Eerder meldde ik jullie dat ik op mijn eigen Enyaq 80iV wacht met als prognose levertijd april - mei 2023. Intussen rijd ik nu ruim een jaar (ja, ja) een lease Enyaq 80iV (instapversie met twee opties: trekhaak en groot scherm/stuurverwarming/headup display*). zeldzaam pakketje dat destijds leverbaar was, ik was namelijk een van de vroege bestellers nog voordat de auto leverbaar werd.
Op de huidige leasewagen is de update enkele weken terug uitgevoerd en dat valt tegen op een paar punten:
1. de rijdafstand op een lading.
Voor de update kon ik soms de 500 km lading halen. Let op: ik houd me aan de snelheid op de weg, rijd defensief en (als het even kan) rijd ik op de cruise control. Voor de update was het in die periode gemiddeld boven de 16-17 graden en had ik dus lekker veel kilometers. Saai maar zo bespaar je wel
. Na de update is het ineens max 423 kilometer, een behoorlijk verval en het is niet echt veel kouder geweest de afgelopen weken (vanochtend: 1 graad Celsius: volle lading 410 kilometer
. Beetje veel verval voor alleen het koudere weer!!
2. Elektronische gadgets etc.
Verder werkte sinds de update de stuurverwarming niet meer (gebruik m bijna niet maar kwam er vanochtend achter) en vanaf de update deed de oplader voor de telefoon het niet meer. Intussen terug geweest voor de telefoonoplader en dat resulteert erin dat de lader het nog altijd niet doet maar dat het (hinderlijke) signaal "De telefoon kan niet worden opgeladen, maak de oplaadruimte leeg" (ligt alleen de telefoon in moet ik die weghalen
) rechts is verdwenen en als je het linkse vak gebruikt die melding nog altijd even vrolijk verschijnt om de minuut. Dus ik zie hier een aantal forumgenoten klagen maar wellicht is het plezierig dat de update nog even uitblijft. Zo blij word je er niet van..... en misschien is bij het hoofdkantoor van Skoda intussen ook bekend dat de update meer kapot maakt dan goed doet. Wie weet.
*de headup display heb ik dus mogen ervaren omdat die toen nog in een pakket zat. Nu is deze alleen nog in een pakket bij de duurste versies te krijgen. Mijn conclusie na een jaar: als je de duurste versie overweegt vanwege die gadget:
NIET DOEN! ik betrap me erop dat ik deze display zelden raadpleeg. Wellicht omdat ik ruim 45 jaar anders gewend was maar ook omdat de kleine cockpitdisplay en het middenscherm veel meer en ook duidelijk afleesbare info geven. Enne, de andere passagiers zien m toch niet dus ook om "de blits" te maken is het geen nuttige gadget. Neem dan een paar blitse velgen