Specificaties Octavia 3 14% ?

henriz

Forumguru
Hallo allen, Ik ben Henri en heb enkele weken geleden een Skoda Octavia Greenline Hatchback besteld (lease) en dit is mijn eerste post.
Ik las hier met verbazing dat de Octavia Greenline hatchback die volgend jaar op de markt komt niet alleen 2 gram CO2 per kilometer minder uitstoot, maar ook 1000 kilo trekgewicht heeft!
Iemand hier enig idee hoe Skoda dat bereikt kan hebben?
Pure speculatie natuurlijk, maar zijn er technische lui die een idee hebben hoe ze dit geflikt kunnen hebben?
 

svdm

Senior Member
Hoi @henriz, welkom op dit forum! Er is, zover ik weet, op je vraag nog geen eenduidig antwoord gekomen hier op dit forum. Wellicht dat je de vraag aan SKODA NL kan vragen via Twitter: www.twitter.com/skoda_nl ?!

Overigens wordt de 2014-productie O3 Greenlines pas in februari gestart, dus verwacht deze versie niet eerder dan maart/april op de Nederlandse snelwegen.

Daarnaast is er het gerucht dat de 2014-versie qua aanschafprijs duurder uit gaat vallen dan de 2013-productie. Bovendien wil je op de 2014-versie dan natuurlijk ook nog een trekhaak, dus mag je nog eens extra de portemonnee trekken.
 

svdm

Senior Member
Vreemd, op Twitter zag ik zojuist toch weer een ander antwoord voorbij komen van Skoda Nederland omtrent een eventuele O3 GL Combi in 2014. Zie https://twitter.com/skoda_nl/status/392243560734818304.
En wederom een nieuw antwoord van @Skoda_NL, zie https://twitter.com/Skoda_NL/status/394770652563267584.

"Onze excuses voor de verwarring, in 2014 komt er wel een Octavia Combi Greenline, maar dan met 20% bijtelling."

Nou, volgens mij is het dus duidelijk! Kennelijk én een Greentech Combi én een Greenline Combi (óf alleen de Greenline Combi)!
 

Spiegeltje

Senior Member
Ik las hier met verbazing dat de Octavia Greenline hatchback die volgend jaar op de markt komt niet alleen 2 gram CO2 per kilometer minder uitstoot, maar ook 1000 kilo trekgewicht heeft!

Tja @henriz de wegen van Skoda zijn ondoorgrondelijk. Meer mensen, waaronder ik vragen af hoe dit zit!

In 2014 gelden strengere eisen qua uitstoot enzo en toch meer/wel trekgewicht...:arghh:

Bizar dat de 2013 versie dan nu, naar mijn idee zomaar ineens, helemaal 0/niets zou kunnen (lees: mogen) trekken. :fool: Valt ie uit elkaar of breekt ie soms in 2-en als je er iets aanhangt?

Zelfs de Focus 14% (met 5 PK minder) mag iets van 300-400 KG trekken. Weliswaar niet veel maar toch...

Antwoord van Skoda NL: "Om de uitstoot 85 g/km mogelijk te maken, is de Octavia GL nogmaals intensief bestudeerd om verdere efficiency te verbeteren. De fabriek is hierin geslaagd, dat niet alleen de uitstoot is verminderd, maar dat zelfs een trekhaak qua gewicht mogelijk is."

Het moet uit de lengte of de breedte komen lijkt mij dus ergens zit de welbekende aap die nog uit de mouw moet komen.

En als ze de uitstoot op dezelfde gedegen wijze testen/vaststellen als men de fabrieksopgave brandstofverbruik bepaald dat heb ik daar enige vraagtekens bij :deuk:
 
E

Ex-lid 12606

Heb gisteren de Engelse handleiding van de O3 gedownload dankzij dit forum. Los van het trekken van een aanhanger voor model 2013 (dit is dus 0 kg), heeft de 03 1.6 TDI HB 81 KW een topsnelheid van 206 km/u en trekt van 0-100 in 10.6 sekonden op. Is daarmee 12 km/u sneller in topsnelheid en een geweldige 0.2 seconden sneller in de sprint 0-100 km/u dan de )3 1.6 TDI 77KW. Heeft volgens mij te maken met het feit dat de 1.6 TDI 81KW zijn vermogen eerder bereikt en langer vasthoudt dan de 1.6 TDI 77KW.
 
E

Ex-lid 12606

Volgens mij komt het door de 5 pk extra, stroomlijn optimalisatie en de 6 bak ipv een 5 bak.

Die factoren was ik even vergeten. Met name de stroomlijn zal wel een flinke duit in het zakje doen. Die 5 PK extra zal denk ik niet zo'n grote invloed hebben.

Bonyuri, de 'gewone' 1.6 TDI is een greentech, die heeft een 5-bak.
 

sluwesjors

Actief lid
Nou zit ik net voor de 413e keer de specificaties van de greenline door te kijken en kom ik weer iets tegen wat onduidelijk is.

Wanneer je het telefoonpakket kiest (standaard optie op de greenline businessline) dan houd dit het volgende in:

Telefoon pakket 1,2
Bluetooth handsfree carkit, Phone Box en 3-spaaks multifunctioneel stuurwiel

Echter een andere standaard optie op de greenline businessline is deze :

Multifunctioneel 4-spaaks lederen stuurwiel

Nou vraag ik me toch af wat we nou krijgen, een 3 spaaks of 4 spaaks lederen stuurwiel ?

Wie o wie ?
 

bonyuri

Actief lid
Nou zit ik net voor de 413e keer de specificaties van de greenline door te kijken en kom ik weer iets tegen wat onduidelijk is.

Wanneer je het telefoonpakket kiest (standaard optie op de greenline businessline) dan houd dit het volgende in:

Telefoon pakket 1,2
Bluetooth handsfree carkit, Phone Box en 3-spaaks multifunctioneel stuurwiel

Echter een andere standaard optie op de greenline businessline is deze :

Multifunctioneel 4-spaaks lederen stuurwiel

Nou vraag ik me toch af wat we nou krijgen, een 3 spaaks of 4 spaaks lederen stuurwiel ?

Wie o wie ?

Ik hoorde 4-spaaks.
Was mij ook al opgevallen...
 

Spiegeltje

Senior Member
Als je de officiële Greenline folder, niet de online versie maar de hardcopy en tevens nieuwere versie, zou bekijken dan is dat daar al aangepast/veranderd.

Daar staat dat het een 4-spaaks MF stuurwiel is en het 3-spaaks verhaal is geheel verdwenen.
 

Russie

Nieuw lid
Weet iemand nu de juiste productie en aflever datum van de octavia Greenline Businessline 110 pk TDI?
 
Bovenaan Onderaan