Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Japanese Power

Donateur
Klopt. Er komt een melding in het display. Die moet je wel zelf akkoord geven. Maar goed. De enige update tot nu toe die OTA is geweest was een update om de OTA updates beter te kunnen installeren. Nog geen echte updates gehad dus eigenlijk terwijl de nieuwe auto’s standaard MEB 3.1 als software versie hebben.
 

MaHoooo

Nieuw lid
Ik heb een Enyaq geleverd gekregen in aug 2022. Deze had de laatste software al geïnstalleerd bij aflevering.
Sinds dag 1 krijg ik vrijwel dagelijks een melding: Er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar. Wilt u deze overnemen?'
Ik kan dan kiezen tussen OK of ANNULEREN.

Wanneer ik OK doe dan past de wagen meestal wat instellingen aan. Eerder ging de interieur sfeerverlichting naar een andere kleur en werd de temperatuur 18graden. Tegenwoordig gaat de temp naar 22gr (in ieder geval beter dan 18gr:giggle:) maar gaat ook de ventilatorstand naar max (ramen ontwasemen). Op één of andere wijze neemt de auto bij OK een instelling over die ik zelf niet ingesteld heb (of misschien onbewust).

De garage is niet bekend met de melding en heeft een keer een module gereset. Dit was echter zonder resultaat. Wanneer ik overigens op ANNULEREN druk komt de melding ook gewoon weer terug.

Iemand bekend met dit probleem en de oplossing?
 

Jdbigg

Senior Member
Na de ME3 update zijn nieuwe updates wél OTA. Onlangs melding gehad dat er een klaarstond. Is overigens nauwelijks een update en vooral gericht op uitbreiding van de Skoda online shop. Ik heb hem daarom niet geïnstalleerd.
Persoonlijk vind ik de Enyaq, met kinderziektes, nog steeds een uitstekende auto. Hij rijdt heerlijk en de lane assist is mijn enige échte minpunt. En de software, de app gebruik ik gewoon niet meer. Dat bespaart me een hoop ergernis!
 

Japanese Power

Donateur
Een app bij een EV waarmee je de range nog even kunt checken, even kunt kijken hoe ver hij is met laden, waar je auto exact staat of in de zomer voorkoelen of in de winter voorverwarmen. Ik zou de app niet willen missen maar vind de stabiliteit soms verre van prettig...
 

ferry

Lid
Iemand bekend met dit probleem en de oplossing?

Helaas wel bekend met het probleem, niet de oplossing helaas. Ik krijg hem niet iedere dag maar wel vaak. Ook kun je gewoon niet op Ok of Annuleren drukken, dan gaat de melding na 1 minuut ofzo vanzelf weg...

Qua instellingen paste hij in het verleden idd de sfeerverlichting en coming home instellingen aan, nu valt me enkel op dat de 2 vinkjes bij snelheidspredictie en verkeersborden herkenning bij hulpsystemen en de afstand bij ACC worden aangepast... die moet ik dus regelmatig weer uitvinken.

Heb zelf ME3 ook vanuit de fabriek (juli)
 

MaHoooo

Nieuw lid
Dat is een goede Antera. Ja, ik gebruik altijd dezelfde sleutel, maar de auto wordt door meerdere personen gebruikt. Daarbij wordt altijd de andere sleutel gebruikt. Echter de melding komt regelmatig meerdere keren terug tijdens dezelfde rit, dus wanneer ik de nieuwe instellingen al heb overgenomen middels OK.
 

Antera

Donateur
Sleutel slaat wel elke kee de instellingen op toen je de auto uit zette en uitstapte. Dus als iemand een andere zenden of andere bepaalde instelling heeft gewijzigd tijdens het gebruik zal de andere die erin stapt die instellingen krijgen.

Weet niet of dit de oorzaak is maar lijkt logisch.
 
Ja herkenbaar. Vreemde dingen waar je niet om hebt gevraagd. Ook dat accu ineens tot 90% wordt opgeladen ipv laatst gekozen 80%.
 

Japanese Power

Donateur
Even van boven naar beneden swipen. Kom je bij de meldingen terecht. Kan van alles zijn over je systeem of dat er bv. een update klaar staat.
 

Tipu

Lid
Ik heb gisteren contact gehad met Skoda dealer. Hij vertelde me dat we al paar Enyaq’s voor controle waren gekomen afgelopen dagen ivm traag laden. Maar dat Skoda een instructie gestuurd heeft, dat laden trager wordt bij temperaturen onder 5 graden… probleem zou alleen bij Skoda voordoen en niet VW modellen.. er blijkbaar toch verschil in hardware/ software tussen ID.4 en Enyaq..

En warmtepomp helpt 0% bij laden, is alleen bedoeld tijdens rijden om net ietsje bereik te creëren. Maar wordt niet gebruikt tijdens laden….
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Niet alleen trager laden...
Sinds de kou haar intrede heeft gedaan na de MEB 3.0 update valt het laden regelmatig een keer stil...
Niet handig als je de volgende ochtend wilt vertrekken met een volle accu.

Bijgaand overzicht van de laadcycli vanaf de datum van de MEB 3.0 update...
Aan de thuislader, aan de lader op de zaak en aan de laadpaal in de wijk.
Waarmee uitgesloten dat het specifiek aan mijn lader of een specifieke kabel ligt.

En in oranje zijn de fails...

Laadfalen.png
 
Laatst bewerkt:

Tipu

Lid
Ik heb inderdaad ook 2 a 3 keer meegemaakt, dat volgende dag, auto inderdaad niet vol geladen was.

Wel heel vreemd. Zeker dat werkplaats medewerker zegt, dat problemen specifiek Skoda zijn, en niet bij VW of Audi…

Maar hopen dat er snel software update en/of hardware aanpassingen komen..

Op zijn minst, verwacht ik dat warmtepomp gaat werken bij laden, tijdens koude dagen.. dat zou heel erg helpen bij snel laden als je onderweg ergens naar toe bent.
Anders betaal je volle bedrag voor snel laden, maar gaat laden veel te traag. Dus meer geld kwijt en veel langer wachten tot je weer verder kan gaan met je rit…
 
Warmtepomp heeft niks met laadsnelheid te maken zoals je zelf aan gaf in eerder bericht (batterijverwarming wel) en als ie langzamer laadt loopt het te betalen bedrag dus ook langzamer op...je betaalt per kWh.
 
Bovenaan Onderaan