Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Japanese Power

Donateur
Als ik met de Enyaq de voorruitverwarming op maximaal zet gaat de range tijdelijk met bijna 55 KM naar beneden.
Zodra ik de voorruitverwarming weer uitzet na een minuutje keert de range weer terug naar normale waarde.
Het zijn van die pieken die niets zeggen bij de start van een rit, belangrijk is de data monitoren tijdens de hele (lange) rit.
 
Laatst bewerkt:

Flem_nl

Forumguru
Afgelopen weekend op en neer naar Zeeland, 270 km totaal. Enkel op de snelweg, ACC aan en niet harder dan 110 (effectief 106). Buiten de Airco geen verdere verbruikers aan. Gem. verbruik van ong. 21kwh/100 en totaal niet meer dan 310 bereik uit de accu. Dit was voor de 3.0 update meer dan 100/150 km hoger!
 

ertromp

Forumguru
Schrikbarend zeg onder de door jou geschetste omstandigheden en de weersomstandigheden afgelopen weekend en zeker voor de iV80 met z'n 77kWh accupakket :nailbiting:
 

Japanese Power

Donateur
Even een post (dubbel-posten) uit m'n eigen topic, sorry @Peter-036 aangezien het hier om verbruik en andere ellende gaat...

Zomaar even een tussen-update. Zo'n schema waar m'n (ex)-dealer toen om had gevraagd...
En nu is het een soort sport om het bij te houden, maar ook te kunnen aantonen waar het misgaat.
De korte ladingen en deel ladingen heb ik veel buiten beschouwing gelaten.

De WLTP-range was af fabriek: 412 KM en de MEB3 update: 416 KM.
Tot nu toe zie ik de 300 KM range niet vaak in beeld komen. Een gemiddelde range van 250 KM is i.m.o. realistischer...

verbruik.png
 

Nedje

Senior Member
Afgelopen weekend op en neer naar Zeeland, 270 km totaal. Enkel op de snelweg, ACC aan en niet harder dan 110 (effectief 106). Buiten de Airco geen verdere verbruikers aan. Gem. verbruik van ong. 21kwh/100 en totaal niet meer dan 310 bereik uit de accu. Dit was voor de 3.0 update meer dan 100/150 km hoger!
Pfoe, ik denk dat ik dit met mijn IV60 zelfs zou moeten halen ..
 
Afgelopen weekend op en neer naar Zeeland, 270 km totaal. Enkel op de snelweg, ACC aan en niet harder dan 110 (effectief 106). Buiten de Airco geen verdere verbruikers aan. Gem. verbruik van ong. 21kwh/100 en totaal niet meer dan 310 bereik uit de accu. Dit was voor de 3.0 update meer dan 100/150 km hoger!
Gezien snelheid, temperatuur en wind van afgelopen weekeinde een keurig verbruik. Zeker boven de 15 graden zal dit aanzienlijk omlaag gaan.
 

Japanese Power

Donateur
@kiekkiek Ik vind je post hierboven echt geen hout snijden: het gaat notabene om een iV80.
Als je even 3 posts terug leest zie je daar een soortgelijk voorbeeld van een iV60, de mijne dus.

Mijn Enyaq gaat morgen naar de dealer om volledig uitgelezen te worden. Incl. de staat van alle cellen van accu.
Deze data gaat gedeeld worden met de fabriek in Tsjechië om te analyseren. Zoals je ook in dit topic kunt lezen zijn er wel degelijk ernstige problemen met de accu's en aanverwante ranges...
 

hemi24

Forumguru
Komt de hoeveelheid energie die je laadt (volgens de energiemeter) overeen met het verbruik van jouw Enyaq?
 

hemi24

Forumguru
Dus eigenlijk weet je niet precies wat er in gaat?

Ik blijf met dat “100% batterij-weergave is 80% werkelijk” in het hoofd zitten.
Dus net als bij de verbruiksweergave van een ICE-wagen versus werkelijk getankte liters zou het buitengewoon interessant zijn om ook het werkelijk stroomverbruik te weten!
Dan heb je in mijn optiek ook echt data waar je echt iets mee kunt richting dealer/importeur/fabrikant…
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb vandaag de hoeveelheid kWh van de laadbeurten thuis ook in de excel gezet maar ik kom bij de 100% laadbeurten opgeteld met restant range aan een getal wat afgerond bij de 58 kWh komt @hemi24

Overigens kwam er geen schokkende data naar voren gisteren uit alle data (heb meegekeken voor zover ik het snapte) en het wachten is op de fabriek. Maar in elk geval is voor dit moment uitgesloten dat er een defecte cel aanwezig zou zijn in het accupakket. De degradatie die ik ervaar zou te wijten zijn aan de degradatie van de accu, hoeveel dat was is mij niet verteld.

To be continued.
 
Laatst bewerkt:

Nedje

Senior Member
Dat klinkt alsof je accu wel vrij rap aan het degraderen is? Gebaseerd op je data haal je zo'n 15~20% minder dan dat ik doe. Hoe lang heb je de Enyaq al en zou het realistisch zijn dat de accu in die periode zo snel is gedegradeerd?

Bij telefoons kunnen ze de beschikbare capaciteit meten, lijkt me dat dit bij jouw auto ook moet kunnen?
 
Bovenaan Onderaan