Of je rijdt zelf gewoon oplettend zoals je dat geleerd hebt
Daar begint dus het probleem... bij het probleem niet zien.
Je kunt argumenteren tot je paars ziet, maar ondanks het feit dat de overgrote meerderheid van de verkeersdeelnemers oplettend rijdt, gebeuren er nog veel ongelukken, af en toe met tragische afloop. Soms door situaties waarop een individuele verkeersdeelnemen (en ook een individueel autonoom voertuig) niet adequaat kan reageren, en soms omdat die ene verkeersdeelnemer die niet oplettend is (of gewoon overal schijt aan heeft) de zwakste schakel is in de keten van het ingewikkelde systeem dat het dagelijks verkeer is.
Dat dat een probleem is, is voor iedereen die niet ten-koste-van-alles tegen autonoom rijdende autos duidelijk.
De kans op menselijk falen is nu eenmaal groter dan de kans op falen van een volwassen zelflerend systeem, gebaseerd op een solide architectuur:
- AI belt niet tijdens het rijden, ook niet handsfree
- AI heeft nooit ruzie met zijn vrouw
- AI zit zich nooit op te vreten over de promotie die hij niet heeft gehad, maar zijn lanterfantende collega (die er tot aan zijn elleboog bij het management in zit) wel.
- AI is nooit te laat voor een meeting
- AI heeft nooit zorgen over zijn beoordelingsgesprek
- AI is nooit ongerust over z'n tienerdochter die met haar vriendinnen op vakantie is naar Ibiza
- AI maakt zich niet druk om het WhatsAppje van zijn minnares op de telefoon die vandaag de hele dag thuis op de keukentafel lag
- AI hoeft nooit te pissen als een reiger bij het eerstvolgende pompstation
- AI heeft geen honger, en ook geen hoofdpijn
- ... en AI is nooit rodewaasvoordeogenboos op die andere verkeersdeelnemer.
... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
We zijn voorlopig nog niet zover dat de zelflerende systemen al volwassen genoeg zijn, maar dat is geen reden om eraan te blijven werken.
Het staat voor mij vast dat er nu veel forumdeelnemers zijn die het gaan meemaken dat een autonoom rijdende auto veiliger zal zijn dan een menselijke bestuurder.
Ik ga nog een stap verder: ik denk (en hoop) dat er forumdeelnemers zijn die het gaan meemaken dat een "autonome" auto niet langer een volledig autonome auto is, maar onderdeel van een functionerend verkeerscirculatiesysteem. De eerste stap daarvoor is dat auto's op een wegvak, of in een verkeerssegment (een rotonde of kruising en de aanvoerwegen) met elkaar gaan babbelen over wat ze van plan zijn, om dat in goede banen te leiden.
Voor het optimaal functioneren van een dergelijk geautomatiseerd systeem is het noodzakelijk dat de beschikbare informatie op een zo éénduidige manier wordt aangereikt. Dat betekent dus niet dat de geldende snelheid op het wegvak wordt aangeboden in de zin van een door een wegwerker al dan niet ondersteboven gezet bord, maar door een niet mis te verstane parameter in de Wegvakinformatie.
En ja, ook die Wegvakinformatie moet het resultaat zijn van een zichzelf-controlerend systeem.
Met een dergelijk systeem kun je nog veel meer problemen oplossen dan alleen de verkeersveiligheid, en ik denk echt dat we op afzienbare termijn (een paar decennia) die kant op moeten.