enyaqrijder
Nieuw lid
Vandaag met mijn Enyaq iV 60 (zomer 2021) bij de dealer geweest omdat de laadsnelheid aan de snellader vrij dramatisch verslechterd is sinds de 3.0 update. Voor de update kon ik bij SOC <40% strak 100 kW laden, ook bij kouder weer (en dan geleidelijk dalend naarmate de accu voller werd).
Maar sinds de update nog geen vermogen boven 50-55 kW gezien aan snelladers. Volgens de dealer is alles aan de auto in orde. Hij liet me een intern document (van Pon denk ik) zien met uitleg van deze klacht die blijkbaar meer voorkomt: met de software update is het accumanagement behoorlijk gewijzigd afhankelijk van temperatuur. Er zat een grafiek bij die ik vrij dramatisch vond: vanaf rond de 15-20 graden ga je behoorlijk laadvermogen inleveren, bij 0-5 graden zit je al aan 40% van max laadvermogen (en bij vorst nog minder). Dat klopt vrij aardig: kon vandaag rond 40-50 kW laden en dat is inderdaad rond de 40% van de 125kW die ik zou moeten kunnen halen.
Ik vind dat een behoorlijk ingrijpende verandering, ik weet echt zeker dat het niet zo was - vorig jaar met deze auto op wintersport geweest en kon ook daar gewoon 100kW laden en dat is nu ineens een illusie.
Zijn er mensen die na de update wel een hoger laadvermogen halen bij dit weer? Of heeft iedereen met de 3.0 update vergelijkbare ervaringen? Zou toch denken dat mensen daar ongelukkig over zijn, met dit soort laadvermogens hang je in de winter gewoon een uur aan de snellader...
Maar sinds de update nog geen vermogen boven 50-55 kW gezien aan snelladers. Volgens de dealer is alles aan de auto in orde. Hij liet me een intern document (van Pon denk ik) zien met uitleg van deze klacht die blijkbaar meer voorkomt: met de software update is het accumanagement behoorlijk gewijzigd afhankelijk van temperatuur. Er zat een grafiek bij die ik vrij dramatisch vond: vanaf rond de 15-20 graden ga je behoorlijk laadvermogen inleveren, bij 0-5 graden zit je al aan 40% van max laadvermogen (en bij vorst nog minder). Dat klopt vrij aardig: kon vandaag rond 40-50 kW laden en dat is inderdaad rond de 40% van de 125kW die ik zou moeten kunnen halen.
Ik vind dat een behoorlijk ingrijpende verandering, ik weet echt zeker dat het niet zo was - vorig jaar met deze auto op wintersport geweest en kon ook daar gewoon 100kW laden en dat is nu ineens een illusie.
Zijn er mensen die na de update wel een hoger laadvermogen halen bij dit weer? Of heeft iedereen met de 3.0 update vergelijkbare ervaringen? Zou toch denken dat mensen daar ongelukkig over zijn, met dit soort laadvermogens hang je in de winter gewoon een uur aan de snellader...