Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Japanese Power

Donateur
Ach ja. Ik zat langs de snelweg in m’n auto aan een FastNed snellader en het regende toen ik reageerde. De 1e snellader ging niet laden, niet met tag en niet met pasje. 2e snellader ging wel laden. Uiteindelijk 24kWh in 19 minuten geladen. Niet echt de mooiste topsnelheid voor een 300kW snellader…
 

jesse_s93

Forumguru
@Japanese Power , ik heb ook iets vernomen over een recall. Is die toevallig op jouw auto van toepassing? Ik kwam die op het Tweakers forum tegen. Dit sluit weer aan bij de update die werd gemeld door @Ramonq voor specifieke modellen, aangezien er ook een module dient te worden gewisseld. Zie tevens post van vrijdag 16 december 2022 13:22. De recall lijkt via OTA te worden aangeboden, maar is ook voor de voorbereiding van OTA updates. Beetje verwarrend :sterretjes:

Hier kun je dat checken middels je chassisnummer: https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker
 

EdK

Forumguru
Dank @jesse_s93, ik had daarin mijn VIN al ingeklopt, maar mijne zit qua nummering lager in rang en valt buiten de boot...
DAt hebben we al eens eerder gehad met de ketting en de TSI 1,2
Vielen er ook een boel op deze wijze buiten de boot maar die toch de verschijnselen hadden en uiteindelijk toch de vervanging kregen...
Ook VAG is niet foutloos he !! zeker niet met software
 
Euhh.. ergens eind januari dacht ik.. of begin feb zou ook nog kunnen..

edit; 2 feb.
@hemi24 ; ja dat zal. Ik zou daar via de lease bericht van krijgen.. niks gehoord uiteraard.. ik was ff langs met de O3 destijds om wat te vragen en toen vroeg ik of die ME3 er nou al es was en dat was dus zo en heb toen meteen de afspraak gemaakt..
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
• Nu al aantal keren gehad dat de auto niet gaat laden als ik hem uit de app van de thuislader wil starten
• De connect verbinding met de auto via de servers van Skoda is nog vaak bagger
Ik merk de afgelopen weken overigens geen problemen meer met de Škoda Connect app. Lijkt nu een heel stuk stabieler te zijn dan voorheen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EJO

Nieuw lid
Beste Allemaal, Hoop dat ik hier op de juiste plek ben. Dit forum is nieuw voor mij, maar wellicht kan iemand verder helpen.
Begin november 2022 is bij mijn Skoda Enyaq 80 de ME update uitgevoerd. Sinds dien is de laadsnelheid bij snelladen ongeveer gehalveerd. De auto laadt nog slecht ongeveer 65KWH per uur ipv de 125KWH van voor de update, laat staan de geprognotiseerde 135KWH. Ben al drie keer bij de garage geweest, maar ook na extra checks waarin wordt bevestigd dat de update correct is uitgevoerd en de snel laadfunctionaliteit aanwezig is blijf ik met het probleem zitten. In eerste dagen na de update wilde de auto ook thuis niet boven de 3,5KWH laden ipv reguliere 11,4KWH. Ook de app werkte niet meer goed. Het thuis laden en de app lijken nu onder controle en kan ik weer 11,4 KWH laden thuis, maar snel laad problemen is hardnekkig. Iemand met de zelfde problemen of tips om dit op te lossen?
 

EdK

Forumguru
@Japanese Power hier een mede lotgenoot !!??
Zie wel overeenkomsten dus denk dat jullie mekaar zeker kunnen helpen !
En misschien zelfs SKODA ermee helpen om zo uit die problemen te komen..
 

Japanese Power

Donateur
Het probleem van de laadsnelheid heb ik gelukkig niet gehad. Bij mij waren het vooral de fails tijdens het laadproces maar dat is door eigen huiswerk getackeld. Verder een aantal kleine irritaties na de update. Die zijn er nog steeds. Redelijke issue is inderdaad die range vermindering @EJO. Škoda ontkende in eerste instantie en ik ben nu gedurende enkele maanden aan het monitoren wat alle ladingen doen qua range, verbruik en allerlei andere omstandigheden.

Mijn voorlopige logboek is enkele weken geleden met PON gedeeld omdat PON nu ook naar de dealers heeft erkent dat er meerdere gevallen bekend zijn in NL met Enyaq’s die een behoorlijke range degradatie hebben opgelopen NA de grote MEB update. PON gaat nu alle data verzamelen en met de fabriek in Tsjechië delen.

Ik zou je aanraden alles te monitoren van je ladingen en alle andere omstandigheden van je ritten en dit alles vast te leggen als logboek voor jezelf en als bewijslast straks als je in de verdediging moet…
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Ook in geval van lease allemaal vervelend genoeg. Maar moet zeggen dat ik dit alles toch wel behoorlijk alarmerend vind. Denk dan, je zult maar als particulier een dergelijk bedrag aan een auto uitgeven. Dan verwacht je toch niets anders dan lekker onbekommerd rond te kunnen rijden. En dan ben jij @Japanese Power nog iemand die zelf erg actief is richting dealer en ook zelf veel moeite steekt in het boven krijgen van het lek
 

CharlesTucker

Forumguru
Vergeet niet dat je als leaserijder in principe hetzelfde bedrag aan die auto uitgeeft, het valt alleen minder op omdat het per maand gebeurt, en bij zakelijke lease in de vorm van geleverde arbeid in plaats van "echt" geld.

Maar inderdaad, ik vind het ook allemaal nogal alarmerend. Zowel die problemen rond de Enyaq updates als de vele problemen bij de Octavia's. Dit, gecombineerd met het al jaren bekende gebrek aan klantvriendelijkheid en service-gerichtheid bij PON (en de afhankelijkheid van dealers van PON) moet een keer gaan bijten. In het verleden nam je de nukken van PON op de koop toe, omdat de producten dusdanig goed waren dat je weinig last had van PON. Maar dat is nu wel anders.

Overigens, ik zag zojuist dat één van de grote panden van Hoogenboom in Rotterdam-Zuid leeg staat, en er wat makelaarsborden aan bevestigd zijn. Te huur of te koop kon ik niet zien. Gaat het financieel niet zo lekker daar, begint het concern te kraken ("empires rise and fall"), of was de hele set-up daar zowiezo iets te megalomaan?
 

hemi24

Forumguru
ik heb veel problemen met laden en bereik is dramatisch laag. Nu laadt het 258 km (bij 100%).

Is dit wat de auto aangeeft als prognose bij 100% batterijlading?
Hoe ziet dit eruit als je daadwerkelijk gaat rijden?

Zou een aardige grap zijn als er gewoon een fout in de software zit waardoor de range bijvoorbeeld verkeerd wordt weergegeven en je in werkelijkheid meer kilometers uit de lading haalt…

Bij benzineauto’s kun je de boordcomputer ook dusdanig resetten, waarna de leercurve opnieuw begint en meestal de eerste prognose erg pessimistisch is!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan