Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

EdK

Forumguru
Zeker dat werkplaats medewerker zegt, dat problemen specifiek Skoda zijn, en niet bij VW of Audi…
Dat mag hij dan wel zeggen maar de 2 directieleden van zaak waar ik werk rijden een AUDI EV en hebben na ok veel softwaree problemen in begin een tijdje terug een update gehad.
Maar stond onlangs even te kletsen met het rokende directielid en die liep ook te klagen dat hij minder kon rijden op een lading dan voorheen en dat de laadpalen op zaak nagekeken moesten worden omdat hij bij naar huis gaan soms nog geen volle accu had..

Dus tsja zeg het maar
 

Ramonq

Senior Member
Update 3.0.3 komt er aan. Deze is van toepassing op VINs in de reeks TMB___NY_NF029964 t/m 061538

Waarschijnlijk wordt het versienummer in je infotainment wederom niet aangepast :confused:

De software van het regelapparaat voor elektrische aandrijving wordt bijgewerkt, als voorbereiding op toekomstige software-updates. De elektrische aandrijfeenheid wordt naar softwareversie 6045 (voor 4x4-voertuigen – criterium 01) en 6046 (voor 4x2-voertuigen - criterium 02) geüpdatet.
 

Ramonq

Senior Member
Goed vraag @Japanese Power .

Zoals ik het lees bevatten de auto's in die VIN-reeks een electric drive control unit waarvan de softwareversie te laag is om er ME3.1 overheen te gooien. Als het Control Unit 51 betreft (weet ik niet zeker) dan staat hij momenteel bij mij op software versie 6043.
 

Japanese Power

Donateur
Erg leuk allemaal maar zolang ze nu de grote 3.0 update uitrollen hebben ze hun handen vol aan het oplossen van de huidige bugs die met deze updates zijn gekomen. Lees anders ook hier even verder. Om te huilen is het…
 

Tipu

Lid
Even terugkomend op weinig batterij power tijdens winter. Zie bijlage. VW (dus ook Skoda verliezen behoorlijk batterij power tijdens winter). Jaguar is enige die verlies weet te beperken. Niet mijn smaak qua auto, maar toch knal dat ze batterij verlies hebben kunnen beperken…
 

Bijlagen

  • 7ADA7ECA-7329-4A0C-8E4A-E5D5ACF52296.jpeg
    7ADA7ECA-7329-4A0C-8E4A-E5D5ACF52296.jpeg
    750,9 KB · Weergaven: 33

Albert310

Nieuw lid
Hmm, ik word hier niet vrolijk van.

Mijn eerste Enyaq 80iV is intussen ingeleverd (lease). Heb zelf privé een nieuwe besteld maar VOORDAT de upgrade kwam.
Zoals eerder gemeld bleek ook bij mij na de upgrade het kilometrage van de Enyaq behoorlijk te zijn afgenomen. Japanese power heeft dat verval in kilometers eerder mooi in beeld gebracht, het sluit aan bij mijn ervaringen met de lease versie. Nieuw voor mij is het aantal falende laadsessies waar #Japanese power een overzicht van heeft gemaakt. Ik kan daarover niet goed oordelen maar schrik ook hier van. Ik heb met de leaseauto bijna uitsluitend de thuislaadpaal benut en nooit problemen gehad. Had ik het verlies aan kilometers en de laadproblemen op tijd geweten en voor aanschaf van de privéversie dan had ik wellicht voor een ander merk gekozen....

Waar ik overigens nog steeds met smart op zit te wachten is een update waarbij het volstrekt falende lane-assist permanent kan worden uitgezet. De volstrekte willekeur waarmee dat systeem ingrijpt en soms zelfs gevaarlijk corrigeert is echt niet toelaatbaar. Op smalle binnenwegen met een onderbroken belijning een meter van de zijde van de wegberm en ontbreken van een midden belijning heeft de lane assist al meerdere malen geprobeerd om een frontale botsing met een tegenligger tot stand te brengen. Onbegrijpelijk dat dit als veiligheidsmiddel standaard wordt aangezet. Slechts met kracht tegensturen redt je dan. Ik zette die lane assist nu steeds per rit uit (als ik er aan dacht!!) maar dat moet niet nodig zijn. Laat het een feature zijn voor diegene die er wel baat bij hebben.
 

Japanese Power

Donateur
Waar ik overigens nog steeds met smart op zit te wachten is een update waarbij het volstrekt falende lane-assist permanent kan worden uitgezet.
Beste Albert,
Die gaat er ben ik bang niet komen maar ik zou er ook niet op gaan wachten.
Heb je al contact gezocht met Antera zoals je al eerder bent getipt. Ben je voor een paar tientjes van alle lane Assist gezeur af en kun je gelijk nog wat andere leuke opties vrij laten programmeren ;).

Edit: aanvulling voor @Albert310
 

Japanese Power

Donateur
En wat de laadproblemen van mij, ik snap dat je er van schrikt, maar gelukkig heb je er (nog) geen last van.
Er rijden genoeg Enyaq's rond waarbij de genoemde range en laadproblemen (nog) niet zijn opgetreden...
 

Japanese Power

Donateur
Het is en blijft elektronica. Ik denk dat daar het probleem in zit. En dat is net als met computers. Waarom heeft iemand vaker problemen dan z’n collega die dezelfde machine heeft.

Mijn Enyaq is vrij basic met niet veel extra pakketten. Maar ik denk dat juist de basis van de update van het OS te snel is uitgerold en nog niet goed getest is.

Iets wat we niet alleen nu bij Škoda zien, we hoeven alleen maar naar het broertje VW te kijken zonder buiten de deur te koekeloeren. Hoeveel nog veel grotere problemen waren er niet in basis met de ID3 in het begin.

Ik ben van mening dat het daar al misgaat. Bij de bron…
 
Bovenaan Onderaan