Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

enyaqrijder

Nieuw lid
Vandaag met mijn Enyaq iV 60 (zomer 2021) bij de dealer geweest omdat de laadsnelheid aan de snellader vrij dramatisch verslechterd is sinds de 3.0 update. Voor de update kon ik bij SOC <40% strak 100 kW laden, ook bij kouder weer (en dan geleidelijk dalend naarmate de accu voller werd).

Maar sinds de update nog geen vermogen boven 50-55 kW gezien aan snelladers. Volgens de dealer is alles aan de auto in orde. Hij liet me een intern document (van Pon denk ik) zien met uitleg van deze klacht die blijkbaar meer voorkomt: met de software update is het accumanagement behoorlijk gewijzigd afhankelijk van temperatuur. Er zat een grafiek bij die ik vrij dramatisch vond: vanaf rond de 15-20 graden ga je behoorlijk laadvermogen inleveren, bij 0-5 graden zit je al aan 40% van max laadvermogen (en bij vorst nog minder). Dat klopt vrij aardig: kon vandaag rond 40-50 kW laden en dat is inderdaad rond de 40% van de 125kW die ik zou moeten kunnen halen.

Ik vind dat een behoorlijk ingrijpende verandering, ik weet echt zeker dat het niet zo was - vorig jaar met deze auto op wintersport geweest en kon ook daar gewoon 100kW laden en dat is nu ineens een illusie.

Zijn er mensen die na de update wel een hoger laadvermogen halen bij dit weer? Of heeft iedereen met de 3.0 update vergelijkbare ervaringen? Zou toch denken dat mensen daar ongelukkig over zijn, met dit soort laadvermogens hang je in de winter gewoon een uur aan de snellader...
 

Japanese Power

Donateur
Ik lees meer van mensen met snelheidsvermindering tijdens het laden @enyaqrijder .
Ik had al af fabriek snelladen en heb deze optie dus niet erbij gekregen met de MEB3 update.

Heel vaak maak ik geen gebruik van de snelladers maar de snelheden lopen best wel uiteen, zie bijgevoegde overzicht.
En de laatste 3 snellaadsessies zijn van na de MEB3 update. Dus nee, helaas herken ik het niet.

Let wel: de laatste kolom met snelheid is een gemiddelde.
De hoge laadsnelheid begint al bij 30% af te toppen zie het scherm aan de bijlage van FastNed.

Schermafbeelding 2023-01-16 om 18.11.42.png
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Dat is toch ook de 2e functie van die warmtepomp: de accu op de optimale temperatuur brengen en houden?
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb idd. een af fabriek warmtepomp. Durf geen zinnig woord te zeggen of het daadwerkelijk effect heeft voor het beoogde doel. De mening zijn nogal verdeeld hierover.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb de excel even aangepast @hemi24 en hem opnieuw toegevoegd.

De hoge laadsnelheid begint al bij 30% af te toppen zie het scherm aan de bijlage van FastNed. Dus een snellaadwaarde geeft een behoorlijk vertekend beeld, eigenlijk heel veel erger dan ik dacht... 0-30 is max. speed, daarna gaat onder ideale omstandigheden de snelheid er zachtjesaan uit...

Schermafbeelding 2023-01-16 om 18.14.12.png
 
Laatst bewerkt:

Johnjunior

Nieuw lid
Ook ik rij een enyaq uit 2021 en na de update naar me3.0 problemen mer laadsnelheid en bereik.

Is bij ames zwijndrecht geweest en die zeggen we hebben gekeken en er is geen storing in de auto dus jammer joh. Ze hebben hem 1x leeggereden en aan de snellader gehangen, toen haalden ze 90kw dus alles is goed zeggen ze. Dat ik effectief bij elke andere snellader niet sneller ga als 50kw is een kwestie van jammer voor je.

Best jammer voor een auto van ruim 43k. Na een update niet meer dan 250km op een lading kunnen rijden en dan een uur aan de (snel)lader.

Wat mij betreft laatste pon auto niets dan ellende als je after sales service verwacht. Zeker bij ames.
 

poke66

Nieuw lid
Heb ME3.0 van de fabriek gekregen. Sindsdien 3 updates OTA gekregen; eentje die toe liet om de Skoda app te verbinden met de auto (tsja), eentje die zogezegd een voorbereiding was voor een grotere update, en onlangs eentje waarvan het niet duidelijk is wat deze deed, behalve dat het een grotere was waarbij de wagen gedurende 10 minuten vanzelf op slot ging en er daarna een motor calibratie gebeurde. Maar nog steeds is het ME3.0.0. Binnen twee weken moet ik naar de dealer voor een terugroepactie, maar wat die precies inhoud is niet duidelijk. De dame aan de lijn zei (en niet lachen): Het is iets elektrisch.
Ik: Dat zal wel met een elektrische auto ;)
 

poke66

Nieuw lid
Niet nodig, nog nooit te weinig range gehad. Je mag je vuile lawaaierige dino auto houden. De EVs met 1000km range komen er trouwens snel aan...al is een beter laadnetwerk een meer economische oplossing dan steeds grotere batterijen.
 

EdK

Forumguru
Een beter laadnetwerk is nog wel een droom van zeker 10 jaar....
De kabeltjes die die stromen moeten transporteren die worden een beetje te dun bij bestaande bouw.
En dan moet er nog vor kapitalen aan nieuwe kabels in, en ja koper en aluminium prijzen stijgen ook de pan uit.
En dan praten we nog niet eens over de handjes die dit allemaal moeten uitvoeren, en die worden ook minder met de vergrijzing ....
Dus ja er zijn nog wat uitdagingen, dus zal wel naar grotere capaciteit accu's gaan
 

poke66

Nieuw lid
Mee eens, dat zal een hele uitdaging zijn. 10 jaar is lang voor een mens, maar maatschappelijk is dat een snelle evolutie, eenmaal gezet gaat het wel opbrengen voor de generaties na ons (en ons ook nog hoop ik). Beetje door de zure appel bijten. De Saudies, Russen en andere olie baronnen kunnen we niet blijven verrijken. Die 1.3 miljard Euro per dag die de EU uitgeeft aan de aankoop van fossiel spul buiten onze grenzen kunnen we beter intern gebruiken, om de levenskwaliteit van onze eigen mensen te verbeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tipu

Lid
Is al bekend wanneer nwe software update voor first editions (uitvoering van vóór juli 2021) te verwachten is? Ik bedoel update na ME3..
 
Bovenaan Onderaan