voor de update) wel het geval was. Maar ja, ik zal hierin wel weer de enige zijn…

22540C3F-0E53-4450-95FD-03990FCE7E89.jpeg

A6360A78-671F-46AE-AC28-C65110BA5ED4.jpeg
 

EdK

Forumguru
Wel het lijkt me dat antera dat softwarematig toch wel moet kunnen rechttrekken ........
En met me Fab heb ik dit ook wel eens hoor als ik tijdens een wisslag ook net me sleutel uit contact haal
Maar goed erger ik me er aan dan zet ik hem weer even op contact, boeit het me die dag niet dan gaat hij weer de volgende ochtend naar zijn rust positie..... :koffie:

Ook dat is simply clever
 

Japanese Power

Donateur
Snap ik wel @EdK maar waarom gaan zaken die eerst goed werkten na een update ineens anders… lijkt verdraaid veel op de machtspositie die bepaalde bedrijven zoals Apple, Microsoft of Adobe hebben. Daar gaan bepaalde dingen ook ineens anders dan voorheen of zijn bepaalde functionaliteiten eruit gehaald. En dat vind ik nu voor Škoda niet echt simply clever…
 

hemi24

Forumguru
In mijn optiek, laat dit zien dat het marktklaar krijgen van de update een haastklus was binnen de VAG-groep.
Blijkbaar zijn niet alle zaken grondig getest en zijn dit punten waaruit dit naar voren komt…
 

EdK

Forumguru
Tsja niet elke update is vooruitgang !
Alleen is het jammer dat je min of meer geen keuze had om deze update te nemen of te laten.
Wat mij het meest ergert in updates ( en dat is zeker niet alleen bij Skoda ) is dat er minimaal te achterhalen is wat de update inhoud ( meestal globaal ) er word voorgedaan dat het systeem stabieler zal werken ( jaja) Maar het ergste in alles dat je vaak niet terug kunt in update en dat je dus flink moet zeuren met velen om bepaalde dingen terug te krijgen.

Aller ergste vind ik dat zij beslissen over een iets wat van MIJ is !! Zij beslissen wat voor mij GOED zou zijn !
En dit is in mijn optiek de omgedraaide wereld !
Zij moeten wat aanbieden en ik moet de keuze hebben om iets wel en niet geinstalleerd te hebben ( hardware/software) of het moet om de veiligheid van het product / gebruikers gaan !
 

EdK

Forumguru
haastklus was binnen de VAG-groep.
Blijkbaar zijn niet alle zaken grondig getest
Dit is echt niet van de laatste dagen hoor !!
Dit is al jaren aan de gang !
En dan doel ik niet perse op VAG , maar met veel software...
Een product word de hemel ingeprezen kwa kunnen en na het geinstalleerd te hebben komen alle kinderziektes er uit !
En dan ben je aan de goden overgeleverd !! ( leven ook in de hemel is me wijs gemaakt )
 

Japanese Power

Donateur
Er is een voorzichtige ontwikkeling. Op een UK forum komen meldingen langs van berijders van Enyaq's die een oproep hebben gekregen voor een recall voor het vervangen van het accupakket vanwege range vermindering.

Dus er zit beweging in zo lijkt het. Vanuit Skoda NL nog niets van gehoord. En ik kan natuurlijk niet controleren of deze mededelingen werkelijk waar zijn.
 

Japanese Power

Donateur
Het grappige is overigens dat de excelsheets die ik bij hou betreffende het verbruik en de rangevermindering een maand geleden al zijn gedeeld met de fabriek van Skoda in Tsjechië. Niet via mijn eigen dealer maar via een maat van mij die chef werkplaats is bij een Skoda vestiging elders in het land. Skoda Tsjechië erkent de problemen maar ze zijn er nog mee bezig...
 
Bovenaan Onderaan